Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var ska man ha ha extra bensin i en Porsche 911?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (3812 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

En ärlig och nyfiken fråga:
Med över 300 liter bränsle i bilen, hur löser man säkerhetsbiten? Är det säkerhetstankar ni skissar på?

Jag skulle nog känna mig otrygg i en liten bil med mycket bensin runt omkring förarplatsen? Men det har du säkert redan vägt in i funderingarna?

Mvh
Mangan

Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Man kan ha framtanken som "catchtank" och den stora tanken inne som huvudtank där en pump med hygglig kapacitet pumpa över soppa till "catchtanken" fram så när det är tomt i kupetanken så stannar den.
Då är huvudtankmätaren alltid full tills "catchtanken" fram börjar ta slut.

Enkel och lätt återställbar lösning.

Det är vad jag skulle gjort, men fler förslag behövs med minimalt antal extra ledningar och extra skrot som måste inköpas behövs.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag röstar som sagt på ombyggnation av en standard 911-tank eller en customsvetsad alutank som sitter där orginaltanken satt och bygger uppåt. Det finns massa plats i bagageutrymmet därframme och man kan säkert klämma i minst 200L där.

Att släpa med sig massa påsar runtomkring sig i kupén låter livsfarligt. Det innebär massa slangar/pumpar och annat komplicerat tjafs som ska gå igenom främre brandväggen. Massa slangar och pumpar höjer risken att en läcka uppstår och då jävlar har man kupén full med soppa. För att inte tala om att det är (såvitt jag vet) olagligt att ha soppaledningar på insidan...risken är att någon vaken polis finner detta "högst olämpligt" och då är det game-over. Det blir ännu svårare om passagerare ska följa med...då är det egentligen bara barnsätet som gäller.

Nä för 17, håll soppan framme...

när det gäller alternativ för uppbyggnad av tanken så finns det följande för/nackdelar:

- Bygger man om befintlig 911 tank så blir det lite enklare/billigare då det redan finns uttag för pumpen och returen. Dessutom passar den rakt av i utrymmet och nedre delen av tanken kommer att förbli orginal, så bottenplattans utseende ändras inte. Man får dock plocka bort påfyllningsröret och svetsa dit ett påfyllningsrör i mitten av tanken. Bygger man stort, utnyttjar all plats under huven (och låter följa luckans lutning) så kan man såsa i massa soppa. Nackdelen är att plåten väger lite extra samt rostar.

- Bygger man custom tank i alu så blir den lättare. Nackdelen är att den kommer att vara lite kantigare och svårare/dyrare att bygga så uttag för soppapumpen saknas.

I värst värsta fall så kan man ha en indianlösning med två jeepdunkar bak och en slang som går in i framtanken...sen får man låta soppan rinna över i stortanken "on the fly"...

Just ja...det blir bök med nivågivaren då orginalgivare är ganska kort. Då får man bygga så orginalgivare sitter så att den bara visar sista halvan av tanken.

tips nr.2 kan vara att tuna ner motorn så den går magrare/snålare.

Uppsala
Här sen Feb 2003

100L orginal tidig tank:

106L hemkörd tank:

Den andra varianten kan göras betydligt större...speciellt om man flyttar batteriet till smugglarlådan.

Vressel
Här sen Apr 2003

Qvarnis skrev:
Dan Hovang skrev:
Låter som du gått med i Al Qaida.

Que???

Du menar köra bilar med massa jobbig last...?

Jag menar att bilen blir en rätt schysst rullande bomb med 400 liter soppa ..
Men det var ju inte så allvarligt menat.
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
En ärlig och nyfiken fråga:
Med över 300 liter bränsle i bilen, hur löser man säkerhetsbiten? Är det säkerhetstankar ni skissar på?

Jag skulle nog känna mig otrygg i en liten bil med mycket bensin runt omkring förarplatsen? Men det har du säkert redan vägt in i funderingarna?

Mvh
Mangan

Det är ju inte så mycket att välja på tyärr. Vi får helt enkelt göra det bästa och säkraste av situationen.

Sigtuna
Här sen Mar 2003

Boeing

I vissa flygplan, bl.a. Boeing 737, så sitter det tre tankar. Man drar alltid ut centertanken först, och därefter vingtankarna. Alla pumpar, 2 per tank, totalt 6 st, är på (manuellt tillslag på samtliga pumpar), men centertankspumparna har ett högre tryck än vingtankarna, och därmed töms dom först. Då centerpumparna inte längre producerar ett tryck, så tänds "low press-lampor", man slår av dessa pumpar, och därmed börjar man äta på vingtankarna.

Kanske det kan vara något?

Strängnäs
Här sen Maj 2004

Borde väl gå genom att bara ha slangar på båda tankarna om men har en fram och en bak,
alltså så soppan transporteras mellan tankarna med hjälp av själv tryck????
då behöver man ju bara en pump.. eller det kanske inte alls funkar???

Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003

Denna lösning var rätt "snygg" rent tekniskt!

Ser rätt seriös och säker ut!

Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Skruva banåkabil
Var ska man ha ha extra bensin i en Porsche 911?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (3812 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande