| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Dunlop sp9000
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (3087 totalt) |
|
Dunlop sp9000
Tjenare på min ny inköpta bil sitter de nya Dunlop sp 9000 frågan är nu .. va e de för däck ? , är dom bra eller? dåliga ? tacksam för svar
_________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
|
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Körde massa bana med SP9000 på min Golf VR6. Var Dunlops high-end däck för några år sen. I mitt tycke släppte de relativt tidigt jmfrt med andra toppdäck men var otroligt lättkörda o skoj både på och över gränsen
Men det är ett vanligt gatdäck med allt vad det innebär på bana... _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re: Dunlop sp9000
Jag har Dunlop 9090 (ungefär lika 9000) på min 996 Carrera. Inget vidare på torr bana Funderar allvarligt på att byta i förtid. Den Conti Sport Contact som var originalmonterade var betydligt bättre. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Jo, det är väl därför han är så långsam!
Beträffande regnegenskaper så är Dunlop 9090 bra. Klarar mycket vatten innan de planar. Greppet är också OK (tyckte dock spontant att Super Sport Race hade extremt bra grepp i regn trots att de var kalla...) _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
|
Tjena Jannis: Jag har de på SP9000 på 17" på 944 Cabben. De blir lätt överhettade och ganska så hala tycker jag. Dock är det kanon regnegenskaper medans du har mycket mönster och sen är det låg ljudnivå på dom också.
|
||
|
SP9000 sitter orginalmonterade på min IS200. Det funkar kanonbra på gatan tycker jag. Jag har halkat runt nordslingan ett varv på mina, och trots noll erfarenhet av banåka eller banan i fråga så ville jag åka mycket fortare än däcken medgav, det kändes som de smälte efter ungefär halva varvet. Detta var förvisso i juli månad med stekande sol och gissningsvis rätt hög bantemp.
Jag har aldrig åkt på däck med bättre vattenplaningsresistans, men sidgreppet i väta är väl medelmåttigt.. _________________ Mattias Sjöström |
||
|
SP9000 kom -98 och har vidareutvecklats ett par gånger sedan dess. Våtegenskaperna anses vara mycket goda för däcktypen men vart efter åren gick så hårdnade konkurrensen på torrt underlag. Känner flera personer som dessutom upplever att det är mycket bra livslängd på SP9000.
I år lanserade Dunlop sitt nya Ultra High Performance däck SP Sport Maxx, dvs efterträdaren till SP9000. Den stora skillnaden mellan dessa två är just de förbättrade egenskaperna på torrt väglag och ljudnivån tack vare bland annat den förbättrade tryckfördelningen över slitbanan och den längsgående mittribban. _________________ Carl Aspenberg 9ELVA |
||
|
Jag körde f.ö massa bana o slalom med SP9000 på Golfen (VR6 syncro) och var mycket nöjd med körbarheten. De släppte lite tidigt men var väldigt lättkörda på gränsen.
och det gick ju "ganska" bra i tex slalom med dom
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
När jag mailade dunlop och frågade vad skillnaden mellan sp9000 och sp9090 var, så sade de att 9090 var framtaget för att bättre passa porsches behov genom att det har en styvare stomme. Jag kör själv på 9000 i det civila men tycker att det är lite svajigt i farter över 200 jämfört med tex michelin. På bana understyr det rätt kraftigt. Jag tycker att det är ett bra våt- och regndäck med trygga egenskaper för civilt bruk.
/Johan B
_________________ Johan B |
||
|
Vid gatkörning känns SP Sport Maxx både mer greppvänligt och mer distinkt i styrningen än SP 9000 på min bil. På bana har jag inte haft tillfälle att testa SP 9000 än.
_________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||
|
SportMaxx
André V ->> SportMaxx är vårat nya UHP däck som kom i feb 2004 och mao. helt nyutvecklat. Det är betydligt bättre (precis som du sa) på torr asfalt än SP9000 och även lite bättre på blött. Mycket av det bättre greppet beror kort sagt på en ny konstruktion i stommen som gör att det alltid finns mer gummig i marken vid kurvtagning. Man kan säga att trycket fördelas ut mer och jämnare över hela slitytan. Mvh Magnus _________________ Magnus Lord Arenander |
||
|
_________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
|
||
Här är en: http://www.dunlop.se/annonser/SP%20S Har själv bestämmt mig för Dunlop Super Sport Race. Ska vara en bra kompromiss av OK gatslitage / våtgrepp men framförallt att de pallar bra med ett banmöte. (har jag fått mig berättat, och åtminsone jag gick på det...) Inte farligt dyra heller. (talade med Thomas Lindström på TL Racing AB i Nrk) _________________ Kristoffer Böök |
||
Det där med livslängd kan jag hålla med om, det går att svarva bra länge med Dunloparna. Dock så upplever jag dom som lite konstiga när dom blir riktigt varma. Det är ungefär som Uniroyal RTT2, och G/Y Eagle F1, dom tappar allt grepp efter en viss punkt. Dock så slits dom inte i stycken som G/Y, Continental och Uniroyal. Ringde föresten och klagade på F1:orna, och frågade varför dom ser ut som reggumerade däck(dom tappar slitbanan). Fick inget vettigt svar. Tilläggas kanske ska att jag sysslar med drifting. Det ställer höga krav på att däcket orkar med att spinna i hög hastighet och under hög värme, utan att falla isär. Dom däcken jag upplevt som bäst hittils, är Falken FK-451, och Pirelli P-zero Rosso, detta för drifting då förstås. /Henrik |
||
![]() |
Däck för banåka
Dunlop sp9000
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (3087 totalt) |