| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga nytt golv i SAABén
|
1038 besök totalt |
|
Bygga nytt golv i SAABén
Tänkte börja bygga nytt golv i min 4WD SAAB. Golvet är helt urkapat och ersatt med rör och jag tänkte gjuta ett nytt i glasfiber. Hur ska jag utforma golvet. Är det bäst att göra det helt plant eller ska man göra som Robert Uhr har gjort? JAg behöver inte tänka på kardantunnel osv då kardan blir ovan golv i en egen tunnel. Några förslag på lämpliga golv? _________________ Per Wahlqvist |
||||
|
Dåligt med foton
Jag tänkte mest rent allmänt vad som var bästa formen på ett golv. Jag har ganska fria möjligheter att utforma som jag vill, dock bör det vara plant fram till förarstolen. _________________ Per Wahlqvist |
||||
|
En ointelligent gissning från mig:
Kan du låta golvet vara plant så är det OK. Veckningen är väl för att få styrka i plåten samt kanske att minska vibrationer och oljud i kupén. Idén med att få lite vindtunnlar/venturitunnlar i golvet är väl för att få lite mer sug mot backen i höga farter. Beror väl på användningsområdet för din bil? Gör det plant fram till stolsfästet och höj golvet från marken i en kilform efter det? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Ungefär vad jag tänkte angående venturi. Hur brant vinkel ska det vara? Ska vinkeln vara linjär? Ska man ha en bred tunnel hela vägen eller ska man dela den i två? _________________ Per Wahlqvist |
||||
gör du den tvådelad så minskar risken för luftturbulens samt att bilen "släpper" helt när du kör över ojämn mark (eller brunnslock)
Vad jag har fattat så är vinkeln inte så kritisk utan man ska koncentrera sig på "sidokjolar" som ska blockera så mycket luft som möjligt samt längden på venturi-tunneln ska vara så lång som möjligt för bästa marktryck...om du ändå tänker köra med helt plan golv så kan du börja precis bakom framstolar och sluta lite efter kofångaren?? :-) Då slipper du Fast & Furious vingar och annat tjafs? Komplettera kanske med "rullgardiner" på sidorna samt en extra snöskotermotor som driver en stor fläkt...? OK, det kanske är lite att ta i...
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga nytt golv i SAABén
|
1038 besök totalt |