Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Analysera ett varv på ringen | << 1, 2 11675 besök totalt |
Ärligt talat, så är det i princip ingenting som stämmer! Skulle väl i så fall vara att man kommer tillbaks till samma ställe där man startat! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Nu tar du väl i Peeter? Du har väl fattat att banan är vriden i förhållande till det vanliga nord-syd perspektivetet? Jag kände i alla falla igen Döttinger höhe och Mercedes-arenan och många andra sektioner. Fredrik, om du skulle ge dig på att räkna ut en BTG-tid från detta varv, vad hamnar den på då? Anders _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Jag kan banan för dåligt för att veta vilka punkter jag ska räkna mellan...men om någon sätter ut punkterna på banan så kan jag kolla upp tiden mellan dom _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||||
OK, tänkte inte på att banskissen låg upp och ned! Då stämmer den ju ganska bra! En BTG-tid är ju lite svår att räkna ut, eftersom dom kör GP-slingan. Men om man skulle ta tiden från där ni svänger ut på T13 från GP-banan, under den vita rutan där det står 224/5322 uppe i högra hörnet och till början på T13 där ni kör in på GP-banan igen ovanför den gula rutan där det står 54/3600. Då får man tiden för ett helt varv på nordslingan om man lägger till c:a 5 sekunder. Från den tiden kan man ju iofs dra ifrån c:a 25 sekunder så borde man få en ungefärlig BTG-tid. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Jag ska skvallra för Sussi nästa gång vi ses! _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Bridge=Antoniusbuche bridge, stora bron i slutet av långa rakan. Gantry=Stålställningen som går över långa rakan ett par hundra meter efter man kommer ut ur Galgenkopf. Nåväl, enklare är väl att försöka ta ut tiden för bara nordslingan, den vet du väl i alla fall var du har!? Fredrik, ett förslag, när ni kör 24-timmars i år igen. Video filma ett bra varv och lägg sedan ut såväl filmen som telemetri-datan här Då lovar jag att bjuda på en pilsner eller två! Anders _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Jag har tänkt att jag skulle göra nån sån film med Tex. Hastighetsmätare och varvräknare inklippt i bilden från telemetrin....vi får väl se om det blir av öl är ju alltid gott _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||||
om man räknar som du skriver där uppe så hamnar på man på 8 minuter ganska exakt. Från att varvet startar (mitt på depårakan) till att man är "ut på T13 från GP-banan" är det 2:30, sen är det ungefär 15 sekunder från "till början på T13 där ni kör in på GP-banan igen" till att varvet är slut. Är väl ingen exakt vetenskap men...... _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||||
Var det 8 minuter BTG eller ett helt varv? |
||||||
Det är tiden mellan dom två punkterna som Peeter beskrev, jag har allså varken laggt till några 5 sekunder eller tagit bort 25
så BTG borde bli 7.40 eller 7.35 beroende lite på hur man tolkar vad han skrev. _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||||
Ja och så fort kör jag verkligen inte coh det måste på ngt sätt blivit feltryckt eller felciterat då det skrevs om det er AMS. |
||||||
För att få tiden för ett helt varv så bör du lägga till c:a 5 sek. Dvs 8:05 för ett helt varv. För att få en BTG-tid(Bridge To Gantry) så drar man bort c:a 24-25 sekunder för en så pass snabb bil. Det är den tid det tar att köra mellan Gantryt(metallställningen som går över banan vid Döttinger Höhe) och bron Antoniusbrücke, plus skillnaden i tid från Antoniusbrücke och upp till Hohenrain, om du skulle starta stillastående från "Turistpåsläppet" jmf med när du kör ett helt varv och kommer ångande i full fart. BTG-tiden borde alltså hamna runt 7:40. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Vad i artikeln menar du att skulle va feltryck? _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||||
Möjligen har jag feltolkat det men utifrån vad som stod i artikeln där så fick jag intrycket av att era varvtider låg kring motsv. 8.30-8-40 på Nordslingan. Skall kolla när jag kommer hem. |
||||||
Så här stod det i AMS
om strax över 11 minuter motsvaras av 9 minuter på NS så borde väl inte 10.40 vara bättre än 8.30? Ja om det inte står fel ngnstans t ex det där om 9 minuter. |
||||||
Ja de beror ju helt på hur man räknar, men 2 minuter för GP slingan är väl lite väl lite, enligt loggen så är det ungefär 2.30...lite beroende på var man räknar övergången till nordslingan i den 180graders vänstern ut från GP slingan.
_________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||||
(Åke Wallebom a.k.a oak vid tangentbordet)
Men grabbar... Såhär ska det ju se ut! Med demoversionen av TrackView2 hänger det med en datalogfil från Nürburgring som ni kan titta på! Bara att tanka hem på http://www.ake.nu/oakgps/ Klicka på 'Download Preview!' längst ner i menyn till vänster (Registreringsformuläret kan ni bara klicka förbi om ni vill, men det vill ni väl inte? ) |
||||||
Någon som vet vart man kan komma över det programmet till MOTec?
Har juh sånt styrstystem på min bil så ja skulle nog kunna använda det |
||||||
Alla program som Motec har finns på http://software.motec.com.au/release och har du en ECU från Motec med Logging option eller en ADL så är det bara att ladda ner Interpretern å sätta igång _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||||
Nürburgring Analysera ett varv på ringen | << 1, 2 11675 besök totalt |