Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5594 besök totalt |
hjulinställning fråga?
Hej alla. Jag fick ett mail från RUF ang. hjulvinklar och min fråga är vad är 10 minuter i millimeter,jag vet att 60 minuter är 1 grad men jag vet inte hur man gör om det till mm. mvh jens pettersson _________________ jens pettersson |
||||
Re: hjulinställning fråga?
det beror på ytterdiameter på däcket. storthjul = många mm. litet hjul = få mm ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Hej,jag ska tillägga att det var toe-in bak som ska vara plus 10 min per sida. mvh jens _________________ jens pettersson |
||||
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Hej,ok om jag har förstått det här rätt så ska den stå 1,34 mm per sida(18tums hjul). Tack för info ![]() mvh jens _________________ jens pettersson |
||||
citat:
Hej,ok om jag har förstått det här rätt så ska den stå 1,34 mm per sida(18tums hjul). Japp om man har 18"-fälj och mäter på en diameter på 457,2mm (18*25,4mm) så skall det vara 1,34mm skilnad mellan bak och framkant. Eller valfri diameter/längd blir det sin(10/60)*D per hjul och gånger 2 för att få skilnaden mellan hjulen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Nu ger jag mig ut på hal is igen det här med geometri ![]() ![]() ![]() (man har ju gått på ett par nitar tidigare ![]() Men är inte 60 minuter ett helt varv, alltså 360°? 1min = en sextiondedel av 360°, dvs 6°?? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Dvs om man ska ha en halv grad camber så blir det 30 minuter (ungefär lika länge som det tar att justera ![]() Det blir lite knöligare när det står 0,45 och man gissar fel på 45 minuter istället för 0,45 grader ![]() |
||||
ok, så säg X sekunder är alltså 1 / 60 / (X/60) ? om X=30: 1/120° = 0,0083°? ok, jaja, jag har väl alltid använt det fel när man stött på det. Jag anser att alla bör övergå till SI-enheter omedelbums! ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
SI-systemet omfattar minuter och sekunder oxå: http://www.helioclim.net/education/units.html#SI-Angles Tiodecimalsystem är ju lättare att hantera än minuter och sekunder. Men att ange vinklar i milliradianer är väl ännu bättre ![]() |
||||
Sjutton vad ni krånglar till det ibland. Det är som Jens skriver att 60 minuter är en grad. Så till exempel är 1 grad 15 minuter lika med 1.25 grader.
Sen är det så att om D är diametern på fälgen, och x är "vinkeln" i millimeter, och V är vinkeln i grader, så blir sin (V) = x/D, eller arc sin (x/D) = V om till exempel fälgen är 400 mm, och den är vinklad 1 mm, så blir V = arcsin (1/400) = 0.14 grader eller ungefär 8.6 minuter om man vill ställa in 1 grad camber, på en fälg med 400 mm diameter: x = 400 * sin (1 grad) = 7 mm mvh/Rolf _________________ Rolf Gustafsson V40 T4 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5594 besök totalt |