Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
banåka med BMW 8-serie?
<<   1, 2, 3, 4   >>
12105 besök totalt
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Jag vågar påstå att man får mer effekt och bättre körbarhet om man ändrar lite på insug och avgasvägarna med mindre restriktiva och SBP ovänliga doningar.
MegaSquirt borde man kunna montera och dom är inte så dyra?

Lättad 850 med 300hk V12 och bur, det vore nåt det!

Ystad
Här sen Jan 2004

Kraniel skrev:
Tord skrev:
bra, mera såna kommentarer!

okej.

Nu tänker jag vräka ur mig saker från minnets arkiv och det kan vara ganska solkigt, så jag vet inte om det stämmer. Men...

V12:an hade, åtminstone i fyrdörrarsbilarna, dubbla Motronicsystem (ett per cylinderbank) och de ville inte alltid lira sådär väldigt väl ihop. I åttafemtin funkade det enligt legenden bättre, eller i alla fall påstod Teknikens Världs begtest det för hundra år sedan.

Samma tidning säger också att åttan (840) är en trevligare och mer karaktärsfull motor än tolvan och därtill lär den bjuda på bättre driftsäkerhet. Att det är en av bilvärldens läckraste motorer kan jag intyga, jag har ju just köpt en. Att den skulle vara driftsäker är jag inte lika övertygad om, eftersom bilen jag köpt funnits i familjen de senaste 10000 milen och har stått på verkstad ganska mycket under den här tiden. Okej, en del fel kan man inte tillskriva bilen, som att kamremmen monterats fel. Men toppackningen blåste den i mina varsamma händer för fyra-fem år sedan alldeles för egen hand. Bilen talade om för mig att öltrycket var lågt och sedan släppte den iväg ett fasansfullt svampmoln som fick den stackars bakomvarande taxin att fullkomligt uppslukas av mörker.

Gamla bilar med mängder av cylindrar ska nog inte betraktas som säkra begagnatköp, helt enkelt.

Så vägra vara förnuftig. När gav du din fru en V12:a senast? thumbs up

kamrem på en M60?

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

calibra skrev:
kamrem på en M60?

...kedjan

Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004

Tord skrev:
Erik Börnstedt skrev:
Klart du ska köpa en 850

Dessa 1800kg kompleter du lätt om du köper en 850 M8
Då snackar vi pulver i maskinen
Lycka till!

//MVH Erik

har kollat runt lite... finns huvar som sparar 25 kg i vikt...instrument brädan lär väl väga närmare hundra... resten av inredningen säg 200 och vips så är man nere mot 1500 kg utan alltför mkt slit... visst det är tungt men då har man ändå inte kommit igång på allvar med lättningen...

Å fasen, de trodde jag dock inte.
Men glöm de där med M8, kollade upp lite priser
269 000 för en som gått 17k mil
och en vanlig 850 får man ju får runt 100 000 i daxläget.

Än engång, lycka till med bil-sökandet.
Vore så tufft och få se en 850 piskas runt dom svenska banorna, håll oss uppdaterade

//MVH Erik

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Klockrent ju!!!

Jag tror jag vill ha en också! (fast jag gillar inte o riva med bilar och att köra den helt original olättad är ju och ta i lite liksom...). Men attans va sugen jag blir Är det vintern som gör att man blir extra mycket såhär ?

Nyss var jag tvärsugen på en hundkoja med bakhjulsdrift och nu 8-serie

Ronneby
Här sen Sep 2003

Annars kan man ju bygga på en 750 istället, då kan man dessutom ha 3 reservdelsbilar för samma peng som man får en 850 för.

Men allvarligt talat, är det så mycket som skiljer mellan 7-serien och 8-serien egentligen? Är inte 8-serien mer eller mindre en 7-serie coupé? Upplys gärna en okunnig.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hmm...i alla fall på att använda motorn till något vettigt. Det är ganska low-tech, två ventiler per cylinder, en kamkedja och lite rör, right?

Här är en herre som ska stoppa in motorn i en Lamborgini-replika Han har även slösat tid på att fila bort BMW-märken från isuget och limma dit Lambo-fonten...och den sitter ihop med en Audi-låda

Denna herre har fått för sig att BMW 12:a passar bäst med två fördelare från en jänke-bil samt förgasare från en V8:a...

Men hur som helst...en sådan motor och två beggade turbosar och Megasquirt och lite smått och gått? Anders, köp en sådan snurra för Tran-Am:en så lovar jag hjälpa dig med installationen! ;-)

Det är säkert masochistisk projekt men fan vad den skulle låta gött.

Ekerö
Här sen Jul 2004

Klockrent projekt thumbs up

Tord: Ang reportaget i TotalBMW så har jag det nummret. Kan fixa en kopia om det är intressant.

BMW 540i xDrive -21
Mini Clubman Cooper S -19
BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen)
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

beepbeep skrev:
Hmm...i alla fall på att använda motorn till något vettigt. Det är ganska low-tech, två ventiler per cylinder, en kamkedja och lite rör, right?

I 760Li satt det en 438bhp v12a med dubbla överliggande och 4v/cyl. Kanske vore nåt för ett sånt här 850-race-projekt?
Den var grunden för McLaren F1 v12an, denna:

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
BMWRickard skrev:
Klockrent projekt thumbs up

Tord: Ang reportaget i TotalBMW så har jag det nummret. Kan fixa en kopia om det är intressant.

låter mkt lockande Rickard...

det här är ett projekt som kommer bli av men det kommer antagligen ta nåt år innan jag är ute på banan med en "bumsing"... Men kommer det nån och ger mig ett vettigt bud på calibran så tvekar jag inte...

Har en del andra utgiftsposter i antågande vilka förhoppningsvis b la leder till mekplats...

Da Nang
Här sen Okt 2004

okej..
För att klargöra en del:
ALLA V12 hade elektroniska gasspjäll.
Det som händer med dem är att börjar kärva (kommer in olja, grus & damm i dem) och de synkar inte korrekt.
Följden av detta blir att de olika cylinderraderna inte får samma bränsle/luftblandning och därför inte går lika.
Gnäll inte om jag stavat fel. för det är lördag kväll och jag är inte totalt nykter..
hajhej!

Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004

Roligt projekt, har själv lekt med tanken att bygga banbil av en Porsche 928 mot bättre vetande.

Bidrar med ett tänkbart objekt?

http://www.autopower.se/?oppna=/powerborsen/bmw.asp?id=56915

Sundsvall
Här sen Sep 2003

Go Go Go

Kan lätt tänka mig att åka hundratals mil för att få se denna skapelse om det blit mek av orden!

M1 - 8-serien och 6-an och och.. ja jag är lite BMW galen

He He

Thommé: Näe det är inte bara du som fått grillen påslagen! Själv höll jag på att begå bankrån då det las ut en 325ix E30, med S50 (M3 3,0 286Hk) på Börsen... Jisses vad jag grät den veckan!

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Martini Racing skrev:
Roligt projekt, har själv lekt med tanken att bygga banbil av en Porsche 928 mot bättre vetande.

Grabbar som Mark Kibort och Mark Andersson i USA av valdigt framgangsrika pa sin "koka soppa pa en spik" budget. De kor jamnt med fabriks GT3:or och Mark Andersson med sin 480 hastars (rwhp) ar snabbast i PCA Racing.

Sedan finns det en hel del som kor open road racing med sina 928 och bl.a. har Deveks White Car (928 S4) klockats till 211 mph.

928 har enorm potential Porsche byggde t.o.m en Cup version av dem, om nagon vill ha specarna for den bilen samt hjulinstallningar har jag de dokumenten hemma i Sverige. De finns aven ute pa natet, sok pa Rennlist om det finns intresse.

Ursakta hijacken av din trad, men bilars tyngd i gatversion har ofta valdigt lite att gora med deras vikt i strippat utforande. Dessutom har en GT-cruiser som 928 och E31 fordelen med stabila egenskaper till skillnad mot t.ex. 911 som kan vara lite giftigare pa gransen.

Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
har hittat ett objekt som är lite tilltufsat då det inte tycks släppa (begäret alltså...) men skulle behöva lite hjälp med tyskan...

annonsen skrev:
850 Voll.V 12.6 Gang Schalter.10 x18/275/35

som jag fattar så är den 6vxl manuell och det sitter 10" breda 18 tummare på... vad är Schalter? är det växel? som i växel låda?

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Schalter = switch på engelska, så det har nog något med lådan att göra. Lycka till

Stockholm
Här sen Nov 2002

Tord skrev:
har hittat ett objekt som är lite tilltufsat då det inte tycks släppa (begäret alltså...) men skulle behöva lite hjälp med tyskan...

annonsen skrev:
850 Voll.V 12.6 Gang Schalter.10 x18/275/35

som jag fattar så är den 6vxl manuell och det sitter 10" breda 18 tummare på... vad är Schalter? är det växel? som i växel låda?

6 Gang Schalter betyder att den har en 6 växlad manuell låda.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
så, då är affären med calibran istort sett över... så då börjar man surfa... så här skulle jag kunna tänka mig åka hädanefter:

bilden är en länk till annonsen....

Kalmar/Åland
Här sen Mar 2004

Snygg! Ser ut att vara MK Motorsport fälgar, och huven liknar mycket på Alpina B12 5.7

Vressel
Här sen Apr 2003

Gött att målet står fast med en race-850! thumbs up
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004

Jag kan ju berätta lite om mina erfarenheter av m70 i e32 kaross...
Bilen är en 88a (såld 89) har kört den som brukis i 3år...

Motorerna är enligt min mening minst lika bra som vilken annan bmw motor... Har endast
haft lite bekymmer med växellådan. Och med det kan jag ju också säga att den har fått gå
ganska hårt ibland... Men motorn bara går och går...

om du plockar bort all kringutrustning på 8an. så kommer du ha en driftsäker och snabb bil!
tro mig dom är mindre än man kan tro när man kör dom

ett par nya insug och ett par fina extraktor grenrör så kommer den nog kunna flåsa ut ett par hästar till
inte den bästa liter effekten direkt Som någon nämnde en riktigt motorstyrning och sedan kombinera det med ett par separata spjäll.... vilket ljud

och det finns ingen M8!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 850CSi är ingen M8!!!!!!!!
M8 var enligt BMW's VD för extrem för 8 serien... men det finns något exempler inlåst hos bmw enligt hörsägen...

MvH //Bylund

Citera
Allmänt banåkaforum
banåka med BMW 8-serie?
<<   1, 2, 3, 4   >>
12105 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande