Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bästa metoden för att lägga in sandwich i ett laminat?
1396 besök totalt
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Har hört att det finns lite olika tillväga gång sätt när man ska göra kolfibergrejer med sandwich i mitten.
Jag undrar vilken metod som igentligen är den bästa. Det är dom här jag har hört att andra har gjort.
Det blir nog alternativ 3 ifall ingen har något annat bättre alternativ.

Lägga dit ytterskicktet med kolfiber och låta det torka sen limma divenycellen, slipa till det bra sen lägga dit nästa lager kolfiber - Tycker inte riktigt den verkar så jätte bra för att det blir flera lager som har härdat mellan varandra. Hur har dom tänkt att man gör med vakumsugen då? Suger en gån mellan varje lager?

Lägga dit ytterskicktet med kolfiber och sen dit med divenycellen och låta det torka, slipa till det bra sen lägga dit nästa lager kolfiber - Blir iaf ett lager mindre som har torkat innan man fortsätter.

Köra allt på en gång, slipa till divenycellen först så den verkar passa bra.
Lägga dit ytterskicktet med kolfiber och sen dit med divenycellen dit med nästa lager kolfiber och sen är det bara att köra på med vakumet. - Tycker det verkar vara den vättigaste metoden, ev så skulle man kunna råka flytta undan kolfibern som ligger mot formen om man är lite oförsiktig, men det är väll sånna risker man får ta. Men hur blir det med att få ur alla luftbubblor ur det undre lagret kolfiber när sandwichen ligger ivägen?

Har gjort formarna idag, justnu sitter jag och väntar på att dom ska härda.
http://eastlake.mine.nu/robert/spriten/form.JPG
http://eastlake.mine.nu/robert/spriten/gjutform2.JPG
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Alternativ 3 thumbs up

om det är divinycell du ska ha som distansmaterial så finns det en sort där massa små kanske 10x10mm rutor är limmade på en gles väv, denna är formbar på böjda ytor och likn.
Använder du den sorten så kommer du inte att ha några problem med luftbubblor i undre lagret, eftersom divinycellen anpassar sig efter formen när du sätter på vacuumet..

Göteborg
Här sen Nov 2002

Fast man brukar få "täta" divinycellen med t ex microballongspackel annars kommer man få problem med att divinycellen suger i sig all epoxy.

Laminera ena sidan, limma dit divinycellen med microballongspackel, slipa till kanterna och jämna till ytan, täta med mer spackel (det är fluffigt som grädde och väger inte nåt så var inte oroliga nu ) och plasta dit nästa laminat.

torka mellan varje steg.

Har man pre-preg och autoklav kan man säkert hur man gör men detta är i "hemmamiljö"

BMW 330i -05
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Dörrar skall det bli, såg jag. Fränt!

Behöver du verkligen distansmaterial? Räcker det inte med ett tunt ytterlager?

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

vi kör 3e alternativet på jobbet
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Tack för förslagen, alternativ 3 leder med två mot en.
Borde det inte gå att göra en komination av de båda? om man lägger dit lite microballonger på divenycellen innan man lägger dit den på kolfibern, så att den redan är mättad så den inte kan suga upp något mer epoxy.
Viktmässigt så är jag inte jätte rädd för att det ska bli tungt utan anledingen till att jag ska göra dörrarna i kolfiber är framför allt att orginaldörrrarna var så bukliga att jag skulle ha behövt köppt nya och så vill jag lära mig gjuta kolfiber.

Varför jag vill ha lite distanns material är att det kan bli lite fladdrigt på de större plana ytorna.

Har tagit lös formarna från dörrarna, släppte lättare än vad jag trodde att dom skulle göra på innerdelarna.
Är lite spackel och slipjobb på innerdelarna, men det hadde jag räknat med tyckte det var bättre att göra om formarna efterhand än att behöva göra om orginal dörrarna.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Personligen tycker jag tunna kolfiberdörrar låter marginallt bättre ur skyddssynpunkt än byggplast.
Fundera på om du inte skall ha minst tigermatta i dörrarna.

BMW 330i -05
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
MaZ skrev:
Personligen tycker jag tunna kolfiberdörrar låter marginallt bättre ur skyddssynpunkt än byggplast.
Fundera på om du inte skall ha minst tigermatta i dörrarna.

Nu blev det jobbigt...har redan köppt kolfibern

Något ställe det går att köpa ett par kvaderat kevlar till vättigt pris?
Känner inte för att köpa från Tanso och behöva köpa 5 m2 och sen ha 3 m2 kevlar kvar som jag inte riktigt vet vad jag ska änvända till...
CSN vill inte gå in med mer sponsor pengar i det här projektet, så jag vill hälst inte köppa på mig massa saker som inte kommer att behövas på ett långt tag.

EDIT: Behövs inte jag beställde från tanso iaf.
Citera
Skruva banåkabil
1396 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande