Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Omvänd snobbism
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
17032 besök totalt
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



P.P skrev:


Killen i Ferrarin ser jag fortfarande som inom räddningens gräns (bortsett ifrån att han frivilligt köpt italienskt ). För någonstans under lunchen kommer han på att värdet på polarens Golf understiger det han tänkt lägga på en uppsättning BBS Le Mans 19" när nästa lönekuvert kommer. Och då är ändå inte däcken inräknade. Tog man med dem så hade man ju en hel bansäsong i hamn... Kanske dags att handla en bil till? Kanske t.o.m. en 116-bil?


Jag hade också valt en uppsättning BBS Le Mans framför en begagnad Golf....

_________________
BMW MC-klubben
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



samma här Eller en uppsättning av Mantheys magnesium fälgar thumbs up

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Hoppas ni förstår vitsen med min hopkokade historia, mera samkörningar tack!

/me som hoppas köra massor på bana nästa år OCH köpa en Ferrari så fort han får råd

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Kunta skrev:
Hoppas ni förstår vitsen med min hopkokade historia, mera samkörningar tack!

/me som hoppas köra massor på bana nästa år OCH köpa en Ferrari så fort han får råd


Själv så tycker jag det är jätte kul när exklusiva bilar deltar, vare sig de kör fort eller inte, spelar ingen roll för min del. Har kört en del med RingRunners och där körs det nästan enbart Ferrari och Porsche. Känns bra för då är de flesta lite försiktiga på banan

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Den här tråden har samlat en oerhörd massa visitors på några dagar. Det visar att diskussionenn är väl så behövligt på plats. Framför allt är det upplyftande att man VILL ta itu med det öppet. Hur fördomsfull någon än är, så är mycket vunnet genom att vi inser att det ska diskuteras. Bättre än så blir det inte, för då är man på god väg och har insett att problemet finns.

Det märks tydligt för oss bilfolk eftersom sportbilar både är ett entusiastfordon OCH för många höjden av status och DYRT. Det ställer frågorna på sin spets. Det är inte många som frågar om märket på skivstången när någon bänkar 200 kg!

Jag har själv på nära håll hört kraftfulla uttalanden från träff på Mantorp där skitiga jeans-nisse torkade av Ferrarisnobben. Ska man ta parti för någon av dem? Jag tror var och en avslöjar sig själva rätt bra utan assistans av ytterligare kommenterer. (Inga rejsagubbar inblandade).

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



På en träff på Sviesta fick två bilar tillstånd att köra på banan en stund med ett halvt varvs lucka eftersom det var lunch och inga flaggvakter var ute på posteringarna. En av bilarna var en Ferrari. Den andra bilen körda som en veritabel galning för att han minsann skulle visa den där Ferrarin hur en bil ska köras. Den andra bilen fick svartflagg efter ett par varv eftersom hans framfart började bli farlig. Det är inte dåligt att få svartflagg när man är, i princip, ensam på banan. Hur hade det sett ut om de två körde i samma kurva? Är det här sunt banbetende? Jag tror inte att det är särskilt ovanligt, tyvärr.

Det tas ibland onödiga risker för att få en trofé, som i många fall egentligen är värdelös. Och riskbenägna förare på allmäna banträffar är ju verkligen inget man vill ha vare sig som arrangör eller som deltagare. Om det i stridens hetta händer något? När den omtalade tidigare golfen knappt räcker till fälgarna, hur hade den övermodige troféjägaren tänkt sig att ersätta skadorna? Det duger inte med att säga "den som ger sig in i leken får leken tåla" om han, exempelvis, bromsar sig förbi den exklusiva bilen och nästan med vett och vilje trycker ut den i sandfållan. Där står den med trasig spoiler och repig lack. Någon sa att man ska hå råd att förlora de pengar som man leker med. I det här fallet är det faktiskt så att vissa kanske leker med andras pengar. Det är inte så konstigt att förare av exklusiva bilar gärna håller sig för sig själva. Eller hur?

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Martin_mcs

Här sen Jun 2004
Inlägg: 61



MatroxMGA skrev:
samma här Eller en uppsättning av Mantheys magnesium fälgar thumbs up

Jasså dig hittar man här !
HEhehe ...
Har du fått bilen än ???
Perne ringde och skvallrade häromdagen.... Du måste bjuda på en provtur nån dag!!

_________________
martin röndahl
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Hobbe skrev:
P.P skrev:


Killen i Ferrarin ser jag fortfarande som inom räddningens gräns (bortsett ifrån att han frivilligt köpt italienskt ). För någonstans under lunchen kommer han på att värdet på polarens Golf understiger det han tänkt lägga på en uppsättning BBS Le Mans 19" när nästa lönekuvert kommer. Och då är ändå inte däcken inräknade. Tog man med dem så hade man ju en hel bansäsong i hamn... Kanske dags att handla en bil till? Kanske t.o.m. en 116-bil?


Jag hade också valt en uppsättning BBS Le Mans framför en begagnad Golf....


Jag oxå

Kanske hadde jag köpt en Ferrari 360 att åka med om jag trodde den klarade av min körstil
Vilket jag inte tror

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Peter Gutniak skrev:
Nu kanske det bara är jag själv som uppfattat mig själv så, men såvitt jag kan komma ihåg så har jag följande mål när jag åker på banträff (utan inbördes ordning):

1. Att åka snabbare än alla andra
2. Att ge alla som vill ha, goda råd om det jag tror mig vara duktig på
3. Att vara på särdeles gott humör, oavsett situation
4. Att visa respekt för alla närvarande, på och av banan

Det skulle aldrig falla mig in att göra skillnad på en omkörning av en Ferrari eller en Lada, pga punkt 1.
Det skulle aldrig falla mig in att vara nedlåtande mot någon som kör sin fina bil långsamt pga punkt 4.
För mig är det en självklarhet att visa någon spåret (om det är så att jag kan det bättre och personen efterfrågar min hjälp) och det gör jag som förare eller passagerare i min egen bil, eller dito i dennes bil oavsett märke eller ålder på någon av dem... Att följa punkt 3 är även det självklart efterom det ju påverkar alla andras humör, men det innefattar även att erbjuda sig som frivillig till allt möjligt.

Jag sitter inte och funderar i termerna välklädd, raceklädd, proper, brat eller slusk. Det som är intressant är väl vårt gemensamma intresse och möjligheterna vi har till att utbyta tankar och idéer, beundra varandras bilar, körstil, snabbhet, påhitt och säregenheter för att på det sättet själva utvecklas och på det hela taget trivas med dagen.

Under alla år jag rejsat har jag faktiskt aldrig stött på det beteende som beskrivs i denna tråd, och jag skulle nog vara den första att ryta till om det mot förmodan skulle inträffa... Även om jag kanske inte lusläser exakt varenda tråd här på rejsa så blir jag lite förvånad av Magnus kommentar om att den typen av attityd finns här, eftersom jag inte uppmärksammat den. Är det bara jag som inte kan läsa eller var detta bara en fundering/uppmaning till eftertanke från Hr Forumägare?


Är det ok om jag kopierar det här inlägget?? thumbs up thumbs up EDIT: Så spar jag lite tid.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Men efter att i alla år hört kommentarer liknande dessa:

"-En Golf är väl inget att ha, varför köper du inte en Porsche, du som är så intresserad?"
"-Framhjulsdrift=Felhjulsdrift"
"-McPerson är skit"
"-Du kan väl åka och parkera därborta"
"-Har du den och åker på bana med?"


Då känns det faktiskt ganska bra att åka ifrån bilar byggda efter "den rätta normen för en riktig och rolig bil". Sedan får ni säga vad ni vill.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Nisse Classon skrev:
Men efter att i alla år hört kommentarer liknande dessa:

"-En Golf är väl inget att ha, varför köper du inte en Porsche, du som är så intresserad?"
"-Framhjulsdrift=Felhjulsdrift"
"-McPerson är skit"
"-Du kan väl åka och parkera därborta"
"-Har du den och åker på bana med?"


Då känns det faktiskt ganska bra att åka ifrån bilar byggda efter "den rätta normen för en riktig och rolig bil". Sedan får ni säga vad ni vill.


Det är väl så att om du kör om en bil som är bättre än din så så visar du att en bättre förare kan köra fortare med en sämre bil än en sämre förare i en bättre bil. (om nu motståndarens bil verkerligen är bättre.)
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Göran Malmberg skrev:

Det är väl så att om du kör om en bil som är bättre än din så så visar du att en bättre förare kan köra fortare med en sämre bil än en sämre förare i en bättre bil. (om nu motståndarens bil verkerligen är bättre.)
Göran Malmberg.


Jo, det är väl så det är egentligen...
Men igen; När den omkördes bil enligt "normen" är bättre (och det betyder ju inte att den verkligen svänger bättre) så värmer det i hjärtat när man segar sig förbi.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Nisse Classon skrev:
Göran Malmberg skrev:

Det är väl så att om du kör om en bil som är bättre än din så så visar du att en bättre förare kan köra fortare med en sämre bil än en sämre förare i en bättre bil. (om nu motståndarens bil verkerligen är bättre.)
Göran Malmberg.


Jo, det är väl så det är egentligen...
Men igen; När den omkördes bil enligt "normen" är bättre (och det betyder ju inte att den verkligen svänger bättre) så värmer det i hjärtat när man segar sig förbi.




Nisse: Du kanske är träffad eftersom du äger en snabb golf (har sett dig in action på Kullen) men det är inte det som diskuteras riktigt. Men säkert som amen i Kyrkan finns det lika många fördomar mot golf/ferrari ägare vad gäller bankörning. Lustigt då båda biltyperna används frekvent inom racing....

Edit: skall kanske tillägga att nisse kör bra på Kullen så ni inte tror att han har ett sånt där superbygge

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Corsa skrev:
På en träff på Sviesta fick två bilar tillstånd att köra på banan en stund med ett halvt varvs lucka eftersom det var lunch och inga flaggvakter var ute på posteringarna. En av bilarna var en Ferrari. Den andra bilen körda som en veritabel galning för att han minsann skulle visa den där Ferrarin hur en bil ska köras. Den andra bilen fick svartflagg efter ett par varv eftersom hans framfart började bli farlig. Det är inte dåligt att få svartflagg när man är, i princip, ensam på banan. Hur hade det sett ut om de två körde i samma kurva? Är det här sunt banbetende? Jag tror inte att det är särskilt ovanligt, tyvärr.

Det tas ibland onödiga risker för att få en trofé, som i många fall egentligen är värdelös. Och riskbenägna förare på allmäna banträffar är ju verkligen inget man vill ha vare sig som arrangör eller som deltagare. Om det i stridens hetta händer något? När den omtalade tidigare golfen knappt räcker till fälgarna, hur hade den övermodige troféjägaren tänkt sig att ersätta skadorna? Det duger inte med att säga "den som ger sig in i leken får leken tåla" om han, exempelvis, bromsar sig förbi den exklusiva bilen och nästan med vett och vilje trycker ut den i sandfållan. Där står den med trasig spoiler och repig lack. Någon sa att man ska hå råd att förlora de pengar som man leker med. I det här fallet är det faktiskt så att vissa kanske leker med andras pengar. Det är inte så konstigt att förare av exklusiva bilar gärna håller sig för sig själva. Eller hur?


Det där är ju inget annat än mindervärdeskomplex. Man är så fruktansvärt avundsjuk på killen med Ferrari att man bara måste sätta honom på plats och visa hur kass hans bil är.
Jag tror det är den svenska avundsjukan som ligger bakom det hela. Samma sak som ligger bakom det eviga tjatet om dryga stockholmare.... givevis är det en "dryg lantis" som sitter och raljerar om hur jobbiga stockholmarna är... Är så innerligt trött på den svenska mentaliteten att man inte får sticka ut eller vara bättre thumbs down Jag skulle vara överlycklig om jag gick se en Ferrari på en banträff eller varför inte en GT40 eller vad som helst som man inte ser ute på vägarna.

Läste klagomål på zatzy att det var nån GT40-replika som körde som en kärring på kinnekulle med bilsport... Tacka f-n för det! En sån är ju svindyr och framför allt ligger det grymt mycket tid bakom det hela. Dessutom kanske inte föraren var speciellt erfaren... en mittmotorbil är inget man sätter sig i och kör till 100% det första man gör.

Jag ska erkänna att jag var väldigt nöjd när jag hängde på några 911:or på kinnekulle med en Clio. MEN samtidigt var jag livrädd för att jag skulle klanta till det och skada dom. Detta gjorde givetvis att jag höll igen och inte pressade på allt jag kunde. Vilket skulle varit idiotiskt, med tanke på att jag inte skulle fått ut ett dugg av att pressa mig förbi. Dessutom fick vi inte köra om annat än på rakan thumbs up

Nöjdheten kom inte av att jag stekte en påsse.. för det gör man inte med en clio. Däremot fick jag ju en behaglig känsla av att vara en vassare förare...

btw varför måste man ta ut 100% av en Ferrari eller dyligt?? Det är ingen som klagar om jag kör runt med en vobblo i lite lagom raks takt thumbs down Att köra på en banträff handlar om att ha kul och inte att pressa materialet till max. Det finns tävlingar för sånt.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Nisse Classon skrev:
Men efter att i alla år hört kommentarer liknande dessa:

"-En Golf är väl inget att ha, varför köper du inte en Porsche, du som är så intresserad?"
"-Framhjulsdrift=Felhjulsdrift"
"-McPerson är skit"
"-Du kan väl åka och parkera därborta"
"-Har du den och åker på bana med?"


Då känns det faktiskt ganska bra att åka ifrån bilar byggda efter "den rätta normen för en riktig och rolig bil". Sedan får ni säga vad ni vill.


Nu har ju inte jag varit på så många bankörningar, men jag kan nog gissa att jag kommer få samma kommentarer (om inte ännu fler). En Jetta har ju alltid haft statusen "gubbil" och det är ju just därför jag åker jetta. Det är roligt att ha en bil som inte kan gå fort.
För övrigt håller jag med dig, det är roligt att åka fortare än bilar som "ska" gå fortare.

Superswift skrev: "Personen med VW Jettan kanske i normalfall lägger alla sina pengar på skidåkning, båtar eller diamanter."

Jag får väl ta åt mig av kommentaren, fast jag lägger nästan alla pengar på bilarna.
Det är roligt att ha en "sleeper"

_________________
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5866



Daniel Ekström skrev:
Läste klagomål på zatzy att det var nån GT40-replika som körde som en kärring på kinnekulle med bilsport... Tacka f-n för det! En sån är ju svindyr och framför allt ligger det grymt mycket tid bakom det hela. Dessutom kanske inte föraren var speciellt erfaren... en mittmotorbil är inget man sätter sig i och kör till 100% det första man gör.

Vi är ett kompis gäng här i Umeå som brukar åka ner och köra på Midlanda 1 gång per år minst.
och en av killarna har en GT-40, och första gången han var med och körde så när man såg han köra tycket man att det såg ut som han körde som en kärring ...bromsade tidigt inför kurvorna, åkte sakta genom kurvorna Men sen när man fick reda på varvtiderna han kört på 1.03.6 och det är ju allt annant än och vad vill jag säga med det här då...jo att det kan se ut som det går långsamt men....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Razer, ja du behöver verkligen inte ta åt dig ur ett negativt perspektiv.

Idén med en sleeper är klockren! och fortsätt lägg alla pengar på den!
Alltid lika kul för oinitierade att förklara att det behövs inte 350 hästar för att saker och ting ska röra på sig.
Så en sleeper är alltid rätt. Själv vill jag bygga en på en escort eller cortina...

Vi har ju alla olika budgetar, själv har jag valt en billig lådbil just för att maximera upplevelsen mot insatsen.
Att åka öppen bil 10 centimeter från marken är ett billigt sätt att öka fartkänslan...
Man kan använda handflatan mot asfalten som krängningshämmare i innerkurvorna.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Superswift skrev:
Razer, ja du behöver verkligen inte ta åt dig ur ett negativt perspektiv.

Idén med en sleeper är klockren! och fortsätt lägg alla pengar på den!
Alltid lika kul för oinitierade att förklara att det behövs inte 350 hästar för att saker och ting ska röra på sig.
Så en sleeper är alltid rätt. Själv vill jag bygga en på en escort eller cortina...

Vi har ju alla olika budgetar, själv har jag valt en billig lådbil just för att maximera upplevelsen mot insatsen.
Att åka öppen bil 10 centimeter från marken är ett billigt sätt att öka fartkänslan...
Man kan använda handflatan mot asfalten som krängningshämmare i innerkurvorna.


Jag tog inte åt mig negativt. Effekt är som sagt inte allt. Sen behöver man inte vara snabbast heller. Jag tycker det viktigaste är att man har roligt! (fö. gillar jag tidiga escort!)

Jag är också sugen på en "lådbil" en kompis driver en firma som säljer kit-cars och jag har varit och tittat lite på en velocity, fast det är ju ändå mer pengar jämfört med mitt/mina projekt. Sen så tycker jag det känns skönt att ha tak.

