| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp! A112 Abarth vår Projekt
|
3 besök senaste veckan (1557 totalt) |
|
Hjälp! A112 Abarth vår Projekt
Snart är det dags att trimma min Abarth
Jag har införskaffat: vassare 288 graders kam, Grottis portad topp, större Weber 34 förgasare och öppet filter. När jag monterat ur motorn så ska svänghjulet av och lättas. Jag håller nu på att skaffa nya kolvringar, lager och packningar. Eventuellt så ska det även införskaffas en ny vatten, olje och bensin pump men det återstår att se beroende på deras nuvarande skick. Längre än så har jag inte funderat på. Om ni vet nåt bra så tippsa gärna! Problemet är att jag har aldrig tidigare rotat i en motor förr och det är alldeles för dyrt att lämna in den så jag kommer att få göra allt själv. Jag har gjort massor av efterforskningar på olika forum och har dessutom skaffat en instruktionsbok men den är på tyska Det var antingen på tyska eller franska! Så jag får väl försöka att ta fram dom tyska hjärncellerna från högstadiet och gymnasiet
Att ta ut motorn och nermontera den klarar jag av men jag är orolig inför monteringen av delarna och motorn. Jag är speciellt orolig inför moment som dessa:
Jag vet inte om det är möjligt att montera ihopa så mycket som möjligt själv och kanske sen låta en verkstad göra inställningarna eller är det inte så svårt att göra det själv? Var kan man få tag på dessa mätinstrument och vad heter dom? Jag skulle uppskatta alla tipps som jag kan få eftersom jag är riktigt på hugget att få detta gjort men vill även få det bra gjort. Mvh Marco _________________ Marco Cenaki |
|
För att du ska ha användning av mätinstrumenten.....så måste du veta vad du vill uppnå.
om du inte har justerbar kamdrivning.....så tycker jag inte att du behöver bry dej om att mäta. Är det en ny kamaxel hu har.....så finns det väl monteringsanvisningar med. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
|
På första bilden har du en indikatorklocka som sitter i en magnetfot.
Jag tror (obs tror) att du kan köpa en sån på classe. På andra bilden har du oxå en gradskiva fastskruvad på remskivan. Dom finns att köpa i dom flesta speedshops, men det går lika bra att skriva ut en från nätet och limma på en plåtbit eller kartong. Sen har du även en spetsig pinne fastskruvad i blocket, den sitter där bara för att veta vart motorn är i noll. På första bilden när inte toppen sitter på plats kan du med indikatorklockan och gradskivan nolla vevaxeln exakt. Pinnen tillverkar du enklast själv av lite grövre ståltråd, den på bilden var väldigt väl tilltagen.. På andra bilden har du en liten lapp oxå, det är förmodligen ett tidkort till kammen där det står hur man ska justera in den om man som Håkan säger har justerbar kamdrivning.... om du har justerbar kamdrivning eller har tänkt skaffa, skriv eller fota av tidkortet till din kamaxel så kan vi nog hjälpas åt här att justera in din kamaxel rätt
|
|
Tips
Dom A112 jag mecat med har hatt rem transmition gå in på WWW.bielstein.com sen går det att fila krysskilen om du skall ändra kam inställningen 2-3 grader före brukar funka. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
|
Det går inte att ställa in kammen på A112an vilket borde förenkla saken. Det ska finnas tydliga märken på kuggarna var nollställningen ska ske. Bytar man till remtransmission så borde det inte vara mycket svårare.
Jag är dock inte så säker på vad som mäts när väl toppen är på? Jag får plugga på tysk manualen
_________________ Marco Cenaki |
![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp! A112 Abarth vår Projekt
|
3 besök senaste veckan (1557 totalt) |
