Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1917 besök totalt |
Hjulinställning i Östergötland?
Någon som vet om det är någon firma i östergötland som är bra på att meka Porsche?Gärna nära Linköping. Känner på mig att jag behöver justera hjulvinklarna efter att jag uppgraderat chassit med nya fjädrar och dämpare. |
||||
Hej.
Jag vill varmt rekommendera http://www.ahlbergsgummi.se/ i Linköping. Inte de billigaste men gör ett bra jobb. De gånger de misslyckas tar de på sig skadan (repad fälg för mig). _________________ /Klas Pihl |
||||
Jag har också använt dem med gott resultat.
Ett litet tips: Det var billigare för mig att lämna in bilen via Hackefors bil eftersom de hade rabatt som gick direkt till kunden (!) Jag påpekade detta & fick samma pris som Hackefors bil... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Vad innebär "inte de billigaste" ungefär?
Kan väl sedan bero en hel del på om man åker E30 med enbart toe justerbart eller ngn 200ZX som Klas... NSX menar jag såklart. ![]() ![]() ![]() |
||||
Just det...
Vill minnas att Lennart M:s nya Civic Type R hade ordentligt skumma hjulvinklar redan som ny och att Göran M mätte allt hemma och sen gjorde Honda det i sin Lasermaskin men "då det var inom marginalerna" var den ok. Och det var ordentliga skillnader. Mao, oavsett utrustning så blir det aldrig bättre än den som står för handhavandet och vad hans kompetens räcker till. Ville bara lägga till det. Göran använder för övrigt långa plankor och nga plastdunkar för toemätning... ![]() ![]() |
||||
För det jobb de utförde med sin dyra laZerutrustning så var det ett bra pris på 900 kr. Bara baxa upp bilen för ramperna och andra problem pga. låg bil tog ~45 min. Timpengen blev mao lägre än för att knäcka till någon tjänstebil.
Allt som oftast lägger sig många på en av majoriteten acceptabel nivå. Betonar man att man vill ha rätt resultat brukar de flesta kunna leverera. _________________ /Klas Pihl |
||||
Tackar för svaret, då vet man ungefär! De flesta kan nog...utom Hondas leveransservicverkstad tydligen... ![]() |
||||
Det är inte priset på själva apparaturen som anger kvalitén på jobbet, förstås. Fyrhjulsmätnings utrustningen är oerhört känslig och måste kalibreras regelbundet, sedan kommer ju felkällor som skeva fälgar mm. Vill man ha en exakt symmetrisk bil får man nog lov att meddela detta vid bokningen så att man är överens innan jobbet. Det kan faktiskt bli oerhört tidsödande att bara ställa toe-in om bilen hunnit bli några år.
Dessutom kan erfarenheten visa att tillverkarens inställningar inte fungerar helt tillfredställande, på gamla Escorter exempelvis skulle det var lite toe-ut pga framhjulsdrift. Problemet var bara att däcken snednöttes något hemskt, så det blir toe-in istället. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Vad har du för Porsche?
När jag hade en M3:a så gjorde GA:s bil i Linköping mycket jobb åt mig och han är väldigt duktig. Han mekar även en hel del Porsche. Ring och prova han. http://www.gasbilomotor.com/ _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||
933 C4S |
||||
Jag slant, 993 c4S. |
||||
Kan oxå rekommendera GA:s. Min bror har lämnat sin 964:a där några gånger och det verkar seriöst.
(dessutom så köras inte bilarna alltför långt där..vilket de kan göra hos vissa andra verkstäder när man har dom inne för rep.......) _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1917 besök totalt |