Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1038 besök totalt |
kopplingsproblem del 2 - suckar
min koppling vägrar funka som den skall...... har ny tryckplatta ny sinter lamell ![]() nytt urtrampningslager nya packningar till slavcylindern (renoveringssats från Toyota) nya slangar till slavcylindern (gamla från 1986 - kan svälla) & så testade jag att montera en fjäder mellan hävarmen & ett motorfäste för att dra tillbaxs hävarmen snabbare - men detta funkade inte alls ![]() ändå så vill kopplingen slira / vibrera brutalt när jag dumpar pedalen i tvåan..... innan med den gamla kopplingen... ![]() så högg den som en kobra hela tiden ändå tills den gav upp plötsligt & fort...(ca: 500 mil hård körning) Då upptäckte jag att det var de tunna "armarna" som vek sig vid aktivering av kopplingen. jag har även bytt växel-låda för att jag hittade detta i magneten till oljepluggen i växellådan ![]() Vad göra - snälla hjälp mig ?????? MVH/ ........kristian - som behöver sin koppling i bra skick i morgon. , har dock bstämt att det blir konvertering till vajerkoppling nästa år. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
bra frågor - tack för att du tog dig tid att läsa. effekt: 127 orginal hästar ![]() vrid - mindre än en Honda Civic = VÄLDIGT LITE - vet ej alls - men så lite så det inte e lönt att tala om ens. lamellen är på 200 mm. jag vill åka med sinter då dels jag gjort det tidigare & dels att det skall "greppa" bra hela tiden. MVH/ ........Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Borde också frågat om vad tryckplattan hadde för tryckkraft, men jag gissas svaret
![]() Ingen aning tror jag svaret blir ![]() Ski..... i sintern se till att ha en lamell med bra std slit matrial och en tryckplatta med lite mer fjong. Jag skulle inte rekomendera sinter på en bil som används på allmän väg. Med det obefinliga vridet du har borde det inte va vågra problem. _________________ Johan Sjölinder |
||
Vad har du för dimension på slangar och rör mellan slavcylinder och huvudcylinder.
om du vill dumpa kopplingen brutalt så kanske oljan inte hinner ta sig tillbaka som den borde. Endel japsare har väl dessutom nån dämphistoria inbygd i kopplingshydrauliken för att få mjukare växlingar. |
||
Re: kopplingsproblem del 2 - suckar
"har ny tryckplatta" original? Med högre tryck? ny sinter lamell "nya slangar till slavcylindern (gamla från 1986 - kan svälla)" original eller egengjord? original har ibland en strypning för att inte kopplingen ska dumpas om pedalen dumpas... " ändå så vill kopplingen slira / vibrera brutalt när jag dumpar pedalen i tvåan....." planslipat eller svarvat svänghjul? Hett tips _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1038 besök totalt |