| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
adapterplatta + växellåda till saab
|
1541 besök totalt |
|
Tjena!! har kollat runt lite och hittat en del intressanta trådar som jag skummat igenom... jag hade tänkt att strunta i saabs originallåda, då den inte håller till så mycket... den första frågan är då vad man skall satsa på för låda?? någon som har någon bra idé... den får inte vara allt för jävla dyr att skaffa och ska klara runt 400 hästar.... sen nästa fråga... någon som har lite ritningar och sånt på adapterplattor som man kan tillverka?? motorn är en B202 från början... jag kommer att använda det blocket åtminstone!! _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||
|
Lite spekulationer :
Eftersom det rör sig om ett pre-GM-bultmönsterblock är alltså utbudet av kända och direkt bultbara lådor ganska begränsat, skulle jag tro. Men, då detta block härstammar från Triumph ā sent 60-tal kanske det finns engelska lådor som passar rakt av. Vem vet, kanske någon hyfsat modern Roverlåda går att bulta dit.
Skulle så finnas återstår fortfarande hållbarhetsaspekten. Lite kuriosa för dom som inte gjort hemläxan (Saabfolket förväntas förstås kunna detta ) :
B202 är Saabs 2-litersblock med 16-ventilstopp. Motsvarande med 8-ventilstopp heter B201. Ännu mer kuriosa, föregångaren till B201 hetter B20 någonting. Volvo?!
Ytterligare kuriosa, föregångaren till denna motor var den (ö)kända Triumph-motorn, 1.7 och 1.85 liter. Folk som var med på den tiden kan vittna om sneda pinnbultar, känsliga topplock m.m. Gemensamt för dessa motorer är att de är "halva V8:or", ett arv från Triumph. |
||
|
haha
man ska väl lära sig något nytt var dag va?! men det finns ju flera som har gjort adapterplattor och smäckt dit en låda som sen passar i motorrummet... vore inte det lite enklare än att börja smyga efter någon engelsk låda som passar rakt av? _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||
|
om inte annat måste det väl finnas gamla rallycrossprylar liggandes i "lador" od?!?
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
|
Rättade mitt tidigare inlägg.
Angående rallyprylar, nu är det 9000 det handlar om, och jag tror det är sämre beställt med rallytillbehören på den fronten. Övrigt, jag tror inte det bara är att hänga på en ny låda, betänk att den skall passa med drivaxlar, växelspaksmekanism m.m. Gäller oavsett ev. Roverlådor eller adapterlösningar. |
||
|
det är självklart... men sånt måste ju gå att lösa efter hand... bara man hittar en låda som passar någorlunda till utrymmet och att man får ihop den med motorn....
_________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||
|
Re: adapterplatta + växellåda till saab
Får du dit en Volvo 850-låda är du i mål De varkar vara okrossbara. Sedan är det bättre att
uttrycka sig i hur mycket vridmoment lådan ska palla. Saablådorna håller rätt bra om man håller igen vridet under 4-5000 varv. Annars har ju Sellholm en rätt stöddig drevsats som tål nåt i stil med 600 Nm...Fast den kostar.
_________________ Jörgen Eriksson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1541 besök totalt |