| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Underdrive pulley - är det nåt att ha?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (9297 totalt) |
Några driftstimmar innan dom lägger av? Mer än 8 timmar? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Men då kan vi sluta oss till att dom minst hållit 10 timmar ggr 30 dgr. Som sämst. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Jo det kan vi göra. Men det går knappast att jämföra med pumparna från webasto. Men å andra sidan så skiljer det säkert i pris med. Vattenpumpen är ju dock en detalj som det inte lönar sig att vara dumsnål på. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||||
Jag har ju bara erfarenheter från ett fåtal pumpar jag kört själv. Johnsson använder ju elmotorer från olika tillverkare så det är säkert inget generellt. Själva cetrifugaldelen är ju standard A med vanliga packboxar, så där tror jag inte det är någon kvalitetsskillnad. Vill minnas att mina 50l/min pump kostade 1500:- för 10 år sedan. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Jag tror inte du kommer att bli missnöjd, kollade i bilen idag och det var en davies pump som satt där. Vi har som sagt bara haft problem nu i sommras med läkage på en pump som har suttit i bilen i minst 4-5 år och rallycross är ju inte heller särskilt snäll mot materialet. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Jag använde julhelgen till att läsa in mig på några tidningar och hittade ett par grejer som passar in på denna tråd.
BMW har en elektrisk bränslepump på nya Valvetronic sexan i 630 kupen. BMW påstår att det ger 1,5% lägre bränsleförbrukning. Jag tror att de är lite optimistiska och att 1,5% gäller för nån körcykel med start med kall motor. Inbesparingen är ju störst vid kall motor när pumpen knappt behöver arbeta. Kanske kan den ge kring en procent vid varm motor och för oss som inte bryr sig om bränsleförbrukning så ger den ju lika mycket högre effekt. EDIT: Det ska ju vara ELEKTRISK VATTENPUMP ovan. Sorry
Ferrari hade tydligen problem med vevaxelbrott i början av utvecklingen av 575 GT. Fiat konsernens N. Technology gjorde en modell av vevaxeln, transmissionen, drivaxlarna och hjulen i ADAMS och hittade ett kritiskt resonansområde mitt i det varvtalområde som användes i racen. "After weeks of fine-tuning, N. Technology introduceed a rotational damper which solved the problem and the revised car won its first race" Vi som inte kan hålla på med ADAMS modeller av våra bilar i veckor så fegar antingen ur och behåller våra svängningsdämpare på eller också tar vi en risk och skruvar bort skiten. Jag föredrar ju det senare men jag vill gärna veta vilken risk jag tar. _________________ Sten Isaksson |
||||||
|
Det är väl lite svårt att säga vilken risk man tar utan damper. Den är ju inte så stor i diameter så jag ger mig hellre på lättning av svänghjulet. Sedan så kostar min vev 35000:- så jag behåller nog dampern på.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Men jag tar risken!!
För 35000:- kan jag få många Opel-motorer.
Vinsten ligger som sagt i neddrevningen -20 %. _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||||
Vatten eller bensinpump? För eletriska bensinpumpar har funnits sen insprutningen kom på modet, d.v.s på 70 talet. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
Jäklar
Vattenpump naturligtvis. Ska lägga till en EDIT i den ursprungliga postningen om det går. Tack för att du påpekade denna miss
_________________ Sten Isaksson |
||||||
|
Är i färd med att införskaffa elpump till raggarmotorn...
En tanke slog mig dock: om den lägger av, hur lång tid tar det då innan vattentempen är skadligt hög i motorn? En minut? Sekunder? Var hittar man en lämplig flödesvakt att bygga in i systemet? |
||||||
|
En flödesvakt låter som om det skulle vara svårt att få till, dessutom så behöver pumpen inte snurra alls när motorn är riktigt kall. Ett temperaturalarm skulle nog vara på sin plats. Sen borde det gå att göra ett alarm på elsidan också om en säkring brinner.
_________________ Sten Isaksson |
||||||
Ett kopplingsschema för tempalarm och säkringsalarm är väldigt välkommet!
frågan kvarstår, hur lång tid klarar sig en varm motor från skadlig överhettning utan vattenpump? |
||||||
Beror väl på hur varm motorn är och hur man kör
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Motorn ligger ju såklart på normal arbetstemperatur...
Hur man kör? Full gas, eller full broms!
dvs inte landsvägskörning... |
||||||
|
Hittade en sida som hör till topic och där det väl liga bra att peta in den även om topic inte är direkt färsk.
(orkade iofs inte kolla om länken redan finns i topic) http://dinancars.com/whitepapersFile Fina förkarande bilder iaf.
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Underdrive pulley - är det nåt att ha?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (9297 totalt) |