| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Fälgar och däck till E30 ?
|
1, 2, 3 >> 5787 besök totalt |
|
Ska väl börja kika lite efter fälgar till 325:an, det är 15" som gäller, men vilken bredd bör fälgen ha, och vilken dimension på däck är egentligen lagom ( r-däck ), och vad ska ET:n vara ?
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
|
Jag har ett par begagnade MiM 15" fälgar med rätt offset och de är t.o.m skodda med en omgång ganska så slitna Toyo R881:or
(PM mig mao).
original 15" BBS fungerar riktigt bra, men de blir skeva om du attackerar kurbsen allt för mycket (men det blir nog de flesta fälgar misstänker jag). _________________ J0hanC@rlström BMW i4 M50 |
||||||
|
15" är rätt tänkt!
Skall du tävla? I så fall väljer du så breda däck reglementet tillåter! 205/50-15 är iaf en vanlig dimension som är vettig i pris och sitter som en fläskläpp på E30 med 7" fälg! ET är lite samma sak där, öka spårvidden så mycket reglementet tillåter, med spacers och lämplig fälg. Sikta på att ha minst 8 fälgar med samma ET så att du kan skifta runt efterhand som du sliter däck, kastar skeva fälgar eller lägger på regndäck... _________________ Rikard Ahlin |
||||||
|
Tja det är bara att lyssna på pojkarna som kan...
Mim kanske inte är de lättaste men har ET13 vilket passar perfa på bana. Bara PM:a Johan och pruta...
|
||||||
|
Jag har satt ut ett par köpesannonser på 15x7 E30 fälgar, men inte fått några svar?
Borde väl inte vara så svårt att få tag på sånna? Dom ska vara lätta! Vad ska man leta efter? Dom jag har nu är tunga som bly! 17" till Porschen väger ju hälften! Plåtisar? |
||||||
Skriv "Krysseker 15" (E30) köpes" på Autopowers börs så får du nog ett svar. Jag fick flera stycken och kunde välja och vraka bland priserna. Billigast vann.
Tyngsta balanseringsvikten väger in på 15 gram om jag minns rätt. Så dom tål en hel del verkar det som för mina har varit med om en del ser det ut som. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Njaa.. Vi gjorde av med en hel del BBS kryssekerfälgar på långlopps E30'n. När de var så krokiga att man bara behövde titta på dem i lite olika vinklar för att inse inse att de var ovala/sneda så kasserade vi dem.
Dock gick de bra att balansera ändå med vettiga vikter! Dock är de troligtvis inte sämre än andra eftermarknadsfälgar.
Trots detta åker jag själv med sådana fortfarande. Vill man som jag ha 16 stycken likadana fälgar så är det lättast att satsa på att samla nåt som sålts i hyggliga volymer.. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
|
Finns 2st typer krysseker till E30, en som det står BBS på och en exakt likadan som är av ett annat märke. Man ser knappt nån skillnad på dom. Men BBS:en verkar tåla hur mycket stryk som helst medan det andra märket inte verkar lika tåligt. Det står typ "JL" eller nån likande symbol har jag för mig.
|
||||||
Intressant!! Skall granska lite fälgar i garaget imorgon..
_________________ Rikard Ahlin |
||||||
JP kanske? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
|
Klara ni era skärmkanter bak när ni har era MIM 15 tums fälgar på. På min tog dom i rikigt mycket med 205-50-15
ska jag forstätta anväda dom så lär jag ner i profil på 325an. 323an är hade jag inga problem med
_________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||||||
88 blev skärmkanten omarbetad , så den ska vara rymmligare !! körde själv 205 55 -15 på min 90a utan problem , men vilket ET jag hadde , hm det är 1.... år sen ............ börjar bli gammal
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Perfekt, ska köpa en uppsättning på fredag....
||||||
Trevliga fälgar tycker jag. Skulle gärna ha en till uppsättning! _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Dessa verkar vara i bra skick, har suttit på en 325:a som går som ren entusiastbil, en svensksåld -87:a som gått drygt 7000 mil....
2000 kr med regumerade däck med 6 mm kvar på, låter väl ok tycker jag....!? PS! De regumerade däcken kommer jag naturligtvis att behålla på fälgarna, dom lär väl funka kanon på bana....
||||||
Låter helt ok tycker jag. Jag köpte en uppsättning av sveriges skitigaste kryssekerfälgar, med däck som var helt slut för 1500 kronor. Efter en redig tvätt var dom nästan som nya. Runda och fina med maxvikt på balanseringen på 15 gram! _________________ /Anton Lillsund |
||||||
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2, 3 >> 5787 besök totalt |