Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 17032 besök totalt |
Jag hade också valt en uppsättning BBS Le Mans framför en begagnad Golf.... ![]() ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Själv så tycker jag det är jätte kul när exklusiva bilar deltar, vare sig de kör fort eller inte, spelar ingen roll för min del. Har kört en del med RingRunners och där körs det nästan enbart Ferrari och Porsche. Känns bra för då är de flesta lite försiktiga på banan ![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Den här tråden har samlat en oerhörd massa visitors på några dagar. Det visar att diskussionenn är väl så behövligt på plats. Framför allt är det upplyftande att man VILL ta itu med det öppet. Hur fördomsfull någon än är, så är mycket vunnet genom att vi inser att det ska diskuteras. Bättre än så blir det inte, för då är man på god väg och har insett att problemet finns.
Det märks tydligt för oss bilfolk eftersom sportbilar både är ett entusiastfordon OCH för många höjden av status och DYRT. Det ställer frågorna på sin spets. Det är inte många som frågar om märket på skivstången när någon bänkar 200 kg! Jag har själv på nära håll hört kraftfulla uttalanden från träff på Mantorp där skitiga jeans-nisse torkade av Ferrarisnobben. Ska man ta parti för någon av dem? Jag tror var och en avslöjar sig själva rätt bra utan assistans av ytterligare kommenterer. (Inga rejsagubbar inblandade). Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
På en träff på Sviesta fick två bilar tillstånd att köra på banan en stund med ett halvt varvs lucka eftersom det var lunch och inga flaggvakter var ute på posteringarna. En av bilarna var en Ferrari. Den andra bilen körda som en veritabel galning för att han minsann skulle visa den där Ferrarin hur en bil ska köras. Den andra bilen fick svartflagg efter ett par varv eftersom hans framfart började bli farlig. Det är inte dåligt att få svartflagg när man är, i princip, ensam på banan. Hur hade det sett ut om de två körde i samma kurva? Är det här sunt banbetende? Jag tror inte att det är särskilt ovanligt, tyvärr.
Det tas ibland onödiga risker för att få en trofé, som i många fall egentligen är värdelös. Och riskbenägna förare på allmäna banträffar är ju verkligen inget man vill ha vare sig som arrangör eller som deltagare. Om det i stridens hetta händer något? När den omtalade tidigare golfen knappt räcker till fälgarna, hur hade den övermodige troféjägaren tänkt sig att ersätta skadorna? Det duger inte med att säga "den som ger sig in i leken får leken tåla" om han, exempelvis, bromsar sig förbi den exklusiva bilen och nästan med vett och vilje trycker ut den i sandfållan. Där står den med trasig spoiler och repig lack. Någon sa att man ska hå råd att förlora de pengar som man leker med. I det här fallet är det faktiskt så att vissa kanske leker med andras pengar. Det är inte så konstigt att förare av exklusiva bilar gärna håller sig för sig själva. Eller hur? _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Jasså dig hittar man här ! HEhehe ... Har du fått bilen än ??? Perne ringde och skvallrade häromdagen.... Du måste bjuda på en provtur nån dag!! _________________ martin röndahl |
||||
Jag oxå ![]() Kanske hadde jag köpt en Ferrari 360 att åka med om jag trodde den klarade av min körstil ![]() Vilket jag inte tror ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Är det ok om jag kopierar det här inlägget?? ![]() ![]() |
||||
Men efter att i alla år hört kommentarer liknande dessa:
"-En Golf är väl inget att ha, varför köper du inte en Porsche, du som är så intresserad?" "-Framhjulsdrift=Felhjulsdrift" "-McPerson är skit" "-Du kan väl åka och parkera därborta" "-Har du den och åker på bana med?" Då känns det faktiskt ganska bra att åka ifrån bilar byggda efter "den rätta normen för en riktig och rolig bil". Sedan får ni säga vad ni vill. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Det är väl så att om du kör om en bil som är bättre än din så så visar du att en bättre förare kan köra fortare med en sämre bil än en sämre förare i en bättre bil. (om nu motståndarens bil verkerligen är bättre.) ![]() Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jo, det är väl så det är egentligen... ![]() Men igen; När den omkördes bil enligt "normen" är bättre (och det betyder ju inte att den verkligen svänger bättre) så värmer det i hjärtat när man segar sig förbi. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Nisse: Du kanske är träffad eftersom du äger en snabb golf (har sett dig in action på Kullen) men det är inte det som diskuteras riktigt. Men säkert som amen i Kyrkan finns det lika många fördomar mot golf/ferrari ägare vad gäller bankörning. Lustigt då båda biltyperna används frekvent inom racing.... ![]() Edit: skall kanske tillägga att nisse kör bra på Kullen så ni inte tror att han har ett sånt där superbygge ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Det där är ju inget annat än mindervärdeskomplex. Man är så fruktansvärt avundsjuk på killen med Ferrari att man bara måste sätta honom på plats och visa hur kass hans bil är. Jag tror det är den svenska avundsjukan som ligger bakom det hela. Samma sak som ligger bakom det eviga tjatet om dryga stockholmare.... givevis är det en "dryg lantis" som sitter och raljerar om hur jobbiga stockholmarna är... Är så innerligt trött på den svenska mentaliteten att man inte får sticka ut eller vara bättre ![]() ![]() Läste klagomål på zatzy att det var nån GT40-replika som körde som en kärring på kinnekulle med bilsport... Tacka f-n för det! En sån är ju svindyr och framför allt ligger det grymt mycket tid bakom det hela. Dessutom kanske inte föraren var speciellt erfaren... en mittmotorbil är inget man sätter sig i och kör till 100% det första man gör. Jag ska erkänna att jag var väldigt nöjd när jag hängde på några 911:or på kinnekulle med en Clio. MEN samtidigt var jag livrädd för att jag skulle klanta till det och skada dom. Detta gjorde givetvis att jag höll igen och inte pressade på allt jag kunde. Vilket skulle varit idiotiskt, med tanke på att jag inte skulle fått ut ett dugg av att pressa mig förbi. Dessutom fick vi inte köra om annat än på rakan ![]() Nöjdheten kom inte av att jag stekte en påsse.. för det gör man inte med en clio. Däremot fick jag ju en behaglig känsla av att vara en vassare förare... btw varför måste man ta ut 100% av en Ferrari eller dyligt?? Det är ingen som klagar om jag kör runt med en vobblo i lite lagom raks takt ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Nu har ju inte jag varit på så många bankörningar, men jag kan nog gissa att jag kommer få samma kommentarer (om inte ännu fler). En Jetta har ju alltid haft statusen "gubbil" och det är ju just därför jag åker jetta. Det är roligt att ha en bil som inte kan gå fort. För övrigt håller jag med dig, det är roligt att åka fortare än bilar som "ska" gå fortare. Superswift skrev: "Personen med VW Jettan kanske i normalfall lägger alla sina pengar på skidåkning, båtar eller diamanter." Jag får väl ta åt mig av kommentaren, fast jag lägger nästan alla pengar på bilarna. Det är roligt att ha en "sleeper" ![]() _________________ ![]() |
||||
Vi är ett kompis gäng här i Umeå som brukar åka ner och köra på Midlanda 1 gång per år minst. och en av killarna har en GT-40, och första gången han var med och körde så när man såg han köra tycket man att det såg ut som han körde som en kärring ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Razer, ja du behöver verkligen inte ta åt dig ur ett negativt perspektiv.
![]() Idén med en sleeper är klockren! och fortsätt lägg alla pengar på den! Alltid lika kul för oinitierade att förklara att det behövs inte 350 hästar för att saker och ting ska röra på sig. Så en sleeper är alltid rätt. Själv vill jag bygga en på en escort eller cortina... Vi har ju alla olika budgetar, själv har jag valt en billig lådbil just för att maximera upplevelsen mot insatsen. Att åka öppen bil 10 centimeter från marken är ett billigt sätt att öka fartkänslan... Man kan använda handflatan mot asfalten som krängningshämmare i innerkurvorna. ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Jag tog inte åt mig negativt. Effekt är som sagt inte allt. Sen behöver man inte vara snabbast heller. Jag tycker det viktigaste är att man har roligt! (fö. gillar jag tidiga escort!) Jag är också sugen på en "lådbil" en kompis driver en firma som säljer kit-cars och jag har varit och tittat lite på en velocity, fast det är ju ändå mer pengar jämfört med mitt/mina projekt. Sen så tycker jag det känns skönt att ha tak. _________________ ![]() |
||||
Hmm, jag kämpar som en dlkjg6i654ob, för att bygga om min bil till en sleeper. Men jag får den inte att gå tillräckligt fort! > ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Du har ett hyfsat svårt sleeperläge att utgå ifrån.... ![]() Din bil är klarvaken - även stillastående! _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
________________________________________________________________________________________ Håller med i allt detta Daniel. Dock håller jag inte med om att en banträff handlar om si eller så. Kanske handlar den om detta just för dig. En banträffs betydelse eller syfte kan ju handla om så mycket beroende på vem man pratar med. Alla har vi många olika och lika tankar om det hela självfallet. Att köra på en banträff handlar om att ha kul håller jag med om. Men vad som är kul för en är inte lika roligt för en annan. Pressa materialet tycker jag är kul(enligt mina tolkningar vad det innebär), och andra inte. Klart har jag för mig att det är andra på banan åxå men ofta är det olika indelningar. Sedan har vi ju utomstående på banan som kan avgöra med flagg när går över gränsen för vad som är lämpligt. Bara för att det finns tävlingar att köra i utesluter väl inte att man kan gasa mer eller mindre på en banträff? Jag tycker mig inte kunna påttala specifikt vad en träff ska handla om för någon annan. Allmänt" Ps: Visst kan man bli glad om man kör om en bil på bankörningen som på pappret ska prestera bättre, men ändå inte. Det är ju inte främmande att alla förarmäsigt skiljer sig åt, eller av andra anledningar körde han vi körde om i ett annat tempo just då. ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 17032 besök totalt |