Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Kumho Ecsta V70 ?
1875 besök totalt
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Kumho Ecsta V70 ?

Har någon lite erfarenhet av detta däck vad gäller bankörning, funkar det hyfsat i vått underlag, och var kan man hitta prisuppgifter, har hittat en uppsättning helt nya däck 205/50-15 till salu ( mjuk gummiblandning !? ) och undrar vad som kan vara rimligt att betala ?

Racern:
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Hos Wheelbase ger BMW SC medlemar 1380:-/st för dom.

Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Hos Wheelbase ger BMW SC medlemar 1380:-/st för dom.

Är dom något att ha då......mjuk gummiblandning...!?

Racern:
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Jag kört på V70A denna säsongen inkl i vått och för mig har det funkat bra, trots bristande mönster (de är snart slut) så funkade det på ett blött kinnekulle.

Jag kommer iaf köpa en uppsättning till under vintern, jag är nöjd med dem!

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Låter ju bra....men det är ju det här med att det är mjuk gummiblandning på de däcken jag hittat, är det ett stort minus eller funkar det bra ändå.....!?

Racern:
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Jag har kört, och kommer fortsätta köra, på medium.
Soft funkar väl bra om du mest kommer köra konbanor skulle jag gissa samt inte alltförlånga banpass?!?
Vad väger din bil?

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Figgz skrev:
Jag har kört, och kommer fortsätta köra, på medium.
Soft funkar väl bra om du mest kommer köra konbanor skulle jag gissa samt inte alltförlånga banpass?!?
Vad väger din bil?

Kommer väl förhoppningsvis ner under 1100 kg i alla fall....

Däcken ska ju vara till banträffar så passen kommer väl att bli omkring 15 min....

Racern:
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Hmmm, tror jag beslutat mig för mediumhårda, går ju att köpa genom BMWSC för 1290 / st nu, tycker ni att detta är ett pris så lågt att man ska slå till redan nu fast det är långt kvar till säsongen ?

Racern:
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004

Köp så hårda du hittar, jag körde slut fyra nya mjuka V70A 235/40x17 på min M535:a på sex banträffar. Ca 100mil. Greppet var helt suveränt, även på våt asfalt. Inga överraskningar varken på torr eller våt bana. Om jag ska köpa nya så ska jag se till att få den hårdaste gummiblandningen. Jag tror att priset är bra om du köper från Martin Gistell på Wheelbase, just nu har de nog rabatt 20-25%. Mina 235/40x17 kostade cirka 2000kr/st. Jämfört med andra fabrikat ligger Kumho lägre i pris. Jag vet tyvärr inte om livslängden är bättre eller sämre än andra R-däck. Kumho har ju också ett gatdäck, Exsta MX som verkar ha bra livslängd och funkar okej på bana. Fråga tex Gunnar Ö BMW M3 E30. Han åker på dem.

Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
pålsson skrev:
Köp så hårda du hittar, jag körde slut fyra nya mjuka V70A 235/40x17 på min M535:a på sex banträffar. Ca 100mil. Greppet var helt suveränt, även på våt asfalt. Inga överraskningar varken på torr eller våt bana. Om jag ska köpa nya så ska jag se till att få den hårdaste gummiblandningen. Jag tror att priset är bra om du köper från Martin Gistell på Wheelbase, just nu har de nog rabatt 20-25%. Mina 235/40x17 kostade cirka 2000kr/st. Jämfört med andra fabrikat ligger Kumho lägre i pris. Jag vet tyvärr inte om livslängden är bättre eller sämre än andra R-däck. Kumho har ju också ett gatdäck, Exsta MX som verkar ha bra livslängd och funkar okej på bana. Fråga tex Gunnar Ö BMW M3 E30. Han åker på dem.

Finns ju i tre blandningar, åkte du på den allra mjukaste ? Förstår i så fall att det var ruggigt grepp och att de funkade kanon även i vått väglag, det är väl de stora fördelarna med ett riktigt mjukt däck, tror att det mediumhårda borde var en bra kompromiss mellan grepp och livslängd. Vad jag förstod när jag pratade med Wheelbase så var det mest långloppsteam som körde på den allra hårdaste blandningen för absolut längsta livslängd.

Racern:
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag sätter 20:- spänn på att 98% av den banåkande befolkningen inte skulle kunna säja vilken gummiblandning som satt på vid en blindtest.

till detta så är det nog mindre än 1sek skillnad mellan den mjukaste och hårdaste blandningen om en rutinerad chaufför sitter bakom ratten.

jag skulle utan tvekan ta den hårdaste blandningen.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

dude skrev:
jag sätter 20:- spänn på att 98% av den banåkande befolkningen inte skulle kunna säja vilken gummiblandning som satt på vid en blindtest.

till detta så är det nog mindre än 1sek skillnad mellan den mjukaste och hårdaste blandningen om en rutinerad chaufför sitter bakom ratten.

Hmm, du har säkert rätt i det. Det får mig att överge mina planer på att inhandla hårda istället för medium däck. Finns det någon som har seriöst testat de olika blandningarna under samma körförhållanden?

Mantorp
Här sen Nov 2002

dude skrev:

Här klär han av alla myter och imageprylar runt korvmojjen på en grisblink. thumbs up

Jag sätter oxå 20:- på samma häst som Bisting.

Att kunna åka 1,5 eller 2 års banträff på samma set däck kan väl inte vara en nackdel?

CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004

Hej!

Jag kör på V70A med medium blandning, jag ångrar att jag inte köpte hårda....framdäcken blev ganska så slutkörda redan efter en dags körning på Sviestad i somras. thumbs down
På min bil är det nog optimalt att köra hårda fram och medium bak.

Köp hårda!

BMWCS #2928
Citera
Däck för banåka
Kumho Ecsta V70 ?
1875 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande