| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
"The most fantastic sound in the world"
|
1 besök senaste veckan (4364 totalt) |
|
Ljuv musik fran LeMans 1991. Mazda 787B!
http://www.mugglo.net/mix/787b_start _________________ H e n r i k P i h l |
||
|
_________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Ja, det ar inte ofta jag kollar pa samma klipp mer an en gang, men det har har jag nog sett(hort) pa narmare 10ggr bara idag...
Alldeles alldeles underbart!!!
Ar det nagon som tavlar med wankelmotorer i Sverige forresten eller sager reglemtentet till det? TS motor kor ju en Rx7:a i ERF men det sitter val en 200SX motor i den har jag for mig?
Wankel borde ju vara lampligt for tavlingsbruk da motorn ar latt och kompakt? Det skulle val vara det dar med slitage och underhall da kanske?? _________________ H e n r i k P i h l |
||
|
hittade en till film som handlar om den bilen, filmen från japansk tv och är 13 minuter långt med en del snack och en del körning med bilarna
18,4Mb stor. http://kudo.nu/rx7/787b.avi måste bara instämma, mycket härligt ljud!!!
_________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||
TS har en motor från en Honda S2000 i sin RX7a När den väl går så går det verkligen undan, men det är inte så ofta
Det finns en porsche 944 som kör modsport som har klämt i en vankelmotor. Det set nästan fånigt ut i motorrummet. Längst inne i motorrummet sitter det en liten liten aluminiumklump som är motorn. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
|
For de som inte kan fa nog.......
http://www.mymazdarotary.com/mazda_r _________________ H e n r i k P i h l |
||
|
_________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||
|
|
||
|
Som svar på om det finns några som tävlar i Sverige med wankel. Listar några nedan:
Rallycross: -Bland annat ett antal VW, t ex den löjligt snabba gröna bubblan körd av Magnus Johansson eller VW 1500 S körd av Bosse Andersson mfl. -Även ett par RX-7 är på väg att byggas samt även en Amazon tror jag... Bana: -Mikael Mohlin, RX-7 i Thundercars/Nordic Supercars! Sveriges bästa väghållning i en karossbil? -TS har en RX-7 till försedd med periferiportad 13B motor som körs i modsport. -Molle Robertsson körde en RX-7 gen 1 i Roadsport, har nu en gen 2 turbo på gång. -Även undertecknad kör Roadpsort med en RX-7 gen 1, bygger på en ny gen 1 bil med gen 2 turbomotor. Rally: -Billy Johansson, RX-7 Grupp B -Bröderna Nygren, RX-7, Grupp B (nybyggd) -Håkan Bercic, RX-7 1985 Några exempel, det finns fler.... Skrämmande nog tycks starka krafter verka för att wankelmotorer ska förbjudas inom svensk bilsport. Varför? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Ett problem ar ju att reglementet kan bli ofordelaktigt med mer an en motortyp. _________________ Anders Hansson |
||
|
Visst, det är naturligtvis så resonemangent går men jag ser inte det som en anledning att förbjuda en motortyp. Det handlar ju om att anpassa reglementet efter förutsättningarna! I många reglementen ges ju t ex fyrventilade kolvmotorer andra villkor än tvåventilade. Wankel vs ottomotor är ungefär likadant.
Är det förresten förbjudet med tvåtaktare eller dieselmotorer inom svensk bilsport (vet att tvåtakt är tillåtna i Roadsport)? Prisskillnaden för att bygga en kompetent wankelmotor för Rallycross jämfört med t ex en Volvo Evo motor är annars ganska slående. Ser ingen anledning att förbjuda något bara för att det är billigare och "bättre" (obs missförstå inte vad jag är ute efter med ordet "bättre")!! Tvärt om ger det ju fler möjlighet att ha råd att tävla! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Jag har haft det klippet nu ett par månader o lyssnar fortfarande på den titt som tätt, sinnessjukt ljud som man bara kan älska kompromisslöst tycker jag....=)=)
_________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||
Mmm.. sägar bara 09.38...
_________________ MackeMaehlum |
||
|
*huuaa*...
Kan nån hjälpa mig vad man ska säga till sambon när hon kommer in i rummet och man kikar på filmen för 10:ggn...??? "vad kikar du på???" "-öhh....en bil....." funkar liksom inte....
_________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||
![]() |
Bilder o videos
|
1 besök senaste veckan (4364 totalt) |