Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Aluminiumvevstakar | 5408 besök totalt |
Jag har råkat ut för motsägande uppgifter om hur temperatur påverkar aluminiumstakars livslängd.
Alltså varvtal och den typen av belastningar lagt åt sidan. Någon metalurg här i forumet som känner sig manad. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Näe, det var bara av vetgirighet. Jag har åkt alustakar i 20 år och bekymmrar mig inte så mycket över hållfastheten men vill gärna veta rent tekniskt vad värmen har för inverkan. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||
7075T6. nu tillverkas det både smidda och billet stakar med samma material, och det blir tydligen bättre med smidet. Dom kallas något så tekninkt Amerikanskt som "175 dep cycle" eeh, sägs vara x antal ggr bättre. Men som sagt, det var en rent allmän tanke om värmens inverkan på antalet driftstimmar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
OK, tror det oftast är T6 men jag vet inte vad det innebär. Sist jag köpte hette det "AA7075 Fortal" där fortal är ett rent handelsnamn.
Jag känner bara till alu-stakar i Nitromotorer & där är ju inte drifttiden så lång. Anledningen till att man använder alu där är att Nitro brinner "segare" (långsammare) och alu tar upp den typen av last bättre än stål. I bensinmotorer däremot brukar stål hålla längre. Alu-stakar är väl annars rätt vanligt i motorcykelbranschen? Att ett smide håller bättre än en framfräst bit är inte så konsigt, speciellt när det gäller alu. Det är lätt att få lokala uppvärmningar under bearbetning. 7075 är dock framtaget speciellt för skärande bearbetning så det känns ju lite anmärkningsvärt att exakt samma spec används vid smide. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||
Jag vet at Triumph:s hojar använde alustaker tidigare, och dom tycktes hålla.
Men det finns säker fler än så, jag är inte så hemma i den nischen. Du nämner uppvärmning under bearbetning. Gällde det bearbetningsbarhet eller materialpåverkan? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
T = härdningsgraden
T6 > T1 7075 T6 använder vi mycket i flygplanen till beslag m.m. Legeringen är hård och stark men tyvärr väldigt korrosionskänsligt. Är oftast maskinbearbetade detaljer men det förekommer även formsprutade detaljer. _________________ /Kristian Elisson |
||
Är korrision något man behöver tänka på i det här fallet? Jag har aldrig sett något som påminner om sådant. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Miljön inuti vevhuset bör hålla korrosionen på behörigt avstånd. Men om de angrips (tex på en förrådshylla eller liknande) så rekomenderar jag skrotlådan för prylarna. Har kört kniven genom tjocka beslag mer än en gång Ang. hållfastheten i värme och på lång sikt kan jag höra med konstruktörerna på jobbet. Fast det får bli nästa år OT Jag har fortfarande pitotstatic-prylar liggandes till dig... Får nog skicka dem eftersom våra vägar aldrig tycks mötas. _________________ /Kristian Elisson |
||
Aluminiumet kommer att tappa styrka efter tiden beroende på att den härdning värmebehandlingen ger "går ur". Hur fort detta sker beror bland annat på temperaturen vevstaken utsätts för. Jag har några data över samma problem fast för kolvar, på 5 timmar vid 260 grader sjönk hårdheten från 138 HB till ca 120 HB (hårdheten kan relateras till styrkan).
7075 med T6 värmebenadling har väl en brottgräns på 500-600 MPa, obehandlat är det väl ungefär hälften. Så materialets styrka kommer att gå mot det lägre värdet på sikt. Detta kan dock återställas genom att värmebehandla om delarna. Man skulle kunna testa detta själv genom att hårdhetsmäta vevstakarna (med tex vickers metod) efter olika tidpunkter. Utmattningen är ju sedan ett annat problem, men detta bör det ju också finnas data över om hur styrkan sjunker över ett antal cykler. |
||
Johan,
Kanon! om vi talar oljetemp så ligger man på t,ex 90 gdr eller 130 när det drar iväg. Vad säger vi om dessa skillnader? 260 gdr är ju rätt mäktigt, men kolven kan ju vidkännas det kanske. Kristian, Helt ok om du kan kolla på nyår. Finns det fakta siffror-formler så är det bra. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Racetech Aluminiumvevstakar | 5408 besök totalt |