| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Synpunkter på burdesign?
|
1428 besök totalt |
|
Synpunkter på burdesign?
Skissar som bäst på hur buren skall se ut. Har stött på patrull vad gäller stag till fjäderbenstornen...
Tänkte bygga buren med det blåa staget samt med det röda alternativt gröna staget på den första bilden nedan. Garagekompisen som skall svetsa menar på att de gör underverk för chassiets vridstyvhet, så jag vill helst inte skippa dem. Dock lär vi nog behöva flytta på expansionskärlet (passagerarsidan) respektive säkringsboxen (förarsidan) som sitter i vägen för stagen mellan torpedväggen och tornen. Att flytta expansionskärlet låter sig väl göras skapligt lätt kanske byta spolarvätskeburken till något mindre och placera expansionskärlet framåt i bilen (mellan grillen och hjulhuset) på samma ställe som spolarvätskeburken, alternativt göra som på bild nummer tre nedan (bild från Gustaves sida), dvs flytta burken innåt.
Säkringsboxen är det dock lite värre med... Det ser inte ut att vara speciellt mycket spel på kablarna. Att flytta in boxen i kupén skulle ju vara snyggt, men jag känner inte att jag har tid/ork/kunskap att dra om hela kabelpaketet... Min säkringsbox sitter där jag ritat en röd ring på bild nummer två.. Någon som har tips?!
Re: Synpunkter på burdesign?
Jag stötte på samma problem, men jag bet i det sura och byggde om hela elsystemet. Min låda är numera av trä och sitter under värmepaketet i kupén. Dessutom är den mycket lättare .. Det var inte så svårt att bygga om, men det tar en jävla tid!
I princip finns det två härvor, motor och resten. Dom är delvis ihopkopplade (tex. varvtalsgivare) men det är enkelt att isolera. Jag återanvände nästan all kabel bak i bilen och nästan inget fram. Nu kanske din 320is är annorlunda, men jag skulle tippa på att det är ganska lika. Dock så vet jag folk som byggt sådana burstag men bara flyttat boxen någon centimeter till höger (styrbord ) så lägger man röret så långt vänster det går och snedkapar det när man svetsar fast det i tornet.
Jag hade förresten inget expansionskärl på passagerarsidan. |
||||
|
Hej å hå Nicke. Det var värst vad det framskrider!
Riktigt seriös bur blir det också!! Säkringsboxen torde väl gå att flytta lite åt sidan dom Dan föreslår? Alternativt borde det väl gå att skruva loss plastlådan för att sedan dra härvan genom torpeden och sätt iohp det igen i kupén eller så enkelt är det inte förstås? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
Nä, tyvärr. Jag försökte det först, men alla kablar går ju inte genom torpeden, vissa kommer från givare/motorstyrning, andra från lysen o spolare, så det blir trixigt. Som grädde på moset så är många av sladdarna lödade i boxen. Kort & gott: den är inte designad för att plockas isär. |
||||
|
min box sitter på samma ställe. Min gick att flytta i sidled tillräckligt för att få dit stag. Dock var jag närma att huga av allt och koppla om allt från början men de känns lite jobbigt.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Nja, jag är fortfarande på det destruktiva stadiet, dvs plockar endast ner saker och märker upp allt med tape och penna... Känns inte som att jag kommer någon vart!
Kablarna till säkringsboxen ligger ganska spänt, så att flytta in den i kupén är tyvärr för tight. Förhoppningen är att kunna flytta den åt sidan, "styrbord"! som Dan föreslår, men det är nog också tight--->
Tack för tips Dan och Andreas! Karlsson, du har möjligtvis inte en bild på hur din lösning ser ut? På bilden i mitt föregående inlägg kan man konstatera att det inte är mycket att spela på, ska vara om man svetsar staget på vänsterkanten av fjäderbenstornet
Är din säkringsbox lite mindre kanske? _________________
BMW M3 E92 -10 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Synpunkter på burdesign?
|
1428 besök totalt |