_________________
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Superswift skrev:

Idén med en sleeper är klockren!


Hmm, jag kämpar som en dlkjg6i654ob, för att bygga om min bil till en sleeper.
Men jag får den inte att gå tillräckligt fort! >
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Göran Malmberg skrev:
Superswift skrev:

Idén med en sleeper är klockren!


Hmm, jag kämpar som en dlkjg6i654ob, för att bygga om min bil till en sleeper.
Men jag får den inte att gå tillräckligt fort! >
Göran Malmberg



Du har ett hyfsat svårt sleeperläge att utgå ifrån....

Din bil är klarvaken - även stillastående!

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Citat:
Det där är ju inget annat än mindervärdeskomplex. Man är så fruktansvärt avundsjuk på killen med Ferrari att man bara måste sätta honom på plats och visa hur kass hans bil är.
Jag tror det är den svenska avundsjukan som ligger bakom det hela. Samma sak som ligger bakom det eviga tjatet om dryga stockholmare.... givevis är det en "dryg lantis" som sitter och raljerar om hur jobbiga stockholmarna är... Är så innerligt trött på den svenska mentaliteten att man inte får sticka ut eller vara bättre thumbs down Jag skulle vara överlycklig om jag gick se en Ferrari på en banträff eller varför inte en GT40 eller vad som helst som man inte ser ute på vägarna.

Läste klagomål på zatzy att det var nån GT40-replika som körde som en kärring på kinnekulle med bilsport... Tacka f-n för det! En sån är ju svindyr och framför allt ligger det grymt mycket tid bakom det hela. Dessutom kanske inte föraren var speciellt erfaren... en mittmotorbil är inget man sätter sig i och kör till 100% det första man gör.

Jag ska erkänna att jag var väldigt nöjd när jag hängde på några 911:or på kinnekulle med en Clio. MEN samtidigt var jag livrädd för att jag skulle klanta till det och skada dom. Detta gjorde givetvis att jag höll igen och inte pressade på allt jag kunde. Vilket skulle varit idiotiskt, med tanke på att jag inte skulle fått ut ett dugg av att pressa mig förbi. Dessutom fick vi inte köra om annat än på rakan thumbs up

Nöjdheten kom inte av att jag stekte en påsse.. för det gör man inte med en clio. Däremot fick jag ju en behaglig känsla av att vara en vassare förare...

btw varför måste man ta ut 100% av en Ferrari eller dyligt?? Det är ingen som klagar om jag kör runt med en vobblo i lite lagom raks takt thumbs down Att köra på en banträff handlar om att ha kul och inte att pressa materialet till max. Det finns tävlingar för sånt.

________________________________________________________________________________________
Håller med i allt detta Daniel.

Dock håller jag inte med om att en banträff handlar om si eller så. Kanske handlar den om detta just för dig. En banträffs betydelse eller syfte kan ju handla om så mycket beroende på vem man pratar med.

Alla har vi många olika och lika tankar om det hela självfallet. Att köra på en banträff handlar om att ha kul håller jag med om. Men vad som är kul för en är inte lika roligt för en annan.

Pressa materialet tycker jag är kul(enligt mina tolkningar vad det innebär), och andra inte. Klart har jag för mig att det är andra på banan åxå men ofta är det olika indelningar. Sedan har vi ju utomstående på banan som kan avgöra med flagg när går över gränsen för vad som är lämpligt. Bara för att det finns tävlingar att köra i utesluter väl inte att man kan gasa mer eller mindre på en banträff?

Jag tycker mig inte kunna påttala specifikt vad en träff ska handla om för någon annan.

Allmänt"
Ps: Visst kan man bli glad om man kör om en bil på bankörningen som på pappret ska prestera bättre, men ändå inte.
Det är ju inte främmande att alla förarmäsigt skiljer sig åt, eller av andra anledningar körde han vi körde om i ett annat tempo just då. vem vet egentligen? Eller är han kanske super snabb på tävlingar men kör lugnare på banträffar av olika anledningar. Därför tycker jag att tävlingar är bra eller att köra mot tid i olika event. Då vet man utan tvekan att alla just då gjorde sitt yttersta. Att matrialet håller eller inte, tja så är det ju Ds:

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Allmänt banåkaforum
Omvänd snobbism
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
17032 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande