Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 3655 besök totalt |
Som Johan nämde 5-15sek verkar mer troligt än 39 sek som verkar väldigt mycket. Efter mitt däck r-däck small kördes bara ca 5 varv i lite lugnare tempo med lite drifting utan och ABS ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Jag håller med Johan.
Sport Auto gjorde som sagt en test med Audi RS4 och där skillde den 8 sekunder om jag minns mellan Pirelli Corsa och jag tror att gatdäcken var Pirelli Rosso. Det har ju givetvis en viss betydelse vad man jämför med för gatdäck. Jag tror också att vinsten med R-däck ökar lite för riktiga sportbilar (läs Porsche) som har bromsar som tål den ökade värmeutvecklingen. På en SAAB kan man säkert inte utnyttja den ökade bromseffekten fullt ut utan att drabbas av överhettning. Sedan tror jag att ju bättre förare, desto mindre skillnad på Ringen, därav Sport Autos relativt låga tidsvinster (Horst är ju i alla fall hyffsat kompetent!). Min teori är att vi turiståkare helt enkelt vågar ta li lite mer när vi känner att det "greppar". För att köra fort med gatdäcken måste man nog vara komfortabel med att det driftar rätt rejält! För egen del uppskattar jag skillnaden till 15 sekunder med Michelin Cup. Med Dunlop SSS är skillnaden nog ca 10. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Jag har läst både denna och den andra tråden och har bara en stilla undran kring ämnet.
Hur når man 8.09 med bromsar som packat ihop? Var packade bromsarna ihop? Hur illa hade de packat ihop egentligen? Vad hade tiden blivit med normalt fungerande bromsar i så fall? 8.09 känns som tiden som inte går att förbättra med en saab 93 med 260 hk och R-däck. Men med fungerande bromsar borde tiden kunna putsas ytterligare ett flertal sekunder. Är det realistiskt? _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Problemet här är väl att vi saknar förstahands uppgifter. I motorkretsar är det ju inte ovanligt med vissa överdrifter. Det finns ju fler här på forumet som gillar att berätta hur fort man har kört med sin vagn trots diverse tekniska brister. ![]() "Packat ihop" kan ju innebära alltifrån lite fading till totalt oanvändbara. Att det går att åka fort runt Ringen utan att bromsarna är i toppform har jag själv sett bevis på när en inte okänd Ring-räv kom in med standarbilen och brinnande bromsar. Full aktivitet utbröt på parkeringen och först efter att någon alert tysk rusat in på toaletten och fyllt en papperskorg med vatten kunde det hela lugna ner sig! ![]() ![]() Tiden ovan är imponerande och jag tror den är möjlig att nå med den effekten - även i en SAAB - med rätt förare bakom ratten. Kanske är vår mystiske "vän" en sådan? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Den teorin håller jag med om till 100%! För många av oss så är det många snabbare partier som hänger mer på "våga" än "går". Och känns bilen mer pålitlig så vågar man komma närmare gränsen och då går det ju ännu fortare procentuellt än vad bara däcken gör i skillnad. Jag tror jag kapade minst 20 sekunder på min egen bil efter att ha kört räserM3'an med slicks och vingar! Med räsern var det otroligt odramatiskt på massa ställen (tex Fuchsrörhe och krönet Quidelbacher höhe). Jag trodde det skulle bli skitkonstigt att köra gatbilen efter det men det blev tvärtom, även om den är betydligt nervösare i rumpan i högre farter så var det mentala "fixat", så jag höll fullt över och förbi QH-hoppet och genom hela FR. Sen kör jag fortfarande "för långsamt" på massa andra ställen pga de här mentala (ganska nyttiga egentligen ![]() (med reservation för felstavingar på banpartierna och annat! ![]() _________________ ![]() |
||||||
Det måste lätta bra över QH då! ![]() FR borde gå duktigt undan när alla kilona skjuter på! ![]() Har din bil standard fjädring/dämpare? Anders _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Bilstein från MK Motorsport. Med lyftkrafterna bak är den rena 911 i högre farter.... Jag har kanske halvtaskig utgångsfart från Hocheichen vad vet jag :-) Men kul när varvtalet drar iväg lite precis över krönet. Dvs jag tror inte jag gjorde jätterallyhopp över krönet precis... Men bilen är ju redigt mycket nervösare än räsern på såna där ställen.... BTG var väl.... ehhh... 8:27? på nåt av varven med passagerare. Så det finns en del partier att putsa på minst sagt. PS: Med passagerare så är vikten 1700 - 1750 kg vilket ju påverkar negativt på vissa ställen på ![]() _________________ ![]() |
||||||
Hrmm, 911:or är ju stabila som kinesiska muren i höga farter - typ... ![]()
Det räknas! ![]()
Låter väl inte alls dåligt. Ungefär som jag, man kör samma tid BTG med R-däck som proffsen kör fulla varv på standardäck! Helt tillräckligt för oss turister! ![]() ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Skämt åsido - stabiliteten i GT3:an i hög fart är exemplarisk. Det är stor skillnad mot den vanliga 996 Carreran och jämfört med gamla 911:or är det nästan inga likheter alls. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Körde ju en GT3 mk2 på Mantorp en hel bunt varv och trots gatdäck med 3,7 kg i varmtryck
![]() ![]() ![]() Däremot var den redigt instabil i inbromsningen efter långa rakan och hade uruselt lång bromssträcka. Tänk vad "lite" fel däckstryck kan göra ![]() _________________ ![]() |
||||||
Bland Englands GT3 åkare tycks det vara en allmän uppfattning att mk2 lider av felaktiga hjulvinklar från fabrik. Vet inte hur sant det är men jag vet i alla fall att min bil är kännslig för camber och toe-in/out inställningarna. Redan relativt små förändringar får stor effekt. Nu har jag ju inte kört min bil här hemma i Sverige på ett par år men nere på Ringen är den hur stabil som helst - efter att jag lämnat de inställningar som Manthey rekommenderade och gått över till mina egna preferenser. YMMV. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
![]() om du menare officiella rekord så lär du nog få acceptera dem utan video! om du tänker på tråden här intill så kankse det är bra att påminna om att videofilmning är förbjudet på Nordslingan under turistkörningen. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 3655 besök totalt |