Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bakaxel med skivbromar?
2 besök senaste veckan (1582 totalt)
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
bakaxel med skivbromar?

tänkte bygga ny bakaxel till min nova, men tänkte bygga om från trum till skivbromsar oxå så då tänkte jag att jag kunde kolla på en annan axel på en gång men vet inte riktigt vilka jag ska kika på ...

de kraven jag har är följande:

- axeln är av stel typ

- ca 60,25" bred

- skivbromar orginal

- diffbromsad

- hålla för en 4-450 hk med bra vrid


var inne på volvo axlar men har inte hittat några mått på dessa... plus att jag har läst att drivaxlarna är ganska svaga

mustangerna från 80 talet vad har de för axlar?

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



DANA (Spicer) är väl rätt poppis både i dragracing & off-roadsammanhang? Det finns väldigt hållbara varianter.

EDIT: Vid närmare eftertanke du kanske redan har en sån på Novan. Varför inte bara konvertera till skivor?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



finns väl bara en? Ford 9" ..

bredden går väl alltid att ändra, och tex. alla Lincoln Continental från typ 1970 hade skivbromsar ...
tror att diffbroms var någorlunda standard, det var jue trots allt en premiumbil ...
(tror att svensksålda bilar hade diffbroms som standard.. )

det finns jue iaf mkt delar till dem ...
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
man får väl ta å leta efter en lincoln axel då då...


vet att de körda med bromsarna från dessa på vissa race mussar på den tiden då det begav sig.

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13313



sakta i backarna nu, har du en 10 bultad eller 12bultad?

9"aren är ju tyngre än 10b så den vill man ju inte ha!

om du kör med 10b kan du plocka bromsar från en gen 3 eller 4 f-body... Enl. källor skall fästena vara samma!

Annars är det ju bara att tillverka en egen adapterplatta, det gjorde jag.
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
har en 8,2 10b nu men tanken var att byta mot en 8,5 10b istället... men sen när man suttit o letat bult on skivbromsar så verkar det som att många eller de allra flesta modellerna (om man inte lägger multum med $$) gillar c-clips vilket jag tänkte köra medför att minska slitaget.

adapterplattorna var de någon avancerad historia att göra? har ingen tillgång till svarv osv... fördelen med det är väl att man kan ta bromsarna från vilken bil som helst?

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13313



novajonas skrev:
har en 8,2 10b nu men tanken var att byta mot en 8,5 10b istället... men sen när man suttit o letat bult on skivbromsar så verkar det som att många eller de allra flesta modellerna (om man inte lägger multum med $$) gillar c-clips vilket jag tänkte köra medför att minska slitaget.

adapterplattorna var de någon avancerad historia att göra? har ingen tillgång till svarv osv... fördelen med det är väl att man kan ta bromsarna från vilken bil som helst?


Näää, ganska enkla - vinkelslip och borrmaskin..



köp inte gamla caddybromsar - finns ju inga belägg och köpa till dem samt att de är tunga o kassa..
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
några caddy bromsar blir det inte .... var mer inne på BMW eller Saab 9000 aero

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
Skruva banåkabil
bakaxel med skivbromar?
2 besök senaste veckan (1582 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande