Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Immobilizer
1399 besök totalt
matini
uddevalla
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Immobilizer

Jag håller på att färdigställa en racebil men har fått problem med motorstyrningen. Motorn (Corvette LT1 -94) vill inte starta pga att den vill ha en svarskod från tändningsnyckeln som jag inte har. Går det att lösa problemet utan att köpa ny styrbox? Vart kan man vända sig?

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Re: Immobilizer

matini skrev:
Jag håller på att färdigställa en racebil men har fått problem med motorstyrningen. Motorn (Corvette LT1 -94) vill inte starta pga att den vill ha en svarskod från tändningsnyckeln som jag inte har. Går det att lösa problemet utan att köpa ny styrbox? Vart kan man vända sig?

Någon tunerfirma som kan hacka lite i koden?

Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002

Är tändningsnyckeln det enda som inte är med eller saknas det andra boxar i elsystemet?

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
matini
uddevalla
Här sen Dec 2004

Trådstartare
immobilizer

Peter olesen skrev:
Är tändningsnyckeln det enda som inte är med eller saknas det andra boxar i elsystemet?

Nej, det saknas inga andra boxar i motorelen. Förmodligen måste man gå in i själva boxens chip och ändra lite i programkoden.

Trollhättan
Här sen Nov 2002

Vet du om det sitter en sändare/mottagare i tändningslås som läser av original nyckel eller fungerar det på något annat sätt? Antar att du har kvar tändningslåset?

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Som jag ser det så har man två alternativ.

1. Att ändra på mjukvaran i styrboxen så att den inte kommer att vänta på signal från immobilisern för att starta motorn.

2. Att generera signalen på något annat sätt.

Vill man göra det själv så är väl alternativ nr. 2 det enklaste, eftersom bilen har några år på nacken så rör det sig sannolikt inte om någon busskommunikation som i nyare bilar. Prova att kolla i någon verkstadshandbok av vad de ilika kontakerna på styrboxen gör för något, finns det någon kontakt för den här signalen kanske?
Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002

Jag tror också på sätt 2, men problemet är att biltillverkarna ofta krånglar till just den funktionen nått otroligt

Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Är osäker om det var just en sån motor, men har för mig det, som någon i spoilernytt (Bilsport) hade monterat i en volvo 940 och största problemet var just startspärren då med. Då ville inte generalagenten lämna in någon info kring detta men möjligt att dem gör det idag då den har några fler år på nacken. Kan leta upp vilket nummer det var om du vill. Något kan det ju ge iaf

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
matini
uddevalla
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Tack för alla tips! efter lite forskning har jag kommit fram till att just LT1 stryrboxen använder en enkel resistans för att "öppna" alla signaler. Dvs i startnyckeln sitter ett motstånd som tändningslåset känner av. Om man hittar rätt ohm-värde är alltså saken klar.

Immobilizer
1399 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande