Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
banåka med BMW 8-serie?
<<   1, 2, 3, 4   >>
12105 besök totalt
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895



Daniel Magnusson skrev:
Tord skrev:
ingen som vill frigöra mig från calibran så jag genast kan sätta fart?


http://www.kmbildemontering.se/

Hälsa Maccan från mig.





Helrätt tanke att bygga på E31:an!! och det ska naturligtvis sitta en 12a i fronten. Tänk dig ljudet från den maskinen i en strippad coupe och med lite friare flöde.......

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



En V12 från BMW M70 serien väger runt 155 kilo, en M60 B40 väger 144 kg, frågan är om du är villig att offra 4 cylindrar och mer än 100 nm vridmoment för 15 kilo?

Mitt svar torde bli NEJ.

Köp en risig 850i och byt insug och avgas så blir den nog rätt snabb.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



E31 i racekostym är tokläckert. Klart du ska bygga. thumbs up










_________________
Anders Dauner
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14073


Trådstartare
hmm, hittat en som står i düskland, med enbart 2 ägare, 10855 mil, 91:a för ca 90' oj vad sugen jag blev...

dom där stolarna med elminne och allt möjligt måste ju väga 40-50 kg st... undra om det finns en eftermarknad så man kan sälja prylarna man inte vill ha... typ hela utrustningslistan nästan...
Citat:
Leather, Anti-theft alarm with central locking, Lumbar support for driver and front passenger, Seat heating for driver and front passenger, Electric seat adjustment with memory for driver's seat

Electronic Damping Control (EDC), Automatic Stability Control + Traction (ASC + T), Hi-fi loudspeaker system, Light alloy wheels turbine styling, BMW Bavaria C Professional radio, Interior protection/tilt alarm, Roller sunblinds, Driver's airbag with leather rim, Steering column adjustment, electrical, Automatic recirculated-air control (AUC), Model designation, deletion, Velour floor mats, Lumbar support for front passenger, Metallic, ABS


den är ju till och med lättad... ingen modell beteckning.... men vad är Lumbar support?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tord skrev:

men vad är Lumbar support?

Svankstöd.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Mattias Hellöre skrev:
En V12 från BMW M70 serien väger runt 155 kilo, en M60 B40 väger 144 kg, frågan är om du är villig att offra 4 cylindrar och mer än 100 nm vridmoment för 15 kilo?

Mitt svar torde bli NEJ.

Köp en risig 850i och byt insug och avgas så blir den nog rätt snabb.


Var det inte rätt mkt problem med V12:an ifråga?? Tänk också på att det blir ruskigt dyrt när något går isönder.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14073


Trådstartare
MatroxMGA skrev:
Mattias Hellöre skrev:
En V12 från BMW M70 serien väger runt 155 kilo, en M60 B40 väger 144 kg, frågan är om du är villig att offra 4 cylindrar och mer än 100 nm vridmoment för 15 kilo?

Mitt svar torde bli NEJ.

Köp en risig 850i och byt insug och avgas så blir den nog rätt snabb.


Var det inte rätt mkt problem med V12:an ifråga?? Tänk också på att det blir ruskigt dyrt när något går isönder.


bra, mera såna kommentarer!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



För några år sedan så segrade en 850CSi i Master Driver på BMWCS träff på Ring Knutstorp så nog finns det potential! (Rattad av en smått galen norrman )

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7225

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tord skrev:
bra, mera såna kommentarer!


okej.

Nu tänker jag vräka ur mig saker från minnets arkiv och det kan vara ganska solkigt, så jag vet inte om det stämmer. Men...

V12:an hade, åtminstone i fyrdörrarsbilarna, dubbla Motronicsystem (ett per cylinderbank) och de ville inte alltid lira sådär väldigt väl ihop. I åttafemtin funkade det enligt legenden bättre, eller i alla fall påstod Teknikens Världs begtest det för hundra år sedan.

Samma tidning säger också att åttan (840) är en trevligare och mer karaktärsfull motor än tolvan och därtill lär den bjuda på bättre driftsäkerhet. Att det är en av bilvärldens läckraste motorer kan jag intyga, jag har ju just köpt en. Att den skulle vara driftsäker är jag inte lika övertygad om, eftersom bilen jag köpt funnits i familjen de senaste 10000 milen och har stått på verkstad ganska mycket under den här tiden. Okej, en del fel kan man inte tillskriva bilen, som att kamremmen monterats fel. Men toppackningen blåste den i mina varsamma händer för fyra-fem år sedan alldeles för egen hand. Bilen talade om för mig att öltrycket var lågt och sedan släppte den iväg ett fasansfullt svampmoln som fick den stackars bakomvarande taxin att fullkomligt uppslukas av mörker.

Gamla bilar med mängder av cylindrar ska nog inte betraktas som säkra begagnatköp, helt enkelt.

Så vägra vara förnuftig. När gav du din fru en V12:a senast? thumbs up

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Hej,
Har själv lekt med samma tanke (till min omgivnings stora fasa )...
Ett riktigt bra tips vid köp av en tolva är att montera ett riktigt styrsystem på den, t.ex DTA
(www.etapp.se), med ett sådant kan du bl.a slänga luftmängdsmätaren i sophinken, DTA jobbar med samma typ av givare som redan sitter på bilen (Motronic givare), du får en del småballa funktioner "på köpet" såsom launch-control och flatshift.
Du minimerar samtidigt mycket/många av de problem som är behäftade med just V12 (M70). thumbs up
Med mycket vänlig hälsning,
Christer
PS
Peter på Etapp har precis köpt en BMW 850 CSi, prata med honom!
DS

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Tord skrev:
dom där stolarna med elminne och allt möjligt måste ju väga 40-50 kg st...


Jag har för mig att de tom väger över 60 kg st.

_________________
Anders Dauner
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Har inte 12an problem med kamaxlarna??? dvs man får byta efter sisådär 10.000 mil ????

Köp en extra motor eller två redan från början.....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Anders Dauner skrev:
Tord skrev:
dom där stolarna med elminne och allt möjligt måste ju väga 40-50 kg st...


Jag har för mig att de tom väger över 60 kg st.


38kg

_________________
Stefan Larsson
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Tänk på att det "bara" är 300hk i den vanliga v12:an och att den då är på 5liter. 380hk var det bara csi som hade och de kostar som sagt var en hel del till. Fast balla som bara den är de, den motorn är fö på 5,6 liter och har dubbelt så många ventiler per cylinder.
Måste gå att lätta massor, bara avgassystem och byte av stolar kommer att göra minst 100kg!
Det är mer eller mindre 2 stycken m20 maskiner de byggt ihop så tillförlitligheten borde inte vara så dålig, mer än krånglig el förstås...

_________________
Jonas Edling
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7225

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

M3Jonas skrev:
...och har dubbelt så många ventiler per cylinder.


Förvisso fel, den hade tvåventilsmotor. Men den hade fly-by-wire-gas, som första Bimmer.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



höfläkt skrev:
Anders Dauner skrev:
Tord skrev:
dom där stolarna med elminne och allt möjligt måste ju väga 40-50 kg st...


Jag har för mig att de tom väger över 60 kg st.


38kg

Inte mer.

Har ett svagt minne av en kompis som vägde sina när han hade storstädning av kupén. Men jag kan ha missuppfattat honom. I vilket fall som helst så lär det inte bli svårt att hitta racestolar som är lättare.

_________________
Anders Dauner
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Av den infon jag har hittat (jag har varit nara att skaffa en 850CSi ett par ganger) sa var det en massa elstru och motorstyrningsproblem pa 1987 och 1988 ars 750, dessa barnsjukdomar lar vara utraderade i 8-serien.

_________________
Anders Hansson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17970



När 850CSi kom till Sverige var jag på en provkörningsträff hos BMW i Västerås. Där fick jag en åktur i en sån vagn med Peeters bror vid ratten och jag kommer aldrig glömma ljudet och framfarten på småvägarna där. Under flera års tid var en sån bil det ultimata på min önskelista. Det finns ingen motorsång som kommer i närheten av en högvarvig V12:a.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Lennart Mäkinen skrev:
När 850CSi kom till Sverige var jag på en provkörningsträff hos BMW i Västerås. Där fick jag en åktur i en sån vagn med Peeters bror vid ratten och jag kommer aldrig glömma ljudet och framfarten på småvägarna där. Under flera års tid var en sån bil det ultimata på min önskelista. Det finns ingen motorsång som kommer i närheten av en högvarvig V12:a.


De later fint, men har ni hort insugljudet pa en BMW V8? E36 GTR har jag for mig att de kallas..

_________________
Anders Hansson
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Klart du ska köpa en 850

Dessa 1800kg kompleter du lätt om du köper en 850 M8
Då snackar vi pulver i maskinen


Lycka till!



//MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14073


Trådstartare
Erik Börnstedt skrev:
Klart du ska köpa en 850

Dessa 1800kg kompleter du lätt om du köper en 850 M8
Då snackar vi pulver i maskinen
Lycka till!

//MVH Erik


har kollat runt lite... finns huvar som sparar 25 kg i vikt...instrument brädan lär väl väga närmare hundra... resten av inredningen säg 200 och vips så är man nere mot 1500 kg utan alltför mkt slit... visst det är tungt men då har man ändå inte kommit igång på allvar med lättningen...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Allmänt banåkaforum
banåka med BMW 8-serie?
<<   1, 2, 3, 4   >>
12105 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande