Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Material till glidskena för kamkedja
2 besök senaste veckan (4545 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Hejsan

I en av projektbilarna jag skruvar i, planeras det för ny motor i vinter. Ett problem är att kära Ford anser att man inte behöver hålla reservdelar speciellt länge och glidskenor till kamkedjan har utgått.

Själva delen är en aluminiumskena som kläs av en slityta i plast, plasten är trasig men aluskenan hel. Därför tror jag att man hyfsat enkelt skulle kunna göra en ny glidyta i plast, men frågan är vad man väljer? Det bör ju vara ett material som är hyfsat slitstarkt.

Någon med idéer eller ska man tro att leverantörer som Momentum själva kan bedöma vilket material som kan vara bra?

/Gustaf

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Den jag bytte på 944:an häromvinten "kändes" som polyamid

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

En annan sak man skulle kunna göra är att ta en glidskena från nån annan motor och flytta över själva glidmojen

Opel ska väl ha rätt billiga reservdelar, ta från en cih!
Eller volvo för den delen, kolla vad dom kostar till v6an...
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vi har tillverkat en del glidskenor. Robalon är det material som vi brukar använda till detta ändamål.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hej

Robalon, låter ballt. Var hittar man det?

Jag ska se om jag kan greja en bild på skenan, den är rätt lång...

Jämförde just med Mondeons V6 och den skenan kanske kanske skulle kunna vara nåt. Ingen som har bild på Opel eller Volvos delar?

/Gustaf

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Christian Berner AB är generalagent och vi köper därifrån. De kan nog dessutom tala om precis vilket material som är lämpligt, förhoppningsvis säger dom robalon till dig med...
http://www.cbab.se

Jag kan kolla om vi har några spillbitar liggandes, ungefär vilka mått är aktuella?

Laholm
Här sen Nov 2002

therealpinto skrev:
Hej

Robalon, låter ballt. Var hittar man det?

/Gustaf

Jag tror det är en HDPE (högdensitetspolyeten). Vetetusan hur bra det är mot varm motorolja.

Polyamid jag skrev om brukar kallas Nylon, och det är generellt sett en underskattad konstruktionsplast IMo.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hej

Biten vi behöver är ungefär 320mm lång och 30mm bred, så det är en rätt lång bit. Kolla gärna om ni har spill, annars tar vi kontakt med CBAB.

Tack för hjälpen!

Gustaf

Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Vad är det för motor som det inte går att köpa en glidskena till? Den Fordmotor med kamkedja och några år på nacken är ju DOHC motorn thumbs up , och den fanns ju till -96 nånting innan den törstiga 2.3 maskinen tog över.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hej

Multiplicera antalet cylindrar med 1.5, antalet ventiler med 3 och slagvolymen med 1,45... ;-)

Det är en 24v 2.9 "Cosworth", en riktigt fin motor som tyvärr lider av problem med reservdelar. Det är rätt mycket slitdelar som utgått :-(

/Gustaf

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

therealpinto skrev:
Hej

Multiplicera antalet cylindrar med 1.5, antalet ventiler med 3 och slagvolymen med 1,45... ;-)

Det är en 24v 2.9 "Cosworth", en riktigt fin motor som tyvärr lider av problem med reservdelar. Det är rätt mycket slitdelar som utgått :-(

/Gustaf

Är inte det en motor från 90-talet?

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jo, det är det som är så sjukt. BOA som vi använder kom 1991, och ersattes 1994/95 av BOB som hängde med till 1998. Till BOB finns det mer delar men kamkedjan är helt annorlunda (en lång kedja på BOA, två korta på BOB).

Ford har väl ett system där man håller koll på hur mycket delar som säljs. Om volymerna är för små utgår prylarna. Eftersom den här motorn börjar bli poppis i England (man får en Scorpio med motorn för 500-3000kr i brukbart skick) kanske det dyker upp lite piratdelar snart.

/Gustaf

Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Jaha, Cosworth 24v. Tänkte inte på det . Har du låtit din Fordhandlare göra en sökning på "inkuranta delar" som det heter. Då skickas det ut en förfrågan till alla Fordhandlares reservdelsavdelningar i europa, det kan finnas en hel del grejor liggandes på hyllorna. vad det kostar vet jag inte, jag har aldrig gjort det själv.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hej

Hm, jag vet inte om de testade det. Vi fixade tändkablar på så vis förra våren (till 12v-motorn med EDIS, då ville vi ha 24v-kablar). Jag ska påminna vid tillfälle.

/Gustaf

Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004

Jag har PEHD-1000, det har goda slit och gild- egenskaper och tål temp runt 80ºC. Tror att Robalon är ett handelsnamn för samma plast men med inblandning av extra smörjmedel. Har dessutom en PEHD-1000 med MOS2 sörjmedel i. Skivan är 2x3 meter... så den är lite svår att skicka, men jag kan såga en bit åt dig om du vill ha. 20mm tjock förresten.

/ Andreas

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hej

Det vore lysande om vi fick köpa 2-3 remsor 30x350mm ungefär! Du kan väl skicka PM så kan vi lösa resten på så vis.

Tack för all hjälp

Gustaf

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Hittade den här tråden, jag är lite i samma sits. Se min biltråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=635698#635698

Hur gick det med skenorna? Funkade det med nylon/robalon och allt vad det nu hette?

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hehe, jag svarade just i din projekttråd ;-)

Yaskin var det nog som fixade material ja. Det funkade så länge vi körde motorn i alla fall, typ en hel sommar.

/Gustaf

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

thumbs up

Jag tror det kan lösa sig, vi får se!

Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (4545 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande