| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Immobilizer
|
1399 besök totalt |
|
Immobilizer
Jag håller på att färdigställa en racebil men har fått problem med motorstyrningen. Motorn (Corvette LT1 -94) vill inte starta pga att den vill ha en svarskod från tändningsnyckeln som jag inte har. Går det att lösa problemet utan att köpa ny styrbox? Vart kan man vända sig?
_________________ mikael drapkin |
||
|
Re: Immobilizer
Någon tunerfirma som kan hacka lite i koden? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
|
immobilizer
Nej, det saknas inga andra boxar i motorelen. Förmodligen måste man gå in i själva boxens chip och ändra lite i programkoden. _________________ mikael drapkin |
||
|
Vet du om det sitter en sändare/mottagare i tändningslås som läser av original nyckel eller fungerar det på något annat sätt? Antar att du har kvar tändningslåset?
_________________ Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||
|
Som jag ser det så har man två alternativ.
1. Att ändra på mjukvaran i styrboxen så att den inte kommer att vänta på signal från immobilisern för att starta motorn. 2. Att generera signalen på något annat sätt. Vill man göra det själv så är väl alternativ nr. 2 det enklaste, eftersom bilen har några år på nacken så rör det sig sannolikt inte om någon busskommunikation som i nyare bilar. Prova att kolla i någon verkstadshandbok av vad de ilika kontakerna på styrboxen gör för något, finns det någon kontakt för den här signalen kanske? |
||
|
Är osäker om det var just en sån motor, men har för mig det, som någon i spoilernytt (Bilsport) hade monterat i en volvo 940 och största problemet var just startspärren då med. Då ville inte generalagenten lämna in någon info kring detta men möjligt att dem gör det idag då den har några fler år på nacken. Kan leta upp vilket nummer det var om du vill. Något kan det ju ge iaf
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
|
Tack för alla tips! efter lite forskning har jag kommit fram till att just LT1 stryrboxen använder en enkel resistans för att "öppna" alla signaler. Dvs i startnyckeln sitter ett motstånd som tändningslåset känner av. Om man hittar rätt ohm-värde är alltså saken klar.
_________________ mikael drapkin |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Immobilizer
|
1399 besök totalt |