Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
kopplingsproblem del 2 - suckar
1038 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
kopplingsproblem del 2 - suckar

min koppling vägrar funka som den skall......

har ny tryckplatta

ny sinter lamell


nytt urtrampningslager

nya packningar till slavcylindern (renoveringssats från Toyota)

nya slangar till slavcylindern (gamla från 1986 - kan svälla)

& så testade jag att montera en fjäder mellan hävarmen & ett motorfäste
för att dra tillbaxs hävarmen snabbare - men detta funkade inte alls

ändå så vill kopplingen slira / vibrera brutalt när jag dumpar pedalen i tvåan.....

innan med den gamla kopplingen...


så högg den som en kobra hela tiden ändå tills den gav upp plötsligt & fort...(ca: 500 mil hård körning)

Då upptäckte jag att det var de tunna "armarna" som vek sig vid aktivering av kopplingen.

jag har även bytt växel-låda för att jag hittade detta i magneten till oljepluggen i växellådan



Vad göra - snälla hjälp mig ??????

MVH/
........kristian - som behöver sin koppling i bra skick i morgon.

, har dock bstämt att det blir konvertering till vajerkoppling nästa år.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hur mycket effekt och vrid har du i snurran????

Vad har lamellen/tryckplattan för ytterdiameter?

Måste du åka sinterlamell?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
fuling skrev:
Hur mycket effekt och vrid har du i snurran????

Vad har lamellen/tryckplattan för ytterdiameter?

Måste du åka sinterlamell?



bra frågor - tack för att du tog dig tid att läsa.

effekt: 127 orginal hästar

vrid - mindre än en Honda Civic = VÄLDIGT LITE - vet ej alls - men så lite så det inte e lönt att tala om ens.

lamellen är på 200 mm.

jag vill åka med sinter då dels jag gjort det tidigare & dels att det skall "greppa" bra hela tiden.

MVH/
........Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Borde också frågat om vad tryckplattan hadde för tryckkraft, men jag gissas svaret
Ingen aning tror jag svaret blir

Ski..... i sintern se till att ha en lamell med bra std slit matrial och en tryckplatta med lite mer fjong.
Jag skulle inte rekomendera sinter på en bil som används på allmän väg.

Med det obefinliga vridet du har borde det inte va vågra problem.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Vad har du för dimension på slangar och rör mellan slavcylinder och huvudcylinder.
om du vill dumpa kopplingen brutalt så kanske oljan inte hinner ta sig tillbaka som den borde.
Endel japsare har väl dessutom nån dämphistoria inbygd i kopplingshydrauliken för att få mjukare växlingar.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5277



Re: kopplingsproblem del 2 - suckar

"har ny tryckplatta"

original? Med högre tryck?

ny sinter lamell


"nya slangar till slavcylindern (gamla från 1986 - kan svälla)"

original eller egengjord? original har ibland en strypning för att inte kopplingen ska dumpas om pedalen dumpas...


" ändå så vill kopplingen slira / vibrera brutalt när jag dumpar pedalen i tvåan....."

planslipat eller svarvat svänghjul? Hett tips

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
kopplingsproblem del 2 - suckar
1038 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande