| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
krut till diesel?
|
10 besök senaste veckan (2559 totalt) |
|
krut till diesel?
Ngn som vet eller har länkar till sidor där man kan få reda på information om tex hur man skaffar sig mer krut till en äldre diesel motor. slutet av 80 talet, söker lite information för tankar om diesel busbil... alla svar tas tacksamt emot... _________________ //Mikael Olsson, |
||||
|
Min far byggde en 240 diesel för rallycross under åttitalet. Då tog han den dåvarande sugisen, svarvade kolarna, uppgraderade bränslepumpen och hängde på en WG lös snurra. Laddade 1.6-1.7 konstant fast med en jäkla ketschupeffekt. Om jag minns rätt så fick han vänsterbromsa sig genom vissa kurvor för att hålla laddtrycket uppe.
_________________ Mikael Persson |
||||
|
Hmm, då jag fått några bra svar ska jag förklara lite mer...
Sitter på en Jetta från 88 med en 41kw diesel motor, den är turbo fri och har insprutning. Är intresserad vad man kan hitta på med den för att kräma ur mer effekt och vad för priser som det skulle röra sig om. _________________ //Mikael Olsson, |
||||
|
Jetta? Tyvärr har jag ingen vidare koll på VW, men jag förmodar att det är en tvärställd 4:ra i 1.6 - 2.0 litersintervallet med mekanisk insprutning. Mycket beror ju på vad SBP säger, men rakt upponer skulle jag säga att det bästa vore att hitta ett komplett paket (motor/låda) från en nyare/kraftfullare bil och montera. Om du dock har bestämt dig att bygga på det du har så skulle jag säga en turbokonvertering till "lätttrycksturbo". Grov sätt (har ingen riktig koll) så är det frågan om att:
* Skaffa turbo + grenrör * Höja bränsletryck eller byta bränslepump * Ev. modifikationer på motorn komp. Och insugningssystem m.m Kör du med lågt laddtryck kan du ev. komma undan utan att sänka komp. Och därigenom slippa öppna upp motorn. Bränslepumpen kommer du garanterat behöva ge dig på. Sen är det väl bara att provköra och se när växellådan hälsar hem.
||||
|
Japp stämmer, tvärställd 4:ra 1,6 l.
Jag har ju inte tänkt göra ngn killer av den motorn
Bara förbättra dess effekt en bit, om det inte rör sig om för vettlösa pengar... Piska upp mig ifall jag är påväg ifrån en CSN budget
_________________ //Mikael Olsson, |
||||
|
Finns det någon turbo diesel i samma storlek som du kan ta delar från (läs göra studiebesök på bilskrot). Det enklaste (som jag ser det, säger inte att jag har rätt) vore nog att sno grenrör och turbo från en TD av motsvarande storlek och leta reda på en lite "kraftigare" pump, du kan ev. uppgradera den befintliga pumpen, men då behöver du hitta någon kan göra det åt dig och det kommer säkert gå på x antal tusen. Om du väljer att låta bli att öppna motorn får du lägga laddnivån ganska lågt, säkert inte högre än 0.3 - 0.4 bar.
||||
|
Det finns ju en TD-maskin (är inte så haj på motorkoderna) som sitter i bilarna med samma kaross (typ Golf mk2:or), sådana maskiner borde det ju finnas ett gäng av på skrotarna. En sådan verkar ju lite lättare att utgå från tycker jag.
Har en polare som lyckats få lite fart i sin, han är nog inte blyg att dela med sig av lite trix om jag känner honom rätt, PM:ar dig hans mailadress.
_________________ Peter Karlsson |
||||
|
Eftersom det är diesel så behöver man inte kompsänka, likaså inte heller hålla på med låga laddtryck. Begränsningen man har är snarare hur mycket delarna såsom kolvar, vevstakar mm tål och hur mycket aggregatet klarar att ladda. Om man turboladdar och väljer att inte tillsätta mer bensin så kommer tex motorn att dra mindre bränsle och ryka mindre.
|
||||
äntligen
johan är inte ofelbar. se faktafelet i ovan text
obs!! jag är bara avundsjuk på hans extrema kompetens
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jag vågade inte säga något
||||
Det har du rätt i, men bör inte olzon om möjligt byta till en pump med "laddtrycksberoende" bränsleregulator för att få ett lite "finare" register? Effektuttaget i en diesel beror väl på blandnings och insprutningsegenskaperna och då bör väl ett högre bränsletryck/mer soppa kompencera för den "kortare mixningstiden" vid högre varvtal. Som du nämner så kommer den ryka mer och dra mer soppa, men den borde väl även få lite längre register? Eller är jag helt fel ute?
||||
Åhå, grym bil faktiskt. skönt stuk för att vara en diesel. Hittade bilden i en gammal IMS ifrån '82.
_________________ Emanuel Nilsson |
||||
|
_________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Johans miss var en höjdare! Kul för oss som inte gör misstag (Hoppas att ironin förstås. Jag har ju allra största respekt för Johan och vet att jag gör en massa missar själv)
På den "gamla goda" tiden utan common rail och elektronik så har jag för mig att det fanns laddtrycksberoende insprutningspumpar. Det går på något vis att ställa upp matningen på en standard pump men då får man mera bränsle över hela registret och mera rök eller kanske ett tomgångsvarv som ligger mycket över standard. För en CSN budget går det nog att ta vilken turbo som helst från skroten, svetsa lite avgasrör och pilla på pumpen. Resultaten kan bli bra men det kan också bli fruktansvärt dåligt och livslängden är säkert rätt kort. Det bästa skulle nog vara att skaffa en komplett TD motor från skroten. Helst en så gammal motor att insprutningspumpen är helt mekanisk så blir det inga problem med elektroniken heller. Det går en kabel till pumpen men den är till stoppsolenoiden. En TD motor har säkert lite kraftigare kolvar och stakar också så det finns potential att öka effekten lite till. Kanske behövs TDn:s bromsar om projektet ska besiktigas. Sen är ju frågan om man överhuvudtaget ska åka fort i en diesel Jetta? Kanske det skulle vara bättre att spara ihop lite pengar nån tid och sen köpa nåt annat istället? _________________ Sten Isaksson |
||||
Tanken är inte att trimma den till motorn når molnens höjer, det jag är ute efter är att se vad som är möjligt och inte möjligt till vilken summa och det viktigaste av allt...pålitlighet, för på en csn budget så måste man samtidigt kika på vad som är pålitligt och håller i längden...då kan självaste prestandan prioriteras ner lite för att få en pålitligare och mer underhållsfri motor. Tanken att byta motor hade varit det absolut lättaste antar jag, men då jag aldrig varit med om att bytt någon motor och inte ens äger ett eget garage utan får mecka på grusplanen så blir det lite svårt...dessutom kanske lite svårmotiverat att lägga fram för ens föräldrar som inte kommer förstå varför jag ska byta ut en 100% felfri motor som dessutom är otroligt billig i drift (Tur att pappa kör lastbil så man får billig diesel)
Sedan så är det lite si eller så vad SBP skulle säga om man turbo konventerar motorn, men det är inte själva problemet just nu...just nu är det information inför valet av verkligheten, har skickat ut lite travare hit och dit angående triming av motorn. Ursäktar mig ifall jag lät nerklankande på motorbyte, men som Peter skrev så finns det en TD motor till Golf MKII som kanske skulle vara intressant men den lösningen får jag kika vidare på när jag vet vad man kan hitta på med den som jag har nu. _________________ //Mikael Olsson, |
||||
|
Det bör finnas några pumpar som kompenserar laddtrycket och tillsätter mera DIESEL. Är inte så hemma på de äldre mekaniska systemen som finns men det bör finnas någon sådan funktion. Med de nya elektroniska systemen mixtrar man mycket med insprutningsduration och tidpunkt men detta är väl främst för att få ned avgasutsläppen.
Verkningsgraden i en diesel beror i stor utsträckning på förhållandet mellan bränsle och luft, med en mager blandning så går motorn med högre verkningsgrad, den drar mindre bränsle och ger mindre avgaser och svartrök. Effektuttaget beror istället på hur mycket bränsle man kan tillsätta, så fetar man upp blandningen så får man mera effekt på bekostnad av bränsleekonomi och utsläpp. Det är just därför turbon är så populär på dieslar, vi kan höja luftflödet och öka bränsleflödet så att vi får ut mera effekt men man kan fortfarande köra med en relativt snål blandning för bränsleekonomi och avgasutsläpp. Att däremot få en diesel att trivas på höga varvtal är inte så lätt, det kräver att man optimerar utformningen på förbränningsrummer och flödet i toppen för att få hög turbulens som underlättar förbränningen. Att använda höga varvtal är gynnsamt för tex växellåda då man kan nå samma effekt med lägre vridmoment. Då en diesel får sin effekt huvudsakligen ifrån de höga förbränningstrycken så måste man tänka på att detta kan leda till haveri av topplock, cylindrar, vevstakar, kolvar, vevlager osv. som belastas hårt pga de höga trycken. En dieselmotor som turboladdas bör liksom en bensinmotor förses med en intercooler. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
krut till diesel?
|
10 besök senaste veckan (2559 totalt) |