Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Splines på Getrag 265 från BMW vs monza?
1 besök senaste veckan (2398 totalt)
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Splines på Getrag 265 från bmw vs monza?

Jag håller på och ska montera en Getrag 265 från en Monza på en rover v8. Getrag 265 sitter som bekant i En del BMW också.

Jag hade tänkt att använda förstärkta tryckplattan till BMW 325 tillsammans med en orginal 325 lamell.

Hade kollat noga. Min låda har 10 splines, 1 1/8" i diameter. BMW 325 har samma. Beställde en kopplingssats för lamellen och en förstärkt tryckplatta.

Fick kopplingssatsen idag. Lamellen gick inte på. Efter lite mätande upptäcker jag att splines på lådan är 0.4mm bredare än spåren i lamellen. Va fan? Ingen pratar ju om splinesbredd när det gäller lådor? Det är ju getraglådor båda två till tyska bilar...

Så nu har jag en koppling för 3500:- som jag inte kan använda pga 0.4mm för breda splines.

Jag har heller inte hittat någon kralligare tryckplatta till monzan. Det blir dessutom vädligt svårt att hitta en lamell som passar, då ingen skriver ut splinesbredden.

Ett sätt vore ju att hitta en sachslamell som passar monzan och ta dess nav till 325-navet. Ett annan att ändra på splinsen, om det ens går. Jag vet inte riktigt hur noga det är.

Jag har tillgång till svarvar/fräsar etc för ev dontillverkning.

Någon som har ett förslag till lösning? Kopplingen jag har går väl att sälja, om det finns något sätt som är smidigare.

Att byta lådan mot en bmw-265:a skulle kanske lösa problemet, men sådana växer ju inte på träd. Dessutom har den väl hydralisk koppling, vilket inte jag har i bilen. Är dessutom osäker på vad bmw har för utgående axel.

Är hemma och ledig nu i ett par veckor, och koppling stoppar upp hela bygget .

Färingsö
Här sen Dec 2002

Hmm, det där problemet känner jag igen. Var sammalika på polarens volvo som vi hållit på med en hel del. Då var det också en 265 låda men den kom från volvo (260?). Vi löste det hela med att ta fram filen och fila upp splinesen på lamellen. Nu kommer det säkert många som säger att man inte kan eller ska göra så men det enda jag vet är att det funkade bra på den bilen vi gjorde det på.

Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Att bara ta fram filen och fila känns lite grottigt.

Jag tänkte att man kunde svarva en axel i aluminium som passar bra i lamellen och i den fräsa ett spår (med tex klinga) för en vanlig fil, och sen dra fast filen med ett par stoppskruvar. På detta sätt borde man kuna fila någosånär rakt. Sen tar man 0.4 på den sida som normalt inte belastas (så det gör minst om ytan blir lite konkav). Vinkelfelet av att bara ta på ena sidan bör bli omätbart.

Sätter man sig med en lös fil filar man bara i kanterna.

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Splines på Getrag 265 från bmw vs monza?

Qaz skrev:

Så nu har jag en koppling för 3500:- som jag inte kan använda pga 0.4mm för breda splines.

Går det inte att returnera kopplingen? Den är ju trots allt oanvänd...
Inte för att det löser ditt problem men du behöver då inte vara låst till den när du funderar ut en lösning.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Qaz skrev:
Att bara ta fram filen och fila känns lite grottigt.

Jag tänkte att man kunde svarva en axel i aluminium som passar bra i lamellen och i den fräsa ett spår (med tex klinga) för en vanlig fil, och sen dra fast filen med ett par stoppskruvar. På detta sätt borde man kuna fila någosånär rakt. Sen tar man 0.4 på den sida som normalt inte belastas (så det gör minst om ytan blir lite konkav). Vinkelfelet av att bara ta på ena sidan bör bli omätbart.

Sätter man sig med en lös fil filar man bara i kanterna.

Det där låter som en bättre lösning, dock lite mer jobb förstås.

Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Kopplingskitet går ev att retunera (dock syns det ju att kartongen varit öppnad).

Tryckplattan går inte att retunera. Den är beställd genom snubbe som skulle köpa de i tyskland, och han har ju redan åkt. Vill varken ställa till besvär för honom, och har betalat halva innan. Den går väl dock att sälja för ungefär vad jag köpte den för ev då jag ger 500:- mindre än vad den kostar här.

Men det löser som sagt inte mitt problem. Ev förlust av sälja grejerna privat kan man kanske ta om man hittar någon bra lösning i stället.

Att det är en rätt vass kopplning för pengarna gör ju också att det riskerar att bli dyrare med en annan. 228mm är dessutom bra för att hålla ner rotationströgheten, och gör att jag kan lätta bort ca 4~5kg från svänghjulet enkelt och säkert.

Ska dock inte meka på ett par dar nu, så alla förslag är varmt välkomna .

Skåne
Här sen Dec 2002

...

Fila splinsen!!!
Jag blev "tvingad" att göra det med en lamell och det har funkat klockrent i ett par tusen mil!
Grottmetod, tja kanske det...men man ska inte göra lösningar svårare än nödvändingt

Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Det blev en variant på temat. Ganska "fel" sätt att använda en svarv, men det funka rätt bra . Filen sitter med lite lutning nedåt, när man bänder rätt i schucken så böjs filen så att den blir rak. Man drar alltså gejdern fram och tillbaka, tog ett par min per splines. Tar bara material på den sidan som bara belastas vid motorbroms, men ytorna blev plana och fina.

Yay!

Splines på Getrag 265 från BMW vs monza?
1 besök senaste veckan (2398 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande