Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (1582 totalt) |
bakaxel med skivbromar?
tänkte bygga ny bakaxel till min nova, men tänkte bygga om från trum till skivbromsar oxå så då tänkte jag att jag kunde kolla på en annan axel på en gång men vet inte riktigt vilka jag ska kika på ![]() de kraven jag har är följande: - axeln är av stel typ - ca 60,25" bred - skivbromar orginal - diffbromsad - hålla för en 4-450 hk med bra vrid var inne på volvo axlar men har inte hittat några mått på dessa... plus att jag har läst att drivaxlarna är ganska svaga ![]() mustangerna från 80 talet vad har de för axlar? _________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||
DANA (Spicer) är väl rätt poppis både i dragracing & off-roadsammanhang? Det finns väldigt hållbara varianter.
EDIT: Vid närmare eftertanke du kanske redan har en sån på Novan. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||
finns väl bara en? Ford 9" ..
![]() bredden går väl alltid att ändra, och tex. alla Lincoln Continental från typ 1970 hade skivbromsar ... tror att diffbroms var någorlunda standard, det var jue trots allt en premiumbil ... (tror att svensksålda bilar hade diffbroms som standard.. ![]() det finns jue iaf mkt delar till dem ... |
||
sakta i backarna nu, har du en 10 bultad eller 12bultad?
9"aren är ju tyngre än 10b så den vill man ju inte ha! ![]() om du kör med 10b kan du plocka bromsar från en gen 3 eller 4 f-body... Enl. källor skall fästena vara samma! Annars är det ju bara att tillverka en egen adapterplatta, det gjorde jag. |
||
har en 8,2 10b nu men tanken var att byta mot en 8,5 10b istället... men sen när man suttit o letat bult on skivbromsar så verkar det som att många eller de allra flesta modellerna (om man inte lägger multum med $$) gillar c-clips vilket jag tänkte köra medför att minska slitaget.
adapterplattorna var de någon avancerad historia att göra? har ingen tillgång till svarv osv... fördelen med det är väl att man kan ta bromsarna från vilken bil som helst? _________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||
Näää, ganska enkla - vinkelslip och borrmaskin.. ![]() ![]() köp inte gamla caddybromsar - finns ju inga belägg och köpa till dem samt att de är tunga o kassa.. ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (1582 totalt) |