Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 12105 besök totalt |
![]() ![]() ![]() Helrätt tanke att bygga på E31:an!! och det ska naturligtvis sitta en 12a i fronten. Tänk dig ljudet från den maskinen i en strippad coupe och med lite friare flöde....... ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
En V12 från BMW M70 serien väger runt 155 kilo, en M60 B40 väger 144 kg, frågan är om du är villig att offra 4 cylindrar och mer än 100 nm vridmoment för 15 kilo?
Mitt svar torde bli NEJ. Köp en risig 850i och byt insug och avgas så blir den nog rätt snabb. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
hmm, hittat en som står i düskland, med enbart 2 ägare, 10855 mil, 91:a för ca 90' oj vad sugen jag blev...
dom där stolarna med elminne och allt möjligt måste ju väga 40-50 kg st... undra om det finns en eftermarknad så man kan sälja prylarna man inte vill ha... typ hela utrustningslistan nästan...
den är ju till och med lättad... ingen modell beteckning.... men vad är Lumbar support? ![]() _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Var det inte rätt mkt problem med V12:an ifråga?? Tänk också på att det blir ruskigt dyrt när något går isönder. _________________ mvh Philip Lundh |
||||||
bra, mera såna kommentarer! _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
okej. Nu tänker jag vräka ur mig saker från minnets arkiv och det kan vara ganska solkigt, så jag vet inte om det stämmer. Men... V12:an hade, åtminstone i fyrdörrarsbilarna, dubbla Motronicsystem (ett per cylinderbank) och de ville inte alltid lira sådär väldigt väl ihop. I åttafemtin funkade det enligt legenden bättre, eller i alla fall påstod Teknikens Världs begtest det för hundra år sedan. Samma tidning säger också att åttan (840) är en trevligare och mer karaktärsfull motor än tolvan och därtill lär den bjuda på bättre driftsäkerhet. Att det är en av bilvärldens läckraste motorer kan jag intyga, jag har ju just köpt en. Att den skulle vara driftsäker är jag inte lika övertygad om, eftersom bilen jag köpt funnits i familjen de senaste 10000 milen och har stått på verkstad ganska mycket under den här tiden. Okej, en del fel kan man inte tillskriva bilen, som att kamremmen monterats fel. Men toppackningen blåste den i mina varsamma händer för fyra-fem år sedan alldeles för egen hand. Bilen talade om för mig att öltrycket var lågt och sedan släppte den iväg ett fasansfullt svampmoln som fick den stackars bakomvarande taxin att fullkomligt uppslukas av mörker. Gamla bilar med mängder av cylindrar ska nog inte betraktas som säkra begagnatköp, helt enkelt. ![]() Så vägra vara förnuftig. När gav du din fru en V12:a senast? ![]() ![]() ![]() |
||||||
Hej,
Har själv lekt med samma tanke (till min omgivnings stora fasa ![]() Ett riktigt bra tips vid köp av en tolva är att montera ett riktigt styrsystem på den, t.ex DTA (www.etapp.se), med ett sådant kan du bl.a slänga luftmängdsmätaren i sophinken, DTA jobbar med samma typ av givare som redan sitter på bilen (Motronic givare), du får en del småballa funktioner "på köpet" såsom launch-control och flatshift. ![]() Du minimerar samtidigt mycket/många av de problem som är behäftade med just V12 (M70). ![]() Med mycket vänlig hälsning, Christer PS Peter på Etapp har precis köpt en BMW 850 CSi, prata med honom! DS _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||||||
Tänk på att det "bara" är 300hk i den vanliga v12:an och att den då är på 5liter. 380hk var det bara csi som hade och de kostar som sagt var en hel del till. Fast balla som bara den är de, den motorn är fö på 5,6 liter och har dubbelt så många ventiler per cylinder.
Måste gå att lätta massor, bara avgassystem och byte av stolar kommer att göra minst 100kg! Det är mer eller mindre 2 stycken m20 maskiner de byggt ihop så tillförlitligheten borde inte vara så dålig, mer än krånglig el förstås... _________________ Jonas Edling |
||||||
Förvisso fel, den hade tvåventilsmotor. Men den hade fly-by-wire-gas, som första Bimmer. |
||||||
Inte mer. ![]() Har ett svagt minne av en kompis som vägde sina när han hade storstädning av kupén. Men jag kan ha missuppfattat honom. I vilket fall som helst så lär det inte bli svårt att hitta racestolar som är lättare. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||||
Av den infon jag har hittat (jag har varit nara att skaffa en 850CSi ett par ganger) sa var det en massa elstru och motorstyrningsproblem pa 1987 och 1988 ars 750, dessa barnsjukdomar lar vara utraderade i 8-serien.
_________________ Anders Hansson |
||||||
När 850CSi kom till Sverige var jag på en provkörningsträff hos BMW i Västerås. Där fick jag en åktur i en sån vagn med Peeters bror vid ratten och jag kommer aldrig glömma ljudet och framfarten på småvägarna där. Under flera års tid var en sån bil det ultimata på min önskelista. Det finns ingen motorsång som kommer i närheten av en högvarvig V12:a.
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
De later fint, men har ni hort insugljudet pa en BMW V8? E36 GTR har jag for mig att de kallas.. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||
har kollat runt lite... finns huvar som sparar 25 kg i vikt...instrument brädan lär väl väga närmare hundra... resten av inredningen säg 200 och vips så är man nere mot 1500 kg utan alltför mkt slit... visst det är tungt men då har man ändå inte kommit igång på allvar med lättningen... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 12105 besök totalt |