| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
breddskillnad fram o bak på däck
|
1193 besök totalt |
|
kan man kompensera med att köra med något bredare däck bak än fram om man har en framhjulsdriven bil som tappar greppet bak i snäva kurvor? exempelvis om man har 195 bredd fram och 215 bak.är det någon som provat? o vet vet om det gör någon skillnad eller om det är helt onödigt (och JA jag vet att det är bättre att fästet släpper bak än fram) _________________ Peter Åstrand |
||
|
Det är väl egentligen så att bredden på däcken skall spegla viktfördelningen på bilen. detta för att inte överhetta däcken och för att få rätt temperatur.. teorin är väl samma "footprint" / kg fram och bak. Skulle tippa på att din FWD bil är framtung och enligt detta så skall bilen ha bredare däck fram.
Problemet som du har skall väl egentligen korrigeras mha korringering av fjäderkonstant fram/bak eller i nödfall k-hämmare. Detta är väl min högst amatörmässiga åsikt _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||
|
Spåntat låter det galet med bredare däck bak än fram på en FWD.
De jag stött på så ligger ca ca 60% av vikten fram så det borde vara bredare fram. Jag har en stark känsla av att det är en viktförstjutningsfråga som förmodligen är förarrelaterad. För hastiga gasläpp innan en böj kam resultera i rövvifting. Kan också bero på för bra bakbromsar. Vad är det för bil???? _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag tyckte mig känna en viss skilnad i bilens stabilitet när jag flyttade bak batteriet, det är ändå 15 kg mindre i framaxeltryck och lika mycket mer i bakaxeltryck så viktfördelningen förändras märkbart. Annars så håller jag nog med övriga om att följsammare bakvagn är en bättre väg att gå än att sätta på bredare däck i bak. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Börja med att satsa på bra dämpare som minskar lastförskjutningen mellan fram och bak. Sedan kan du öka cambern lite bak. Detta borde defintivt minska överstyrningen markant vid gassläpp.
Men precis som föregånde svar så är det absolut enklaste att låta bli att släppa gasen i kurvor det bästa botemedlet. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1193 besök totalt |