| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hur bred måste fälgen vara för att klara av ett 225 däck?
|
1268 besök totalt |
|
Har idag 205/55/15 och skulle kanske vilja åka på ett 225/50/15 däck? om någon nu svarar, kan jag mäta mig till detta utan att ta loss däcket från fälgen? P.S 205 däcket ligger precis i kanten av fälgen, mao sticker inte utanför fälgen! MVH _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||
|
oftast rekomenderas 6-8" fälg till 225or.
om du mäter den totala bredden på fälgen.............och räknar bort 3/4 - 1"..........så får du en uppfattning hur bred fälg du har. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re: Hur bred måste fälgen vara för att klara av ett 225 däck
Vad är det för fälg du har? Är det en Porsche orginal så kan vi m h a artikelnummret som är ingjutet i fälgen reda ut vilken bredd det är. Jag tror att det är olämpligt att gå under 7" fälgbredd. 225-brett är nog nära gränsen för en 931. _________________ Pär Hylander |
||
|
Är på jobbet nu, så jag får kika senare.
Det enda jag kommer ihåg är att det finns något slags Porsche "sigill" på fälgarna, som ialfall innebar att dom var godkände att användas av Porsche. (Enlig min entustiast försäkringsbesiktningsman) Mvh _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||
|
OK, då har jag lite mer info!
Det står ATS och 6J 15xH2, så jag antar att dom är 6 tum breda. (Mätte närmare 7, så det borde ju stämma! Vågar jag nu köpa 225 (R-däck) och sätta på? Finns risken att jag kränger av dom vid bankörning? Tacksam för svar! _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||
|
Kumho säger:
Tyre size 185/55VR15 overall Diameter (mm) 580 overall Width (mm) 195 Tread Width (mm) 172 optimum RIM width (inch) 6 RIM width LIMITS (inch) 5,0-6,5 REVS/Mile 883 Tyre size 225/45ZR15 overall Diameter (mm) 578 overall Width (mm) 225 Tread Width (mm) 208 optimum RIM width (inch) 7,5 RIM width LIMITS (inch) 7,0-8,5 REVS/Mile 886 _________________ Micke Aspving |
||
Är det Dahlbäcks rea av Bridgestone RE540 du spetsat in dig på? Enligt tysk sida om dessa är 6" minsta rekommenderade http://www.bridgestone-motorsport.de Annars hade jag nog satsat på 205:or istället, ingen risk för att det tar i skärmkanter och mer passande bredd för dina fälgar. _________________ Pär Hylander |
||
Japp! Jag skall tänka på det! Är oxå lite rädd att det skall se löjligt ut md så breda däck, på så smala fälgar! Kanske bättre att lägga ut det dubbla på 205, men jag har ett litet problem som du har svarat på tidigare! Jag kör idag 205/55-15 Toyo's R881. Jag ligger redan nu ~0.3% under tillåten avvikelse på dimensionen (Bilbesiktningen). Väljer jag Bridgestones 205/50-15, så ligger jag helt åt H********. Med 225/50-15, så ligger jag plötsligt inom tillåtet värde! Din synpunkt på det hela sist, var något i stil med, ju lägre däck, desto lägre tyngdpunkt!
_________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1268 besök totalt |