| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
2005 Corvette Z06
|
5752 besök totalt |
Var är bladfjädrarna?
_________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
Jag såg inga alls
Visste inte hur det var så på de äldre, att de satt på tvären alltså. Sökte lite, och det verkar ju vara så på C6 också. Tackar. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
|
_________________ -Peder Bäckman- Fiat 500 Abarth 2013 US |
||||
|
Läste nyligen om nya BMW M5,och enligt M-avdelningen så klarar M5:an Nordslingan på 8min och 8sek,men då var det blött underlag...det borde väl betyda ganska enkelt under 8 sek?
Däremot känns inte kombinationen vass V10-motor i en tung (1800kg!) sedankaross särskilt rätt...Jag menar visst är bilen häftig men den fina motorn skulle sitta bättre i en lättare mittmotor bil,då hade det kunna bli riktigt spännande...
(sorry blev lite OT här) _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
huvudsaken är väl att det fungerar som det är tänkt, och att de numera är i kompositmaterial för att ta ner vikten ... och angående vad de säger i Top Gear; varför inte klaga på rattens utformning eller nåt? Det är väl lika gammal om inte äldre teknik
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Bladfjädring användes ju redan på Robin Hoods tid..
Är det inte så att bladfjädern i Corvette går i tvärs mellan bakhjulen och gör hjulens fjädringsrörelser beroende av varandra? Har LeMans Vettarna samma lösning eller har de konverterat till coilover? _________________ Anders Hansson |
||||
|
nja, inne vid diffklumpen har de två infästningar (sisådär 30 cm från varandra) och jag kan inte förstå hur de båda sidorna av fjädrarna ska kunna påverka varandra? (Eller tänker jag fel nu?)
I teorin kanske det inte går, men humlor kan inte flyga i teorin heller..
|
||||
Jag vet inte, men en polare surrade om att det var kass med originalgrejern och det första man gjorde var att sätta in coilovers och plocka bort den trevliga kompositfjädern..
_________________ Anders Hansson |
||||
![]() |
Bilder o videos
2005 Corvette Z06
|
5752 besök totalt |