Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2051 besök totalt |
Förstärkningar på stolsunderede? Kommentarer önskas
Räcker detta fäste eller skall jag oxå lägga en "förstärkning" i färddriktning som det röda sträcket? Behövs det ett stag i bak kant som det gröna?? ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Åt vilket håll ![]() Finns mer bilder här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Re: Komentarer!
Aha, ett stolsunderrede. Sitter stolen direkt bultad? Antagligen så har stolen en stabil profil längsledes. Jag är nog böjd att titta mer på sidokrafterna så stolen inte blir sidledes ostabil i bakkant. Det skulle vara mycket trist inte bara för säkerheten utan även för körningen att inte sitta stummt i sidled. Det där ser ut att vara ca 70 mm högt och bör definitivt X:as sidledes. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Tack Göran för ditt inlägg ![]() Jepp. 8mm rakt in i härligheten! Samt 8mm i infästningarna i golvet. La till det gröna staget mellan bakre fästena efter BTGs påhopp! ![]() De är inte mer än 8cm från bakte infästingarna till stolen, så jag tänkte att banträffar utan båge MEN men 4-punkts bälte BORDE inte döda mig... ![]() Alla svetsar ÄR ju svetsade i varje skarv.... Å stolen sitter som gjutet i karossen nu.....Har ryckt och putt utan mer än ett par cm resultat... Så jag tror mig gjort ett grundligt ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Men när taket kommer är det kanske lurigare? ![]()
Bilder. ![]() ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Nej taket tänker jag inte använda...om jag skälv får välja... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Har förstärkt på tvären bak nu oxå. Kan jag använda denna punkt för "Ringbultarna" till midjebältes snabblås? ![]() ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Troligtvis inte om du ska vara FIA godkänd. Stolen ser ut att sitta fast bara med några ynkliga M8 bultar. Det räcker inte för bältena oavsett hur grovt ditt stolfäste är. Det finns ett krav som säger att bältena ska vara bultade i karossen med en rejäl förstärkningsplatta på baksidan. Kolla med din lokala SBF-besiktningsman för säkerhets skull. Jag ser nu att du inte tänker ha vagnbok. Men även bilprovningen kan ha åsikter om en sådan konstruktion. Och för ditt eget bästa så tumma inte på säkerheten! Var satt orginalbältena fast? om de inte satt i stolen så går det bra att återanvända de hålen. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Sparco stolen skall endast användas för banträffar, där av frågan om man kan sätt fästena där, Axelbältena skall sättas under svanken i baksätet. Har inga planer på att tävla med bilen så vagnsbok med FIA stämplar behöver jag nog inte. orginal stolens fäste sitter på två ställen: I stolens underrede OCH i bakkant på kardantunneln _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Skulle denna possition vara bättre? (har i bakhuvudet att midjebältet skall gå så fort som möjligt i golvet & följa vinkeln på stolens bältes "utsläpp" ca45°) Har jag fel? ![]() ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Är det inte bara att skruva öglorna i golvet istället för skruvarna som håller underredet i bakkant.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Är det okej så varför inte! Skruvana sitter ju i en balk som går mellan kardantunneln och B-stolpen. Bra tänkt? Övriga är detta godtagbart? _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2051 besök totalt |