| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Väghållning på en Volvo 240?
|
3 besök senaste veckan (3322 totalt) |
|
Självklart! 240 är en alldeles utmärkt banbil med lite modifieringar.
Körs ju 240/140 i många långloppserier. Den här går ju rätt bra... http://www.wrt.nu/index2.htm _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
|
_________________ /Anton Lillsund |
||
|
Enligt Peggen så var det inte motorn, som många tror, som var det stora trufkortet på 240 i EM i grp.A utan just väghållningen...och då tävlade han bla mot div BMW 635 osv...
Kanske dax för dig att besöka vilken långlopps eller racingtävling som helst för att få ett övertydligt svar på frågan?
|
||
|
_________________ Andreas Fäldt |
||
|
Tanken är att hänga i en saabturbomotor i en 240.
För att : 1. Den får plats under huven 2. Det finns hållbara lådor "en masse" 3. En lämplig bil att turbokonvertera 4. Ballt att öppna motorhuven på en TPC-träff och se minerna
5. Chassiet lämpar sig både för banåka och raktframåka
|
||
|
varför saab motor?
Varför ska du hänga i en saab motor? Volvos rödblockare är ju så vitt jag vet billigare och hållbarare att köra(bygga) ån en saab motor! Hur mycket effekt ska du ha? Lädor finns det ju gott om till volvo ex: getrag 262 (lössprängkåpa), 265 och 260 (vet ej), m90 (med svtetsad syncring på 3:an så håller den långt) och gamla rally lådor så som sellholm och det andra märket(kommer ej ihåg). Så nog finns det hållbara lådor! Jag skulle vilja veta vad du lagt upp för budget på saabmotor-konceptet, motor (ca antal hk), låda, koppling, turbo o grenrör, IC, sprut mm Det jag ser som största fördelen med att hänga i volvomotor i en 240 är att man slipper alla modifikationer som: nya motorfästen, nya fästen för låda, korta/förlänga kardan. Om man rakställer saabmotorn, på vilken sida kommer grenröret? Jag är väldigt nyfiken på ditt koncept så svara gärna grundligt! MVH Jocke _________________ joakim sahlsten |
||
|
ok, detta är inget jag planerar att göra den närmsta tiden då jag inte har något garage.
Men om plats erbjudes i Stockholmstrakten ska jag tänka över saken.
Åter till ämnet : Fördelen med Saab-motor, om man väljer rätt modell, är att man kan få en komplett motor inklusive motorstyr för säkert under 10000 kr, kanske 5000, jag vet inte dagsnoteringen, men någonstans där ikring. Saabs B204/234 (rätt modell), den s.k. kortmotorn eller T5-motorn, som kom 1994, betraktas allmänt som väääldigt hållbar, och kör man den med original Trionic motorstyr kan man med enkla medel locka fram gediget med effekt och vridmoment med bibehållen säkerhet (knackdetektering och annat flashigt). I Saabfallet är det alltid lådans bristande hållbarhet som sätter effekt- och vridgränsen. Inte motorn. Dessa motorer finns i alla turbosaabar från 1994 och fram till sekelskiftet någon gång. Det är samma block och topp i kortmotorn så man kan enkelt ge sken av att det sitter en 2-litersturbo under huven medan det egentligen är en 2.3-liters, då det bara skiljer mellan vev, (ev. stakar) och kolvar. Kan underlätta vid omtypningen.
I och med att originalmotorstyret är så kompetent och lättrimmat slipper man allt besvär med eftermarknadssprut. Inga besiktningsproblem om man nu utför operationen på en 240 från -76 och framåt t ex. Därmed inte sagt att volvolösningen är sämre, men i mitt fall är saabmotorisering en vettig lösning, dessutom är jag saabskadad sedan tidigare.
Kolla in beepbeeps projekt, där har man motoriserat en Porsche med ovannämnda motor. Eller, Avesta-Tonys Sierra utrustad med samma sorts motor. Min idé är i princip samma som Tonys Sierra, fast i en 240 istället. Budget har jag ingen än eftersom det bara är ett tankeprojekt. Låda blir något redigt hållbart. |
||
|
Jag förstod att du var lite saab-skadad, precis som jag är colco-skadad.
Jag skulle exempelvis kunna bygga en volvomotor så är mkt tålig, och som lätt lämnar 500hk för ca 75000:-. Då är allt som har med motor och växellåda med (sprut, turbo, grenrör, sep. wastegate, insug, spridare, koppling, ic, kylare osv osv.) Vad skulle en saab motor som lämnar 500+ hästar kosta att bygga??? MVH Jocke _________________ joakim sahlsten |
||
|
Vet inte, antagligen samma härad, minus kostnaden för sprut.
Man lär med små medel komma kunna över 300-strecket innan det krävs större modifikationer, enligt diverse utsagor på STCS' forum. Tyvärr så har jag ingen praktisk erfarenhet av dessa motorer då jag fortfarande kör gammelsaab, där det absolut största problemet är den veka lådan. Men även den gamla B202-motorn (sprungen ur den halva Triumph-V8:a som de första Saab 99:orna begåvades med i slutet av 60-talet) tål otroligt med stryk => mycket kräm. |
||
|
[quote="poh99"]Vet inte, antagligen samma härad, minus kostnaden för sprut.
Är det så bra att man får bra körbarhet, jag skulle gissa att man får ut bättre kurvor samt lite mer effekt med ett ems. Man lär med små medel komma kunna över 300-strecket innan det krävs större modifikationer, enligt diverse utsagor på STCS' forum. Strax över 300 kommer man med volvo med hjälp av större turbo och spridare MVH Jocke _________________ joakim sahlsten |
||
|
[quote="rauken83"]
Saabs trionicsystem är otroligt kompetent och jag tror verkligen inte att man får "bättre kurvor" eller mer effekt med ett ems. Fördelen med ett ems (typ autronic) är väl möjligen att det är mer lättarbetat än trionicsystemet för den glade hemmapularen. Huruvida Saabs eller Volvos motorer är lämpligast ur trimningssynpunkt är nog ett ämne som lämpligast avhandlas på ett märkesforum då jag kan tänka mig att folk har ett och annat att säga. _________________ Martin Öling |
||
|
Som någon sade högre upp i tråden, det har ju tävlats med framgång med 240in så möjlighet att bygga bra väghållning finns alledes säkert.
Stel bakaxel är väl kanske inte optimalt, men att få en 240 att greppa tillräckligt för hobbyambitioner på racerbanan tror jag är en smal sak :> Lycka till med bygget. _________________ Martin Öling |
||
|
Vi i STM har åkt 12h långlopp med en 2-litersmaskin med helt original bottendel och med portad topp och en vettig, halvstor, snurra samt bra mappning.
Frank på SQR plockade ur denna maskin 410hk och 520Nm på en inte helt optimerad mappning. |
||
imponerande!!! Jag ska inte rgumentera varken för eller mot saab motorn mer. Jag har själv en 244 som är byggd för bana samt landsväg och hoppas på mkt bra väghållning! _________________ joakim sahlsten |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Väghållning på en Volvo 240?
|
3 besök senaste veckan (3322 totalt) |