Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Trött motor.. Kamrem?
3964 besök totalt
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Trött motor.. Kamrem?

Köpte en Peugeot MI16 i början av veckan och tycker att motorn känns lite trött. Hade en Bmw 318is innan som kändes 10ggr piggare... skillnad är det men sådan stor skillnad ska det absolut inte vara!

Har hört att Peggen ska börja dra vid 4500varv men i den här bilen är det tvärt om. Den drar som fan på låga varv men när man kommer upp i varv är det som om den inte vill mer... Står man still och tomvarvar är den pigg. Bilen är chipad och har gått ca 19 000mil.

Kamremmen har jag ingen aning om när den är bytt. En gissning är att den skulle ha gått till de sälla jaktmarkerna för ett tag sedan. Denna har ju en förmåga att bli aningen längre alltefter tiden går så nu kommer mina funderingar:

Kan det vara så att kamremmen kuggat över så att den får fel kamtider?
Det är väl inte ställbara kamdrev på den här? (Det var det på BMW:n)

Tacksam för svar!!!

Skänninge
Här sen Maj 2003

Är en 318is piggare så är det något som är fel

Varför den går dåligt är svårt att säga, men kamdreven är inte justerbara.

Har du orginalchippet kvar så kan du ju testa med det, jag har ännu aldrig sett ett papper med mer effekt med chip än innan, bara papper som visar på ngn hk mindre..

Kamremmar sträcker sig inte speciellt mycket med tiden.

Men om du orkar kan du ju kolla så alla timinghål i vevaxel och kamdrev står som dom ska, men varning på kamremskåpan, det aset kan ta en evighet att få bort.. (kanske räcker med att lossa på den iofs)

Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Är en 318is piggare så är det något som är fel

Varför den går dåligt är svårt att säga, men kamdreven är inte justerbara.

Har du orginalchippet kvar så kan du ju testa med det, jag har ännu aldrig sett ett papper med mer effekt med chip än innan, bara papper som visar på ngn hk mindre..

Kamremmar sträcker sig inte speciellt mycket med tiden.

Men om du orkar kan du ju kolla så alla timinghål i vevaxel och kamdrev står som dom ska, men varning på kamremskåpan, det aset kan ta en evighet att få bort.. (kanske räcker med att lossa på den iofs)

Tack för svaret!

orginalchippet är kvar så jag skulle kunna testa att byta... sitter enheten under handsfacket eller?

Jag hade hur som helst planer på att byta kamrem så jag måst hur som helst jävlas med kåpan thumbs down ... hade bara tänkt spärra kamdrev/vevaxel men står dem fel redan sedan förut så måste jag ju rätta till det. Hur ska timinghålen stå i förhållande till varandra? Pinsamt, men det är första gången jag ställts inför ett kamremsbyte!

Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Att kamtiderna inte stämmer är nog en bra gissning. MÄT in kammarna när du byter rem & skit i ev uppmärkningar.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

holmsjon skrev:

Tack för svaret!

orginalchippet är kvar så jag skulle kunna testa att byta... sitter enheten under handsfacket eller?

Jag hade hur som helst planer på att byta kamrem så jag måst hur som helst jävlas med kåpan thumbs down ... hade bara tänkt spärra kamdrev/vevaxel men står dem fel redan sedan förut så måste jag ju rätta till det. Hur ska timinghålen stå i förhållande till varandra? Pinsamt, men det är första gången jag ställts inför ett kamremsbyte!

Enheten sitter under motorhuven, på bilens vänstra sida uppe vid vindrutan.

Timinghålen i förhållande till varandra behöver du inte bekymmra dig om..
Det finns hål i kamdreven och som ska matchas mot hål som finns borrade i toppen, då står dom rätt.
Vevaxeln har ett "spår" som matchar ett spår i blocket, då står den rätt..
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=23247
Där finns det en en sida lång disskution om hur pinnarna som ska användas mellan kamdrev och hål i toppen ska se up men det är inte så knepigt egentligen. Men gå efter dom måtten som nämns fast kanske någon tiondel mindre.. så jäkla noga är det inte.. jag byggde mina av skruv o eltejp

Vrid runt motorn innan du tar loss kamremmen så allt står någorlunda rätt.. men det gör du lätt med ett spärrskaft och bortplockade stift..

Citera
jinxs
stockholm
Här sen Jul 2004

i kamrems hjulen finns det små hål (ca:7mm) som ska passa ihop med dito markering i toppen.
Det går att låsa dom med tex 2 borrar,om man inte har orginal låsnings verktyg.
Remhjulet nere vid vevaxel finns det också en märkning som man låser med en (7 eller 8mm insexs nyckel)
Lite tips på vägen.
Men gå gärna in på peugeot sport clubens hemsida.

kamrems faq. http://www.peugeot-sport-club.com/mekartips/visa_mekartips.php?id=5

http://www.peugeot-sport-club.com/

Skänninge
Här sen Maj 2003

Björn Larsson skrev:
Att kamtiderna inte stämmer är nog en bra gissning. MÄT in kammarna när du byter rem & skit i ev uppmärkningar.

om man orkar..
Jag kör på märkningarna och dåligt anpassade styrdorn.. funkar uppenbarligen ganska hyffsat, bromsbänken hade inget att anmärka på att jag skulle fått en dålig inställning iaf

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

jinxs skrev:

kamrems faq. http://www.peugeot-sport-club.com/mekartips/visa_mekartips.php?id=5

http://www.peugeot-sport-club.com/

Den gäller iofs för 8v.

Tänk att vrida spännrullarna motsols mot kamremmen när du spänner dom.

Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

Annars kan det kanske vara det inte helt ovanliga rasad-och-igensatt-katalysator-problemet? Då brukar ju bilen gå rätt taskigt på höga varv.

Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Citat:
Annars kan det kanske vara det inte helt ovanliga rasad-och-igensatt-katalysator-problemet? Då brukar ju bilen gå rätt taskigt på höga varv.

Kan det också vara. Jag tänker sällan på så "moderna" problem. En annan mycket enkel förklaring skulle också kunna vara helt igensatt luftfilter.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Jag ska ta era förslag i beaktning. Köpte bilen i måndags så jag har inte hunnit kolla igenom den än.

Att katalysatorn är igentäppt låter ganska troligt... Jag tycker bestämt att det låter som om de läker där omkring... är den väldigt tjätt så tar avgaserna givetvis en lättare väg ut förutsatt att det finns en sådan.

Känns som om helgen blir lååång... hoppas bara att jag kommer fram till något...

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Kan det inte vara så att kammen är riktigt sliten?

Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Vet inte... tycker inte kammarna ska vara så slitna efter bara 19 000mil!!!

Umeå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Är kammarna slitna brukar väl dessutom tomgången bli lite orolig...

Lidköping
Här sen Nov 2002

Citat:

Så tycker jag min 205 GTI 1,9 -92 som har gått 18000 mil uppför sig. Dvs den är pigg från 2000 till 3000 rpm sedan ökar den inget märkbart, bara varvar och låter lite mer. Den klarar besiktningen men det kanske måste vara helstopp innan man inte klarar de trots allt ganska snälla kraven. Det blir väl lite av en ond cirkel om katten börjar bli igensatt så ökar väl bensinförbrukningen och ändå mer oförbränd bensin smälter katten.

Mvh Magnus

Trött motor.. Kamrem?
3964 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande