| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
r-däck på gata
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8513 totalt) |
|
r-däck på gata
hur funkar det? slits dom mycket snabbare än vanliga däck? antar att dom ger bättre bromsträcka och så.. Bridgestone RE540S 185/55 R14 och ska sitta på en lupo 1.4 är vanliga däck att föredra?
_________________ Erik |
||||||||
|
Re: r-däck på gata
Körde en del med Toyo R-däck på gata förra sommaren. Luriga när det är blött, vattenplanar MYCKET lättare. Blästrade framskärmar/dörrar, spårkänsligt osv osv... Men visst funkar det, belöningen kommer när man känner sig inspirerad
_________________ J0hanC@rlström BMW i4 M50 |
||||||||
|
Största skillnaden mellan gatdäck och rdäck på gatan för min del har varit spårkänsligheten utan tvekan.
Mina re540s 205/50-15 spårar oerhört mycket. om man nu av outgrundlig anledning skulle bli sömnig i min bil så hjälper spårigheten till att hålla mig vaken så att säga. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
|
Allt över 500 mil i livslängd får du räkna som stort plus på R-svålar (Pirelli och Michelin är lite bättre).
Men som sagt, karossen blästras, bilen vill slänga dig av vägen så fort du bara närmar dig riksväg 25, och när temperaturen kryper neråt omvandlas de mystiskt till reliefer i hårdplast med roterande kontorstolshjul inunder. Och det bullrar och lever fan i största allmänhet. Men visst går det. Allting går, åka Grålle eller Stiga gräsklippare jorden runt t.ex. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||
|
Det beror på hur man använder bilen. Om man använder bilen till vardags och mycket längre sträckor hade jag inte köpt r-däck.
Finns några mellanting som tex Dunlops Supersport Race som är en blandning av r-däck och gatdäck. Kan vara ett bra val om man vill köra lite bana då vanliga däck inte pallar med det särskillt bra. R-däck funkar sämre på våren och hösten också då de inte kommer upp i temp lika fort som på sommaren. Körde enbart r-däck i somras på min bil men nu har jag köpt en uppsättning fälgar till med vanliga däck på. Är nog det bästa alternativet och nog billigast i det långa loppet. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Nej, men innan jag köpte min briuksbil så fick den bil du ser i min signatur agera bruksbil. Det blev ofta en del mil med r-däcken. Precis som P.P säger så är det inte så kul när temperaturen sjunker en bit. Det behöver inte innebära minusgrader utan räcker bra med cirka 10 grader. Det är verkligen inte någon höjdare. Slitaget är säkerligen inte speciellt bra när man kör på gatan. Se till att ha ett tryck i däcken som är tillräckligt på gatan. Inget däck mår bra av för lågt tryck och på ett r-däck är det nog ofta så att man har för lågt tryck på gatan. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
|
Jag körde en sommar med RE540 på min evo6:a, och dom slets inte mer än andra däck.
Bilen användes till/från jobbet och mellan sthlm - eskilstuna på helgerna, samt flitigt lekande emellanåt. Dom fungerade bra i regn, men sämre när temperaturen ute kröp ner mot nollan. Dom var något mer bullriga än S03(?):orna som satt på orginal, men inte så det störde. Dom spårade inte mer än vanliga däck heller, iofs hade jag 215 på RE540 och 225 på orginaldäcken. Bilen gick som ett strykjärn på vägen, och under 90 så orkade bromsarna inte låsa hjulen - brutalt härliga inbromsningar! Jag säger: Gör't! _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Du måste ha ngt problem med bromsarna..... Man har tillgängligt bromsmoment som är mkt högre än dom bästa däck orkar prestera om bromsarna är friska
_________________ Pär Hylander |
||||||||
Nä, då har du faktiskt inget behov, köp dom isf och lagra dom bra och lägg på dom till säsongen 06. INHo bättre att köra bana på gatdäck dom första 5-6 gångerna. _________________ Pär Hylander |
||||||||
Hmm jag tycker dom bromsarna var i klass med en kompis PorscheCarrera RS, sjukt sug i båda bilarna när föraren står på hejdarna . Det roligaste är när man får stickningar i armarna efter säkerhetsbältet
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
Tycker jag också. Gatdäck (iaf dom jag har provat) har tydligare temperaturberoende; altså man känner lättare om däcken är kalla, lagom eller för varma (hård-hala, bra eller seg-hala). Dessutom blir det mycket lättare för varmt, så när man fått upp tempot lite så får man känna på det också. R-däck kan vara svåra att överhetta på samma sätt. En värdefull erfarenhet tycker jag .. |
||||||||
|
Erik S: Se till att i första hand börja ta ut bilen på banträffarna & konbanegrejer för att få lite kläm på hur saker och ting fungerar, kör så mycket du bara kan...
_________________ Peter Karlsson |
||||||||
Håller med Pär, med min BMW E36 kunde man låsa hjulen runt om med standard bromsar (RE540 i 235). Sedan tyckte jag RE540 spårade mycket mer än dom Dunlop Direzza som jag har nu, märks iofs inte om vägen är slät. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Ber om ursäkt, nu kapar jag tråden lite, hur tycker du direzza är i jämförelse med bridgestone förutom att de spårar mindre? /Johan B
_________________ Johan B |
||||||||
oj nu läste jag en gång till jag tror daniel menar att det inte gick att låsa bromsarna över 90 inte under.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
Det gick att få ABS'en att gå in även över 90 för mig. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Dom fungerar rätt så bra, det är inte samma grepp som i BS och dom kräver lite mer temp innan dom fungerar bra. Nu var nog gummiblandningen lite mjukare i dom BS jag hade så där är ju en liten skillnad. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
|
oj nu läste jag en gång till jag tror daniel menar att det inte gick att låsa bromsarna över 90 inte under.
mitt första inlägg....jippii... spekulerar bara lite här men är det inte så att; de flesta bilar har lift-off och inte downforce och alltså borde hjulen lättare låsa sig destu fortare man kör? å andra sidan är det väl svårare o bromsa ngt som roterar fortare....frågan är vad som har störst påverkan.... _________________ Emil Hobroh |
||||||||
![]() |
Däck för banåka
r-däck på gata
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8513 totalt) |