Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
2005 Corvette Z06
<<   1, 2
5752 besök totalt
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Mr. Anderson skrev:
Visst är den läcker, men allvarligt; finns det någon annan sportbil som använder bladfjädrar? Det finns ju både för och nackdelar att en bil har hängt med sen 50 talet. Fast de verkar ju onekligen funger alldeles utmärkt, så då är frågan, borde fler sportbilar ha bladfjädrar?


Var är bladfjädrarna?

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

sitter dom inte fortfarande på tvären under bilen

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



dude skrev:
sitter dom inte fortfarande på tvären under bilen


Helt rätt thumbs up

Indigo 3000 har en bladfjäder fram, men jag vet inte om man skulle kunna kalla den för sportbil.

_________________
Mikael Persson
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



dude skrev:
sitter dom inte fortfarande på tvären under bilen


Jag såg inga alls
Visste inte hur det var så på de äldre, att de satt på tvären alltså.
Sökte lite, och det verkar ju vara så på C6 också.

Tackar.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 212


Trådstartare


Testing at Sebring

_________________
-Peder Bäckman-

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pederb skrev:


Testing at Sebring


Ser nästan ut som en svensk Speedster!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 212


Trådstartare

_________________
-Peder Bäckman-

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Mr. Anderson
Gbg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 34



Har lite hängt upp mig på det där med bladfjädrar, så jag säger väl som Richard Hammond i TopGear:

"Suspension technology lifted from the old testament"

_________________
Viktor Andersson - Lotus Esprit TURBO '84
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



Lennart Jarmyr skrev:
GM hävdar att dom har kört nya Corvetten på 7 min 56 sek runt och det är samma tid som Porsche GT3 använder.



vanliga C6:an ja, Z06 blir vassare...


Vette Power..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Läste nyligen om nya BMW M5,och enligt M-avdelningen så klarar M5:an Nordslingan på 8min och 8sek,men då var det blött underlag...det borde väl betyda ganska enkelt under 8 sek?

Däremot känns inte kombinationen vass V10-motor i en tung (1800kg!) sedankaross särskilt rätt...Jag menar visst är bilen häftig men den fina motorn skulle sitta bättre i en lättare mittmotor bil,då hade det kunna bli riktigt spännande...

(sorry blev lite OT här)

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



ILiveTORide skrev:
(bla bla osv)
Var är bladfjädrarna?

motortrend.com skrev:
/../ transverse composite leaf springs /../


huvudsaken är väl att det fungerar som det är tänkt, och att de numera är i kompositmaterial för att ta ner vikten ...

och angående vad de säger i Top Gear; varför inte klaga på rattens utformning eller nåt?
Det är väl lika gammal om inte äldre teknik

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609



Folxam skrev:
huvudsaken är väl att det fungerar som det är tänkt, och att de numera är i kompositmaterial för att ta ner vikten ...

och angående vad de säger i Top Gear; varför inte klaga på rattens utformning eller nåt?
Det är väl lika gammal om inte äldre teknik


Bladfjädring användes ju redan på Robin Hoods tid..

Är det inte så att bladfjädern i Corvette går i tvärs mellan bakhjulen och gör hjulens fjädringsrörelser beroende av varandra? Har LeMans Vettarna samma lösning eller har de konverterat till coilover?

_________________
Anders Hansson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13354



nja, inne vid diffklumpen har de två infästningar (sisådär 30 cm från varandra) och jag kan inte förstå hur de båda sidorna av fjädrarna ska kunna påverka varandra? (Eller tänker jag fel nu?)

I teorin kanske det inte går, men humlor kan inte flyga i teorin heller..
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609



Anders Jeppsson skrev:
nja, inne vid diffklumpen har de två infästningar (sisådär 30 cm från varandra) och jag kan inte förstå hur de båda sidorna av fjädrarna ska kunna påverka varandra? (Eller tänker jag fel nu?)

I teorin kanske det inte går, men humlor kan inte flyga i teorin heller..


Jag vet inte, men en polare surrade om att det var kass med originalgrejern och det första man gjorde var att sätta in coilovers och plocka bort den trevliga kompositfjädern..

_________________
Anders Hansson
Citera
Bilder o videos
2005 Corvette Z06
<<   1, 2
5752 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande