| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
M3 E36 bakvagn
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (3265 totalt) |
|
M3 E36 bakvagn
Hej! Är det någon "expert" som vågar sig på ett utlåtande ang. en M3 E36 bakvagn och dess duglighet? Siktar på att använda en dylik, om möjligt, på ett hemmabygge, men vill givetvis inte hänga dit "skitprylar" Vad säger ni, bu eller bä? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
|
Det beror ju på vad du vill åstakomma. Driftsäkerhet? Väghållning? Billigt? Tåla massa vrid o effekt?
Min egen erfarenhet är att de verkar hålla bra o länge iaf
Som det ser ut nu så är infästningarna i karossen den svagaste punkten.... Och det spelar ju knappast dig någon roll
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Planen var ju att den skule klara alla de punkter du radade upp, med glans
Utan att avslöjja allt (eller gjorde jag det nu ) så kan jag ju nämna att de delar som brukar användas kommer antingen från Ford, Jaguar eller Corvette.
Där Ford går bort (Skulle vara en amerikänsk 9" för ren drag som alternativ då, å då blev det dyrt) Jaguar delar ligger det inte å dräller av i Sverige, och likaså Corvettedelar är inte helt vanliga. Hyggligt billigt var det, å den stora "fördelen", med framtida behov av utbytesdelar, är att marknaden inte dammsugs av 323 325 328 ägare som vill ha diffspärr, eftersom klumpen inte passar rakt av (Å det verkar ju vara ett måste för de flesta. Helst skall den hoppa upp och byta sig själv )
Å nu är det ingen återvändo, den måste vara perfekt
Gjorde en liten tripp på 110mil och hämtade bakvagnen igår. Magnus> Är det karossen som ger sig? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
Jag heter förvisso inte Magnus, men jag kan svara dig iaf. Det är inte karossen som ger med sig. Det är ett aluminiumstag som sitter skruvat i i diffklumpen och karossen. Det går tvärt av med en smäll.
De två gånger jag har sett detta haveri har staget gått av vid lite väl optimistiska starter på fin asfalt med varma r-däck. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
ok, då bygger jag ett nytt i stål
Eller så kan man kanske integrera staget direkt i chassit, får utredas. Edit: Såg den "fina" bilden. En sådan är ju bara att cadda upp och få vattenskuren i lämpligare material. Tack för info! Bra att rensa ut problemen direkt innan man byggt dit dem
_________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
|
skulle inte denna kunna vara av intresse?
http://www.stockcarproducts.com/rear1.htm dock en ford men.... kanske lite trist med stel axel på så pass ny bil!
_________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||||||
|
Kollade på klumpen nu, så som på bilden såg den inte ut
Är det en 3.0l bakaxel på bilden kanske? Min är en 3.2l Ang Ford 9", hade kunnat funka men tippar på ca 25-30kkr för en komplett? (De pengarna vill jag ha till en vevaxel )
||||||
om det är min bild du menar så är den en 3.2a. En blå. Ganska känd sådan.
_________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
|
Bilden är som sagt på en 3,2:a. På 3,0 så sitter fästöronen i bakkant av klumpen ihop med kåpan på klumpen som på andra E36. Sedan brukar bulten som håller diffen i framkant också gå av ibland vid nämda starter.
Sedan är en annan svag punkt infästningen för dom fyra bussningarna mot karossen där fästpunkterna i plåten på karossen kan spricka lös efter många långa hårda mil. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Dom pallar säkert massa hästar men vill du verkligen ha en stel bakaxel från hedenhös? :-) Eller tänkte du tävla bara rakt fram? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Njae! Biltypen känns ju lite "rakt fram" även om den har en racinghistoria.
Kommer nu köra med M3 bakaxeln om det inte är HELT omöjligt att få dit, vilket jag har svårt att tro. Den verkar väldigt allround. Hållbar (se dragrace killarna) och möjlighet till hygglig väghållning finns det ju också. Det som är fint med denna bakvagn är att allt är integrerat i ett paket. bakänden är "klar" sas, krängare sitter tom i bakaxelstället. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
Ursäkta mig men här måste jag göra ett inlägg. M3 E36 klumpen passar rakt av på de modeller du räkna upp(om det är E36:or dvs). Jag vet det då jag själv i sommras bytte till en klump ifrån en M3 3.0 på min 325. Det är bara att byta anslutningen till kardanen (medbringaren??) och de tallrikarna som drivaxlarna är skruvade i(vet ej vad de heter). Det är inget avancerat det är bara en mutter att lossa för det. Sedan flyttar man bara över de grejerna från orginalklumpen till M3 klumpen så gjorde jag och det blev bra.
Sen så är det det främre fästet mellan bryggan o klumpen som lossar av sig själv o sen knäcks, min bult har lossat och böjt sig men inte gått av hittils(kvittar hur hårt man drar det) men skall beställa något sånt här som skall lösa det STUMT _________________ Mikael Svensson |
||||||
|
Skånepågen>
ok, då får man väll se upp med 323-328 förare med dammsugare då
Tur att jag köpt på mig ett par klumpar
BTW Här är en bild på min ombyggda Z3 bakaxel som jag fixade färdigt idag. Förhoppningsvis redo för
http://www.saab4fun.com/upload/uppla _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
|
På min bil:
1. Främre bärarmsfäste i bakvagnen på min bil drogs loss ur karossplåten efter att ha flexat mer o mer under en längre tid, det lätt som knirr o knarr i inredningen . Bultarna satt kvar och åtdragna i gängorna men de gängade bitarna drogs loss från karossen.
Jag misstänker starkt att det började med Superstage på breda raceslicks med bilen full med folk när bussningarna gav upp helt i den främre bärarmsinfästningen med väldigt kraftiga slag i infästningarna som följd. Ca åtta månader senare var jag emot en hög trottoarkant med bakhjulet för att undvika ett stort hål i gatan. En vecka efter det lossnade det främre fästet. 2. En vecka efter att bärarmen lossnat och reparerats så var det "ordentlig test" för att se om något annat tagit stryk. Rivstart i slalombanan för sjuttielfte gången under dagen med bilen full med folk så gick alubalken av. Eftersom den hållt i 13000 mil varav 8500 i min ägo med mycket banåka och alltid r-däck så nöjde jag mig med att skruva dit en original igen. Kostade 230 kr. 3. Balken som håller främre änden av diffklumpen är som en stor U-balk i plåt med ett fastsvetsat litet utstickande kort stag som bultas i gummibussning/diffen. Det lilla staget har helt klart suttit på halvfart ett tag (jag har trott det var stödlagret som slagit lite, minns du johann när du körde? ) Det lilla stagets svets mot den stora balken gav upp helt för någon vecka sen. Sitter f.n. temporärt fastsvetsat och en ny komplett originalbalk är beställd (för under 200 spänn).
Sen känner jag till att det finns andra bilar där andra infästningar av bakvagnen i karossen ryckts loss pga utmattning kring infästningen i plåten. Att jag nu haft bilen i ett antal år och kört över 9000 mil med den och endast haft detta + strul med vanos + att det läckt in vatten i Bilsteinfjäderbenen med lite intressanta följdproblem är helt otroligt bra egentligen. Ta i trä inför 2005.....
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
Tjusigt värre! Både oljekylning och tempmätare. Nice! _________________ Magnus Thomé
|
||||||
Vad är lämpligast tillvägagångsätt att få dessa förstärkta på en icke-rensad familjebil? _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Magnus T>
Tackar, kul att höra att det gillas. En och annan timme/tanke/krona är nu nerplöjd i den rackaren, å nu börjar jag bli nöjd faktiskt. Hoppas verkligen 2005 kommer vara ett år i förarens tecken, istället för "garagets tecken"
Ahh, tjusigt. En riktig "bakaxeldagbok"! Verkar trots allt vara en oförskämt hållbar konstruktion. Verkar ju som om karossen är den svaga punkten
De där tipsen bla med främre fäste skall jag dock se över! Tänker dock vara stygg mot karossen och svarva till ett par alu bussningar till diffen, så får karossinfästningarna ta rörelserna. Gäller bara att chassit är starkt nog
||||||
Här finns en lösning som man kan få någon ide ifrån kanske
_________________ Mikael Svensson |
||||||
Precis, det är bara att svetsa dit några förstärkningsplattor över gänginsatserna i karossen för att sprida ut belastningen över en större yta. originalplåtarna kostar ca 150:-/st och heter: Vänsterfram: 41 00 2 256 495 Högerfram: 41 00 2 256 496 Vänsterbak: 41 11 2 256 497 högerbak: 41 11 2 256 498 Men dom borde sitta monterade på din bil. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
M3 E36 bakvagn
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (3265 totalt) |