|
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Trådstartare

01 Jan 2005 10:39
Asfaltsrally däck för banåka?
Hej,
Jag upptäckte att Kumho (stavning?) har ett ralllydäck för asfalt, kommer inte ihåg beteckning.
Men, ett däck till min bil, dim. 245/40-17 , kostar ~1300kr.
Hur fungerar ett sådant däck på bana? (Bilen är en BMW M535, cirka 1400-1500kg)
Hur är livslängden? Fästet?
Pros and cons please!
Testade med grusdäck på min BMW 323i -83 (e21, silverfärgad) på Anderstorp 2003.
Inte effektivt men vansinnigt roligt!
Mvh Christer
|
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

01 Jan 2005 11:00
Vi i Alfaklubben hade en däcksträff i höstas och diskuterade just detta med alfatsrallydäck.
Många av deltagarna har väldigt lång erfarenhet av banåka. Vi kom fram till att det inte är
någon bra idé. Någon hade deessutom testat, med nedslående resultat. De överhettade
snabbt. Fästet är nog bra men knappast livslängden. Sedan kostar de lika mycket som
ett r-däck (i alla fall om du ska ha något vettigt).
När det gäller däck är det tyvärr så att man (oftast) får vad man betalar för. Det finns
inga genvägar till det perfekta banträffdäcket.
_________________ Jörgen Eriksson
|
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

02 Jan 2005 22:53
Jag körde med såna på Anderstorp i somras , Michelins rally slicks för asfallt ( hårdaste blandningen ) och jag tyckte att fästet var mycket bra men som Jet skrev så överhettade dom efter bara några varv och sedan så tappade jag bara fästet  Efter ett par lugnare varv så var det bara att gasa igen. Så här såg vänstra fram däcket efter 2,5 timmars plågande  Får kanske tillegga att det var 30* varmt denna eftermiddag
Sälen
Här sen Aug 2003
Moderator

02 Jan 2005 23:00
Maciek, var däcken flång nya när du började köra?
_________________ /Anton Lillsund
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Hjälpmoderator

02 Jan 2005 23:32
| Jet skrev: | Vi i Alfaklubben hade en däcksträff i höstas och diskuterade just detta med alfatsrallydäck.
Många av deltagarna har väldigt lång erfarenhet av banåka. Vi kom fram till att det inte är
någon bra idé. Någon hade deessutom testat, med nedslående resultat. De överhettade
snabbt. Fästet är nog bra men knappast livslängden. Sedan kostar de lika mycket som
När det gäller däck är det tyvärr så att man (oftast) får vad man betalar för. Det finns
inga genvägar till det perfekta banträffdäcket. |
Jao.
Finns ju rallydäck som är till för att köra 30 minuter i sträck med, ser ingen skillnad där mot att åka bana.
Vanligast är ju dock 10-15 minuter i taget i rally så det körs väl med mjukare gummi.
Annars kör vi med samma däck som i banracing, 032r osv.
Antagligen har de kört med Maxsport eller nåt annat regummerat skit. Det säljs ju som "rallydäck".
_________________ Daniel Steiner
|
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

02 Jan 2005 23:47
| Daniel7xQ skrev: | | Jet skrev: | Vi i Alfaklubben hade en däcksträff i höstas och diskuterade just detta med alfatsrallydäck.
Jao.
Finns ju rallydäck som är till för att köra 30 minuter i sträck med, ser ingen skillnad där mot att åka bana.
Vanligast är ju dock 10-15 minuter i taget i rally så det körs väl med mjukare gummi.
Antagligen har de kört med Maxsport eller nåt annat regummerat skit. Det säljs ju som "rallydäck". |
Jag har provat med Michelin och Pirelli asfaltrallydäck och där var Pirellidäcken tänkt för längre sträckor men det var inga problem att överhetta båda sorterna. Dom uppför sig ungefär som rallycross slicks när man överhettar dom, de blir halare men tappar inte greppet helt ändå.
_________________ / Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Hjälpmoderator

03 Jan 2005 19:11
| Niklas Sandström skrev: | | Daniel7xQ skrev: | | Jet skrev: | Vi i Alfaklubben hade en däcksträff i höstas och diskuterade just detta med alfatsrallydäck.
Jao.
Antagligen har de kört med Maxsport eller nåt annat regummerat skit. Det säljs ju som "rallydäck". |
Jag har provat med Michelin och Pirelli asfaltrallydäck och där var Pirellidäcken tänkt för längre sträckor men det var inga problem att överhetta båda sorterna. Dom uppför sig ungefär som rallycross slicks när man överhettar dom, de blir halare men tappar inte greppet helt ändå. |
Allt går ju att överhette iof
_________________ Daniel Steiner
|
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
_________________ / Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
|
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

03 Jan 2005 23:30
Re: Asfaltsrally däck för banåka?
| Christer Lundman skrev: | Hej,
Jag upptäckte att Kumho (stavning?) har ett ralllydäck för asfalt, kommer inte ihåg beteckning.
Men, ett däck till min bil, dim. 245/40-17 , kostar ~1300kr.
Hur fungerar ett sådant däck på bana? (Bilen är en BMW M535, cirka 1400-1500kg)
Hur är livslängden? Fästet?
Pros and cons please!
Testade med grusdäck på min BMW 323i -83 (e21, silverfärgad) på Anderstorp 2003.
Inte effektivt men vansinnigt roligt!
Mvh Christer |
Du kan fn köpa Bridgestone RE540 i snarlik dim för 990 + moms.
_________________ Pär Hylander
|
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

04 Jan 2005 12:53
Pär, vart kan man köpa Bridgestone RE540 för dessa priser?
_________________ Rehan Mirza
|
|