Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Underdrive pulley - är det nåt att ha?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (9297 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



gzon skrev:
Göran Malmberg skrev:
gzon skrev:
Vi har haft problem med johnssons pumpar på jobbet. Dom har helt enkelt dött utan förvarning efter mycket kort tid och det är många det rör sig om.

Jaha. där ser man. Vet du vari problemet bestod?
Göran Malmberg


Vet inte vad i pumparna som felet sitter. bara att dom slutar fungera, de används för att pumpa runt vattnet i elementen i bussarna och när dom dör så kommer klagomålen om temperaturen i bussen tämligen fort.


Några driftstimmar innan dom lägger av? Mer än 8 timmar?
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Allt från någon månad och uppåt. Ojämn kvalitet. Vet dock inte om det är en speciell modell som de har problem med eller om det är generellt.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



gzon skrev:
Allt från någon månad och uppåt. Ojämn kvalitet. Vet dock inte om det är en speciell modell som de har problem med eller om det är generellt.

Men då kan vi sluta oss till att dom minst hållit 10 timmar ggr 30 dgr. Som sämst.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Göran Malmberg skrev:
gzon skrev:
Allt från någon månad och uppåt. Ojämn kvalitet. Vet dock inte om det är en speciell modell som de har problem med eller om det är generellt.

Men då kan vi sluta oss till att dom minst hållit 10 timmar ggr 30 dgr. Som sämst.
Göran Malmberg


Jo det kan vi göra. Men det går knappast att jämföra med pumparna från webasto. Men å andra sidan så skiljer det säkert i pris med. Vattenpumpen är ju dock en detalj som det inte lönar sig att vara dumsnål på.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Kan någon säga vad för priser det rör sig om?

Funderar på en till min 911.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



gzon skrev:
Göran Malmberg skrev:
gzon skrev:
Allt från någon månad och uppåt. Ojämn kvalitet. Vet dock inte om det är en speciell modell som de har problem med eller om det är generellt.

Men då kan vi sluta oss till att dom minst hållit 10 timmar ggr 30 dgr. Som sämst.
Göran Malmberg


Jo det kan vi göra. Men det går knappast att jämföra med pumparna från webasto. Men å andra sidan så skiljer det säkert i pris med. Vattenpumpen är ju dock en detalj som det inte lönar sig att vara dumsnål på.


Jag har ju bara erfarenheter från ett fåtal pumpar jag kört själv. Johnsson använder ju elmotorer från olika tillverkare så det är säkert inget generellt. Själva cetrifugaldelen är ju standard A med vanliga packboxar, så där tror jag inte det är någon kvalitetsskillnad.
Vill minnas att mina 50l/min pump kostade 1500:- för 10 år sedan.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

då känns inte 3900:- för davies-pumpen inkl tempstyrning helt uppåt väggarna thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



dude skrev:
då känns inte 3900:- för davies-pumpen inkl tempstyrning helt uppåt väggarna thumbs up


Jag tror inte du kommer att bli missnöjd, kollade i bilen idag och det var en davies pump som satt där. Vi har som sagt bara haft problem nu i sommras med läkage på en pump som har suttit i bilen i minst 4-5 år och rallycross är ju inte heller särskilt snäll mot materialet.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Jag använde julhelgen till att läsa in mig på några tidningar och hittade ett par grejer som passar in på denna tråd.

BMW har en elektrisk bränslepump på nya Valvetronic sexan i 630 kupen. BMW påstår att det ger 1,5% lägre bränsleförbrukning. Jag tror att de är lite optimistiska och att 1,5% gäller för nån körcykel med start med kall motor. Inbesparingen är ju störst vid kall motor när pumpen knappt behöver arbeta. Kanske kan den ge kring en procent vid varm motor och för oss som inte bryr sig om bränsleförbrukning så ger den ju lika mycket högre effekt.

EDIT: Det ska ju vara ELEKTRISK VATTENPUMP ovan. Sorry

Ferrari hade tydligen problem med vevaxelbrott i början av utvecklingen av 575 GT. Fiat konsernens N. Technology gjorde en modell av vevaxeln, transmissionen, drivaxlarna och hjulen i ADAMS och hittade ett kritiskt resonansområde mitt i det varvtalområde som användes i racen. "After weeks of fine-tuning, N. Technology introduceed a rotational damper which solved the problem and the revised car won its first race" Vi som inte kan hålla på med ADAMS modeller av våra bilar i veckor så fegar antingen ur och behåller våra svängningsdämpare på eller också tar vi en risk och skruvar bort skiten. Jag föredrar ju det senare men jag vill gärna veta vilken risk jag tar.

_________________
Sten Isaksson
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Nu har ju inte alla bilar svängningsdämpare, min har inte det original utan ett par lätta remskivor i pressad plåt. Drevningen är vinsten inte vikten.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det är väl lite svårt att säga vilken risk man tar utan damper. Den är ju inte så stor i diameter så jag ger mig hellre på lättning av svänghjulet. Sedan så kostar min vev 35000:- så jag behåller nog dampern på.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Men jag tar risken!!

För 35000:- kan jag få många Opel-motorer.

Vinsten ligger som sagt i neddrevningen -20 %.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Sten skrev:
Jag använde julhelgen till att läsa in mig på några tidningar och hittade ett par grejer som passar in på denna tråd.

BMW har en elektrisk bränslepump på nya Valvetronic sexan i 630 kupen. BMW påstår att det ger 1,5% lägre bränsleförbrukning. Jag tror att de är lite optimistiska och att 1,5% gäller för nån körcykel med start med kall motor. Inbesparingen är ju störst vid kall motor när pumpen knappt behöver arbeta. Kanske kan den ge kring en procent vid varm motor och för oss som inte bryr sig om bränsleförbrukning så ger den ju lika mycket högre effekt.

Ferrari hade tydligen problem med vevaxelbrott i början av utvecklingen av 575 GT. Fiat konsernens N. Technology gjorde en modell av vevaxeln, transmissionen, drivaxlarna och hjulen i ADAMS och hittade ett kritiskt resonansområde mitt i det varvtalområde som användes i racen. "After weeks of fine-tuning, N. Technology introduceed a rotational damper which solved the problem and the revised car won its first race" Vi som inte kan hålla på med ADAMS modeller av våra bilar i veckor så fegar antingen ur och behåller våra svängningsdämpare på eller också tar vi en risk och skruvar bort skiten. Jag föredrar ju det senare men jag vill gärna veta vilken risk jag tar.


Vatten eller bensinpump?
För eletriska bensinpumpar har funnits sen insprutningen kom på modet, d.v.s på 70 talet.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Mattias Hellöre skrev:
Sten skrev:


BMW har en elektrisk bränslepump på nya Valvetronic sexan i 630 kupen. BMW påstår att det ger 1,5% lägre bränsleförbrukning.


Vatten eller bensinpump?
För eletriska bensinpumpar har funnits sen insprutningen kom på modet, d.v.s på 70 talet.


Jäklar
Vattenpump naturligtvis. Ska lägga till en EDIT i den ursprungliga postningen om det går. Tack för att du påpekade denna miss

_________________
Sten Isaksson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Är i färd med att införskaffa elpump till raggarmotorn...
En tanke slog mig dock:

om den lägger av, hur lång tid tar det då innan vattentempen är skadligt hög i motorn?
En minut? Sekunder?

Var hittar man en lämplig flödesvakt att bygga in i systemet?
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



En flödesvakt låter som om det skulle vara svårt att få till, dessutom så behöver pumpen inte snurra alls när motorn är riktigt kall. Ett temperaturalarm skulle nog vara på sin plats. Sen borde det gå att göra ett alarm på elsidan också om en säkring brinner.

_________________
Sten Isaksson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Sten skrev:
En flödesvakt låter som om det skulle vara svårt att få till, dessutom så behöver pumpen inte snurra alls när motorn är riktigt kall. Ett temperaturalarm skulle nog vara på sin plats. Sen borde det gå att göra ett alarm på elsidan också om en säkring brinner.


Ett kopplingsschema för tempalarm och säkringsalarm är väldigt välkommet!


frågan kvarstår, hur lång tid klarar sig en varm motor från skadlig överhettning utan vattenpump?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Anders Jeppsson skrev:
Sten skrev:
En flödesvakt låter som om det skulle vara svårt att få till, dessutom så behöver pumpen inte snurra alls när motorn är riktigt kall. Ett temperaturalarm skulle nog vara på sin plats. Sen borde det gå att göra ett alarm på elsidan också om en säkring brinner.


Ett kopplingsschema för tempalarm och säkringsalarm är väldigt välkommet!


frågan kvarstår, hur lång tid klarar sig en varm motor från skadlig överhettning utan vattenpump?


Beror väl på hur varm motorn är och hur man kör

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Motorn ligger ju såklart på normal arbetstemperatur...

Hur man kör? Full gas, eller full broms!
dvs inte landsvägskörning...
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20319



Hittade en sida som hör till topic och där det väl liga bra att peta in den även om topic inte är direkt färsk.
(orkade iofs inte kolla om länken redan finns i topic)

http://dinancars.com/whitepapersFile.asp?ID=5
Fina förkarande bilder iaf. thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



johann skrev:
Vad tror ni om en elektrisk pump för långlopp?


Davies Craig pumpen som nämndes ovan har i alla fall använts på Le Mans 24 timmars.
Citera
Skruva banåkabil
Underdrive pulley - är det nåt att ha?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (9297 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande