Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (9930 totalt) |
Hur viktigt är det med motorljud?
Jag måste säga att, för min egen del, om en bil känns charmig/kul att köra påverkas ganska mycket av de ljud man får sig till livs. Nånting tråkigare än en motor som är trött på toppen samtidigt som den låter trist kan förstöra intrycket av den bästa bil för mig... I den här sensationen av plus eller minus så räknar jag definitvt in även vibrationer från motorn. Återigen tillbaka till den där varvovilliga saken... Om den dessutom vibrerar på "fel" sätt när man försöker varva den... usch, tvi o fy! Känner ni igen er eller? Satte ni också en kartongbit mot ekrarna på cykeln när ni var små? Öppnar ni också gärna fönstrena lite o gasar lite extra i tunnlar om ni kör en trevligt ljudande bil? Är ljudet med ett öppet konfilter lockande trots allt? ![]() _________________ ![]() |
||
Klart!
Motorljud är en ruggigt stor del i bilens sätt att vara. Själv kollar jag på allt som låter gött eller konstigt. Utan ljud försvinner känlsan. Insugsbrööl, turbosus eller allmänt brumm är musik för örona. Jag har till och med motorljud på datorn(BRM). Klart man satte en kartong eller plåtbit som smattrade mot ekrarna. Fränt! _________________ -Tobbe Henricsson, Frilans |
||
_________________ ![]() |
||
![]() Absolut, om jag inte minns fel gick det bäst och fortast (!) med spelkort (gärna fler än 10, en för varje "cylinder") som man satte fast med klädnypor. Även man är en boxer-freak så får ju erkännas att ljudet från en fin rak sexa (typ Jagga eller BMW) är svårslaget...förutom "ripping-canvas"-ljudet från en Ferrari-tolva förståss! ![]() _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||
En annan hade ju ett brummande gashandtag på cykeln
![]() ![]() ![]() Hade en BMW 528 förut med hemmasnickrat sportsystem, jag hade väldigt svårt att smygköra med den pga att den lät så gutt när man varvade ur den ![]() ![]() Summasumarum: Motorljudet ÄR viktigt, iaf för mig _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
När man var något mer vuxen och började med moped så var det första man gjorde på nya Dakotan (efter "ställbart") att plocka ut insatsen ur avgasröret. Det dönade ju mer
![]() ![]() Min MR2:a delar motor med nån Corollamodell, och så låter den också ![]() ![]() ![]() Vackraste motorljud, förresten? Maserati Kamsin, det bästa från amerikansk V8 blandat med italiensk V12:a ![]() JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Jag värderar varvvillighet, att det draaaar hela vägen till varvstoppet, gärna med än extra skjuss i slutet.
Ljud däremot är roligare att lyssna på utifrån. Jag är för 95 dB regeln, gott motorljud har inte med volymen att göra. Hatar behöva hålla för öronen när en bil passerar på rakan när man står och hänger i depån. /Anders C _________________ /Anders C |
||
![]() Motsatsen var ju när vi var på F1 (häftig ljudupplevelse i och försig) där alla sitter med hörselkåpor på för att stå ut. Och inte en chans att kommunicera med bänkgrannen förräns fältet försvunnit bort.... |
||
Värst är MASSOR av "avgasljud" o inget ljud från motorn.....
Sådant beteende brukar man se hos vissa honda civics och volvo 240:or.... Bilen kommer emot en o man hör ett svagt surr från motorn... så fort bilen passerat så kommer ett högt PHÖÖÖÖÄÄÄÄÄÄT-ljud utgurglande ur avgassystemet..... Välavstämt motor- och avgasljud ger jag ![]() |
||
Mitt favorit motorljud är helt klart F50GTR
![]() ![]() ![]() ![]() Men jag håller med att lagom är bäst, det är ju ljudet man är ute efter inte volymen. |
||
När en 240 med originalfläkt kommer mot en så gör det allt annat än surrar, det låter ju som en stor ventilationsfläkt från ett sågverk eller nåt. |
||
Motorljud är mycket viktigt för känslan i bilen. Visst kan det var jobbigt med höga och maffiga motorljud men det är ändå härligt på nått sätt. F1 bilar är ju övermäktiga så härliga men endå fruktansvärda. Tyvärr lärde jag mig ogilla Jordan bilar som lät nått jävulskt. Jaguar's antispinn system lät rätt lustigt när det ströp tändningen och man undra vad styrsystemet höll på med när de öva starter ut ur depån. Även ylande motorcycklar med höga fin varvtal är väldigt trevliga.
_________________ Thomas Tegbäck |
||
Re: Hur viktigt är det med motorljud?
Det har ju hänt att man har dragit ner fönstrena på bilen i diverse tunnlar. Fast det är ju lite jobbigt på vintern. Söderledstunneln med alla fyra rutor nedvevade i en polares Golf Vr6:a utrustad med öppet filter och sportavgassystem är ju inte dumt. ![]() Bästa anledningen till att köpa ett konfilter är att få ett skönare ljud i bilen. Är ju kul att höra att det faktiskt sitter en turbo under huven. ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Re: Hur viktigt är det med motorljud?
Jag hade en VR6 syncro (2,9liters motorn) med Ferritas sportavgas o öppet konfilter (med stor kalluftsslang) UJUJUJ vad den lät maffigt! _________________ ![]() |
||
Ljudet är en av ingredienserna till en lyckad bil, mc, helikopter eller
gräsklippare. Jag tillhör den skaran som får en (glädje)tår i ögat ![]() när jag hör en mc dra iväg i fjärran en sommarkväll. Om jag får höra en viss Abarth i sommar så lär jag bryta ihop. ![]() janne nagy _________________ ![]() Jan Nagy |
||
Jag har lyckats få ett lite annorlunda motorljud i min VR6a..
Det karaktäristiska VR6 insugningsljudet som nu får hjälp av en centrifugalkompressor ger ett rätt massivt turbinljud.. Första gången ja startade den kom några killar springande från andra sidan garageplan och trodde de hade hört en MC turbo ![]() Var tänkt att ja skulle spelat in nån ljudfilm men den kommer efter besiktningen som ligger för dörren närmast... |
||
Högkompade maskiner som varvar mycket och gärna är aldrig fel att lyssna på!
Raka sexor är favoriten och när en gammal M5:a passerar 7000rpm så får jag ståpäls. Det går att få mysigt ljud i de flesta cylinderkonfigurationer och Johanns gamla M5:a lät vääääääääldigt mysigt "trots" V8:an. Jag gillar förstås ljudet i smart fastän det bara är tre cylindrar (och turbo till råga på allt elände.) En gammal hederlig amerikansk V8 med kompressor är aldrig fel. Kompisens Mustang med drygt 500-kubiktums Boss med en 14:71-a gåendes på metanol lät ingen sova i närheten. En fyrcylindrig favorit ljudmässigt är Fords gamla BDA på 9000rpm! ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (9930 totalt) |