| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Re540 från 2001-48 ??
|
1, 2 >> 2909 besök totalt |
|
Re540 från 2001-48 ??
Har varit inställd på Michelin Pilot Sport Cup i 225/50-15" till nästa säsong, provade sådana vid ett tillfälle i höstas och dom kändes iofs inte så bra att köra på men dom gick fort! (pers rekord på Knutan). Nu har det dock visat sig Bridgestone Re540 i samma dimension har en intressant prisbild, ngt som t.ex Yoko 048 inte lär ha, så därför går Yokisarna antagligen bort. Är Bridgestone jämförbara i snabbhet med Michelin månntro? Dom har kanske stabilare stomme vilket inte borde vara ngt nackdel med såpass hög profil? Är totalekonomin jämförbar mellan dessa?, det skiljer ju inte så mkt i inköpspris så om slitstyrkan är jämförbar så bortgår det hänsynstagandet. Förutom totalekonomi så är det viktigaste snabbheten (även från kallt tillstånd) Ska göra tjänst under min 924 turbo, antingen 170 hk @ 1190 kg eller 213++ hk @1130 kg. _________________ Pär Hylander |
||||
Aha, jag trodde att A048 hörde till ett av de snabbaste, ivf trodde jag att det var snabbare på blött underlag än PSC. Hursomhelst så spelar det ingen roll eftersom Ao48 inte känns aktuellt. Men ska man dra ngn slutsats av detta ovan så hör både PSC och Re540 till dom snabbare? Hoppas på 5-7 tävlingar nästa år och ett knippe träningsdagar, detta är så att säga det primära. Sen kanske det blir ett par banmöte och naturligtvis körning till och från banan (roadsport!), men då finns ju Peltorkåpor att tillgå så ev. dålig komfort kan jag leva med _________________ Pär Hylander |
||||
|
Har själv 540 och de är snabba så det räcker. Kan dock inte göra nån jämförelse då jag inte provat de andra, men 540 är kanon-däck! KÖP!
Seb _________________ -Sebastian Stein- Porsche 968 CS -93 M030 M220 Ett par Alfor åxå... Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
|
||||
Nä, dom hörs ju bara när bilen färdriktningen är annan än dit nosen pekar! Annars hör jag mest dom rakskurna dreven, så myspysig är den
Hört uppfattningar om ungefär dubblerad livslängd på Bridgestone men att Michelin är snabbare. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Har någon någonsin tyckt att Michelinarna funkar bra när det är blött? Jag har än så länge bara hört att de är riktigt dåliga när det är blött. Men som allt annat så brukar ju folk ha olika åsikter. Men jag väntar fortfarande på att någon ska ha det i den här frågan....
_________________ Magnus Thomé
|
||||
Det är lite synd att det inte är fler från PCSR som hänger här för de har ju väldigt bra erfarenhet av MPSC i både vått och torrt
Mr Zolnir kanske har något att säga om egenskaperna i väta? /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
|
Reflektion: En kompis som kör RE540 på sin bil provkörde min som har 032:or, båda bilarna är alfetta GTVer och är hyffsat likvärdiga i övrigt, bilarna kördes i blötan på kinnekulle.
Han blev ganska överraskad av hur mycket bättre 032:orna kändes i blötan, mer grepp. 205/50-15 förresten. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Michelin suger fet elefantxxxxx i jämförelse med 008R, 032, 540 och 881 som jag testat tidigare. En del av dessa var helt ok så länge det inte stod vatten på banan, mens andra var lite sämre. Men cupparna blir lynniga så fort det blir fuktigt ute.
Vad det gäller livlängden håller jag Michelinarna för att vara bättre än de övriga. Framför allt landsvägsåkat verkar inte påverka dem så särskilt (i.o.f.s. rätt sekundärt för dig). När det gäller skillnaden 032/540 tyckte jag den var marginell i torrföre. Precis som Ekblom sade i AMS test blir Bridgestonet lite sladdrigare efter ett tag, men inte särskillt mycket långsammare. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Jajamen! MPC har suveränt grepp på blöt bana med rätt däcktryck, däremot inte alls kul i hällregn när det står vatten på banan, Vattenplanar betydligt lättare än tex yokohama A032 Så till denna säsong så införskaffade jag smala (225/40-18) som regn hjul, men då regnade det inget istället
_________________ Andreas Zolnir |
||||
|
Vad gäller hållbarheten så säger ryktet att MPC håller väldigt bra vid gatkörning.
Vid race så har jag konstaterat att när mönstret är slut så visar sej corden omedelbums, medans Y 032 har lite mer kvar att ge efter att mönstret är borta. Min helt ovetenskapliga gissning är att MPC är snabbast av ovanstående däck, och som vanligt så är inte det snabbaste alternativet billigast i längden. _________________ Andreas Zolnir |
||||
|
Ett av mina 540S är vad jag skulle vilja kalla mycket slitet efter 2banträffar. K-kulle + GR (o några konbanor)
Vä-fram efter gotland ring var ingen vacker syn
Jag har för mig att jag skiftade fram-bak mellan banträffarna iaf
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Det är väl inte så svårt, kolla hos dahlbäck om din dimension finns http://www.dahlbackracing.se/ isf köper du re540 med ca 50% rabatt (eller mer). Jag köpte en omgång 215/45x17 för 3 veckor sen för 5000:- + frakt. I maj 2002 köpte jag förra uppsättningen, då kostade de precis dubbelt så mycket (ordinarie pris). Jag har iofs inte testat michelin-psc men re540 är ju ett av de absolut bästa r-däcken, de duger alldeles utmärkt åt mig
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Jo, det är skitsvårt
Michelin är ca 20-30% dyrare, vilket ju inte är så mycket, det handlar om hundralappar bara. Michelin är möjligen upp till 1% snabbare än BS. BS håller möjligen dubbelt så länge som M. M kan ta slut på en bandag. M kan hålla åtskilliga racehelger. M har möjligen veka stommar, vilket kanske är olämplig med min ballongdäcksdimension 225/50-15. BS lär ha stabila stommar. Väljer jag Michelin så kan jag tävla med Porshce Club racing, men inte med BS. Jag har provat M, jag satte personligt rekord med dom, dom är snabba men stygga, inte alls så lättkörda som Pirelli och Yoki. Så frågan är om jag är konsistent snabb med dom? Jag ska tävla med dom, så snabbheten är viktig men ekonomin är självklart oxo av vikt, man lever ju i en värld av kompromisser. I bästa fall kanske M är 20% dyrare, i sämsta fall 160%. Inte fasen är lätt att välja!?
Jag uppskattar alla kommenterna ni gett Edit, det var verkligen mycket billigare hos Dahlbäck än jag trodde... _________________ Pär Hylander |
||||
Japp, det var billigt och dom kom snabbt Däremot så var dom tillverkade varken i år eller förra året, utan 2001-48....
Blev en gnutta upprörd och ringde Dahlbäck och beklagade mig, så jag får lämna tillbaka dom och blir krediterad fullt ut. Naturligtvis tycker jag det är ok att sälja däck från 2001 men då ska man tala om det och det glömde dom. Men det var hederligt av dom att erbjuda möjlighet att lämna tillbaka dom Till sakfrågan, det var ju kalaspris på dom, 480 kr ex moms och frakt, 695 kr/st färdigt till min adress för 225/50-15. Enligt uppgift har dom lagrats svalt året om, men dom känns torra på ytan. Frågan är om dom tappat såpass mycket prestamda att jag ska skicka tillbaka dom? Eller ska jag behålla dom eftersom priset var bra...
_________________ Pär Hylander |
||||
|
behåll dom.
tror inte en sekund att ngt grepp är förlorat pga ålder. däremot kan det ju finnas en risk att dom ändrat gummiblandningen, men det känns avlägset. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
![]() |
Däck för banåka
Re540 från 2001-48 ??
|
1, 2 >> 2909 besök totalt |