| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ventilsäten hur får man dom att sitta fast?
|
13 besök senaste veckan (8709 totalt) |
|
Ventilsäten hur får man dom att sitta fast?
Som rubriken lyder hur går detta till? Har fått för mig att sätet görs något overdimensionerat och sedan "krymps" på plats....? Toppen skall väl värmas, men hur mycket? Den kan ju slå sig.... Sätet i sin tur bör väl kylas med någon form av köldmedel? Undrar oxå vad sättet görs i för stål?
Många frågor......men den som undrar skall inom sinom tid upplysas
MVH patrick _________________ Patrick Sergmo |
||
|
Brukar bara banka fast sätena, samma temperatur på säten som topp..
Använder ett dorn som svarvas om varje gång det är dags för en ny dimension, dornet svarvas till, sätet skruvas fast i dornet, sen svarvas sätet till lagomt mått och sedan bankas det fast med en bra hammare. Dock så har jag inte i huvvet hur mycket presspassning man brukar lägga på sätesringar, men skulle gissa på kanske ,05mm ungefär. Kan ta reda på vad för stål som används för sätestillverkning. Varför ska du byta säten i din topp? |
||
|
Längesedan jag ställde min fråga!
om ventilstorleken skalll ökas (det ar det jag skall göra) i toppen bör väl sätena också förstoras? Eller fräses dessa endast upp till lämplig dimension? Tack för svar Gustav! Med vänliga julhälsningar // Patrick _________________ Patrick Sergmo |
||
|
Det är lite olika det där...
Ibland är sätena som super7 säger väl tilltagna, då kan man fräsa upp dom utan att byta till större ringar. om det inte är så så måste man ta ur sätena och fräsa ner större som klarar den större ventilen, rätt dyrt att få det gjort, särskillt om det är 16v, 24v eller liknande... Så, mät hur stora sätesringar du har nu och se vad du får ner i dom. |
||
|
Lägg sätesringarna i flytande kväve i min 10 minuter värm toppen till max 180 grader. Ha en presspassning på ca 1/350 av diametern på sätet.
Gäller aluminiumtopp. Att trycka dit dom utan utan temp.skillnad verkar mer än lovligt brutalt
Gjutjärnstopp går det nog bra med 0,05 mm. Halvfabrikat till säten finns att köpa från flera leverantörer av motordelar ex APE . _________________ Stefan Wahlström |
||
Så har vi alltid gjort
Ibland lägger vi toppen i tvätten först, då blir den 80 grader ungfär.. Inte alla som har flytande kväve, kolsyra och sånna grejer att tillgå. |
||
|
Kväve kan man köpa i de flesta agadepåer. Man hyr en termos av de. Kostar ~70:- per dygn. 5l kostar ett par hundra. 20l 470:- tror jag.
Edit, Kanske ska tillägga att jag aldrig använt kväve till något i bilsammanhang. Jag använde det till att kyla en processor (oc-sm) . Så jag vet inte hur det funkar, men det borde ju bli bra. Tänk dock på att -196*c inte är att leka med, inte alls. Tar man i så kalla grejer är det som att ta i ett glödande grenrör, ungefär.
_________________ Markus Ålind |
||
Jag använde kväve att krympa i hjullager-sätesringar i stål i mina framhubbs i aluminium. Funkade topp. Aluminium KAN börja dra med sig material när man tränger in en stålbana. Och då har man skaffat sig problem om vi säger så. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
|
||
|
Tjena Krille.... Jo en bra sida som man inte kan vara utan!
Toppen som det i detta fallet handlar om är från en m20b23, BMW. Vet inte riktigt hur mycket det skall förstoras eller om det kanske räcker med en snäll portning. Toppen skall sitta på ett 2,7 liters projekt som jag tänkte ta itu med nu i vinter. . . Någon som har några tips på hur jag skall gå tillväga med toppen? MVH Patrick God jul pår er all förresten _________________ Patrick Sergmo |
||
om din topp är av årsmodell 83-84 bör du överväga att skaffa en annan, dom har mycket mindre kanaler än dom senare 85-86 som har samma kanaler som 325an fast mindre ventiler, det bästa är alltså att skaffa en 325 topp. På en polares 323 -86 topp bytte han ventiler till 325, en firma tog 2000:- + material. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||
|
Har tänkt på att skaffa mig en 325 topp till, min andra ligger sprucken efter att förra ägaren koka motorn...... Priserna på 325 topparna har ju blivit helt vansinniga på sista tiden så jag tänkte det billigaste alternativet får bli en 323 topp, med modifiering. Tack för tipset Rickard visste inte att kanalerna var större på senare årmodeller....
Tack för svar! MVH patrick _________________ Patrick Sergmo |
||
|
Det visste inte polaren heller som hade köpt en äldre 323 topp med 325 ventiler, för ens vi hade dragit fast toppen och skulle lägga dit insugspackningen
Var bara att riva loss, plocka ur ventilerna och lämna in den gamla toppen.
323 83-84 är ju på 130 hk medans 85-86 är på 150 hk. Har själv 325a med 20000 mil på mätaren, och är livrädd att toppen ska paja. Vet inte om dom bara spricker av sig själva eller om det kokning/övehättning som gör det. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Ventilsäten hur får man dom att sitta fast?
|
13 besök senaste veckan (8709 totalt) |

