| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

|  | Skruva banåkabil  Slangdiameter till bränslerör? | 6 besök senaste veckan (5266 totalt) | 
| 
							Slangdiameter till bränslerör?                               Tja! Har lite funderingar kring bränslerörens invändiga diameter... Orginal är det 8mm på 924an, nu när jag försökte hitta alternativa leverentörer på några specialslangar på trycksidan (från b-pump till tryckackumulator samt från tryckack. till bränslerör) så hade de bara 6mm slangar och anslutningar. 6 mm har bara 56% av arean hos ett 8mm rör, spelar detta nån större betydelse i det här fallet? 924an kör ju K-Jetronic, om det spelar nån roll... Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... | ||||
| 

Hej
 Polyamidslang som man brukar använda finns i 8 mm hos Hydroscand till exempel, så jag tycker att du ska hålla dig till den dimensionen. Det är rätt bra flöde i de bitarna på K-jet. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå | ||||
| 

Jo, slangen var inte problemet hos Hydroscand, utan anslutningarna. De hade bara 6mm's anslutningsstycken när jag pratade med dom innan nyår, får kolla om de kan beställa hem såna men i 8mm åt mig.
 Jo, K-Jet vill väl ha rätt högt tryck i b-systemet. Känns inte riktigt bra att strypa det med en 6mm slang/anslutning.   Tackar! Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... | ||||
| 

På min gamla rallybil (Golf GTI med K-jetronic) använde vi "vanlig" bensinslang i gummi
 från bränslerören och fram. Den var specad för 10 bar och vad jag vet så är trycket inte större än 3-4 bar. Sedan använde vi dubbla slangklämmor av god kvaltitet. Förmodligen overkill det också (att använda 2). Det fungerade utmärkt och föll både SBP och rallybesiktningarna i smaken. _________________ Jörgen Eriksson | ||||
| 

Jörgen: Jo, själva slangen är ju gummi bitvis även orginal. Problemet är anslutningar till bränslepump och tryckackumulatorn, där är det (om jag minns rätt) ½ tums gängad anslutning. Porsche har löst detta genom att ha två slangbitar med pressade gäng-anslutningar.
 och mitt problem är att Hydroscand inte hade anslutningar i 8 mm som det skulle vara, utan bara hade 6mm... /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... | ||||
| 

Hej
 Trycket är upp till 5 bar, men visst "funkar" det med gummislang. Jag har inte haft problem att få tag på kopplingar för 8mm slang på Hydroscand, så det kanske är värt att försöka rota mer. Min erfarenhet är att man kan få blanda lite luft- och hydraulkoppel för att få ihop det. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå | ||||
| 

Lite OT, men vi drog metallrör i kupén som vi köpt på Clas ohlson     10 mm kopparrör, väl fastsatt med gummiklammer för att inte vibrera (sönder). Vi hade också någon lite ovanlig (kanske samma som 924.ans?) anslutning till den mekaniska "mätaren/bränslefördelaren", men den ersattes som sagt av enklare doningar. _________________ Jörgen Eriksson | ||||
| 

På 405an har jag biltemas kopparrör (ca 4m längder) på både tryck och retur.
 dom mäter 8mm utvändigt så jag gissar att dom ligger runt 6 invändigt. 3,5bar kör jag med i soppatryck. Än så länge utan märkbara fel. Men Ferdinand kanske vill ha mer flöde än min bil?   _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 | ||||
| 
 Tveksamt, va?  Men å andra sidan är ju min ett äldre "under av mekanik" så delarna i Ferdinands K-Jet kanske inte gillar 6mm? Är det K-jet på 405 Mi16 också? /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... | ||||
| 
 Nja egentligen, min bil är ju ganska bränslesnål.. runt 1,5l/mil i snitt på bana, kanske uppåt 2 om jag växlar mer än vad som lönar sig.   Det är motronic i min. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 | ||||
| 
 Eftersom bromsrören inte vibrerar sönder så utgår jag från att sopparören inte heller ska vibrera sönder. orginalrören i min bil var i vanligt stål.. dom rostade av istället   _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 | ||||
| 

Nu är det ju faktiskt så att bromsrör i ren koppar är förbjuden i vissa länder (USA till exempel) just pga att den arbetshärdar (work hardening på engelska, finns kanske ett bättre ord på svenska) och faktiskt blir skör. Här väljer man med fördel kopparnickel som är betydligt bättre i det avseendet.
 Det är en "fysisk" egenskap hos koppar som man inte kommer ifrån, inte heller på bränslerör. Däremot kan man ju se till att livslängden eller tiden innan de blir sköra blir så lång att det praktiskt sett inte är nåt problem. Väl klamrade rör som inte vibrerar speciellt och inte bär laster från böjande slangar etc. brukar funka bra. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå | ||||
|  | Skruva banåkabil  Slangdiameter till bränslerör? | 6 besök senaste veckan (5266 totalt) |