| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montering av brandsläckare
|
4 besök senaste veckan (12291 totalt) |
|
Jag har en brandsläckare jag köpt på "klas i sjön" Hållaren är vad dom kallar en fordonshållare. DVS en vägghållare men med ett kardborrband som går runt släckaren. Överlappet är ganska långt, mins 10cm. Vågar jag montera släckaren med denna hållare i bilen?? Eller ska jag köpa stålband?? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
Har tagit fram flaskhållare till helikoptrar som utan större bekymmer klarade kravet på 16g. Detta med en enkilos vattenflaska i hållaren och endast karborrfäste.
Med detta menar jag inte att Clas olssons hållare är lämplig (jag vet inte ens hur den ser ut) men karborr är starkare än man tror, åtminstone om krafterna förs in åt rätt håll. _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
När jag åkte rally hade vi släckare från Ikea
Vi tog stålband från gamla emballage,
den mycket kraftiga typen som används på lastpallar. Sedan skaffade vi lämpliga spännen som popnitades på stålbanden. Den lösningen var regementsenlig på den tiden. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
om kardborreband är okej så är det ju bra! Men det är bra att vi tar tag i den här frågan för 2kg släckare flygandes runt i bilen känns värre än att köra av och in i ett räcke?
Det gäller ju även frågan om vad som krävs av infästningspunkterna i bilen? _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Monterar man den hållaren så att släckaren pressas mot den och inte mot karborrbandet vid en smäll är det ju lugnt, att montera den liggandes blir nog lite klent då sidostöttorna är lite låga.
Jag skulle inte montera hållaren på bilderna så att karborrbandet får ta krafterna vid en smäll. _________________ /Kristian Elisson |
||||
En fundering jag hade var att montera den så att den är liggande med botten framåt. Men den under plåtbiten kanske är lite klen? Liggande bakom passagerarstolen MEN monterad på fästbyglar så att den här possitionen kanske är det bästa? Så vid en eventuell smäll så är det själva infästningen som tar upp kraften.
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
Jo men en smäll kommer sällan ensam.
Jag funderar allvarligt på att montera min i bagaget. Extratiden att ta ur den ur bakluckan ser jag som helt okej för vad släckaren är till för. Den enda nackdel jag ser är om man fått en smäll så att bakluckan inte går att öppna. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Pröva "skjuva" upp ett kardborreband på 100mm = glöm det!
Spontant ser jag inga problem med att montera den framför passagerarstolen längs Y koordinat med kardborre frammåt. Tänk er att lasta den dynamiskt med ~20ggr sin egenvikt i alla tänkbara riktningar för att simulera en krock.
Som sagt, jag skulle vara trygg så länge konsolen är stumt infäst, å släckaren är stum i alla riktningar = inget nämnvärt glapp någonstans. Samtidigt kan du ju alltid slänga den i reservhjulsbaljan för att riktigt försäkra dig om att inte få den i skallen, dock hinner hela bilen bli övertänd innan du fått upp bakluckan, om du har oturen å får motorbrand. Eller lura på hur det uppträder om du själv är fastklämd
_________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||
|
Bagaget är ingen dum idé.
I min värld använder man brandsläckaren i första hand om bilen tar eld när man kör. Om man totalskrotar tror jag inte att man är kapabel till att lossa två metallbyglar, dra säkringen och sen släcka elden. Då är det viktigare att släckaren inte far o flyger och slår ihjäl en. _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Kristian>
Har du varit med om en motorbrand? Det går på sekunder!!! Från inget till påskbrasa á la jobbigt samtal till försäkringsbolaget på ett par sek! Å elden skiter i om du rullat eller bara slarvat med en spridarslang. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||
Det kan ha långsamt förlopp också. Jag har sett några motorumsbränder (inte mängder men några iaf) och de har alla varit väldigt långsamma. Jag har personligen aldrig sett någon med snabbt förlopp. Men du har ju definitivt en poäng om man råkar ut för en snabb brand... Men går det så fort så är jag nog glad att bara komma ur bilen i tid snarare än att försöka få med släckaren också.... Men självklart, det bästa vore en säker infästning någonstans framför passagerarstolen, så nära till vänster så att man snabbt kan få med sig släckaren. Ska man känna sig säker mer på riktigt så är ju ett fast system oslagbart. _________________ Magnus Thomé
|
||||
Ja precis, ett schysst system kostar väll mellan 5-10kkr Den kan det ju lätt vara värt om man kör "vågat" lite oftare än gemene man, eller hur? Varför har inte fler det? Ang brand, det kan gå sansat till också = Ingen bensin inblandad = tur. om bensin är inblandad (vilket det blir för eller senare om man inte får släckt brasan) tar det hus i helv..e fruktansvärt fort! Har bevittnat en kremering som tog en halv minut från rök till påskbrasa! _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||
Jag har dessvärre varit med om motorbränder
Är det explosionsartat förlopp och jag bara har en enliters handbrandsläckare till hands vete tusan om jag vill stå kvar (jag vet att jag skulle stå där men frågan är om det är smart?). Med ett långsamt förlopp spelar inte de sekunder som det tar att få fram en säkert placerad släckare någon jättestor roll. Jag har hellre lite mer att göra i garaget efteråt än en släckare i bakhuvudet. F.ö är det fast brandsläckarsystem med munstycke över både motor och förarutrymme i rejsbilen Kostar från 3000:- _________________ /Kristian Elisson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (12291 totalt) |