| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

|  | Skruva banåkabil  2-kolvs alu-bromsok? | 4446 besök totalt | 
| 
							2-kolvs alu-bromsok?                                         Är på jakt efter 2-kolvs bromsok som ska svälja en skiva på 280x22mm. oken ska sitta bak, och då jag har 4-kolvare fram känns 4-kolvs bak överflödigt. Då ny adapter ändå måste byggas vill jag helst inte ha flytande enkolvs-ok (som original är). Förövrigt är bara kraven att dem ska vara lätta. Tips? _________________ David Lindblom | ||||||
| 
							Re: 2-kolvs alu-bromsok?                                     
 Hej Jag skulle titta på willwoods ok med inbyggd handbroms ... är kanon fina och MYCKET prisvärda Mvh Björn _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO | ||||||
| 
							Re: 2-kolvs alu-bromsok?                                     
 Njaa, det är nog inte riktigt rätt resonerat. Du kan inte kompensera mindre kolvarea bak med mera fram. Du måste ha balans så at du får jämnt fördelad bromskraft mellan fram o bakaxeln. Har du större kolvyta fram måste du ha större även bak. Det är heller inget fel på flytande ok. De har även sina fördelar, som att dom följer en skiva som bågnar lita av värmen. Samma princip som flytande skiva med fast ok fast omvänt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg   | ||||||
| 
 Handbromsen får bli hydraulisk så det löser sig. Du har ingen bild på såna ok? 
 Tittade lite snabbt på Willwoods saker innan, men jag får nog ta en spanare igen. 
 Var inte direkt meningen att kompensera utan att eventuellt hitta billigare och kanske tom lättare ok. Kompensationen kommer lösas via antingen bromsvåg eller reducerventil. Visst har flytande ok sina fördelar, men setupen Vw använder sig av har en ok-hållare i stål som väger bly, och då jag ändå måste göra en adapter för dem ok-hållarna känns det som kaka på kaka. Dessutom är dem bak-oken inte avsedda för 4-kolvsok fram. _________________ David Lindblom | ||||||
| 
 Hittade inga bra bilder men så här ser dom ut, dom är riktigt lätta. Finns dessutom gott om "bra" belägg so passar till dessa, ferode, PF t.ex   Fiinns fler bilder här: http://www.alfapower.nu/gallery/albu _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T | ||||||
| 
 
 Blir 'bara' ombyggt fordon, men det funkar väl där med? 
 Tackar! Dem där ser trevliga ut, och Brembo har jag ju även fram så det blir fint!   Har alla Alfa 75:or (88-91) såna ok, eller bara vissa motoralternativ? Finns dem att köpa nya, och vad kan såna kosta? Vikten är hur mkt, ~2kg? Vad är dimensionen på Alfans skivor till dessa ok? _________________ David Lindblom | ||||||
| 
 var hittar man oken beg? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC | ||||||
| 
							
							De sitter på alla fembultade 75or, 269x22mm skiva.
 Fan vet vad de väger men runt 2Kg styck låter inte orimligt. Brukar duka upp nu ock då på www.alfaromeo.org och www.alfapower.nu under annonserna, eller så köper man på en skrot. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 | ||||||
| 
							
							Ursäkta om jag flikar in med en komentar....    angående SBP och hydralisk handbroms så tror jag det underättar om den hydraliska handbromsen är i en annan krets än bakbromsen.  detta är mest en fundering, men om det går bra att köra handbromsen på samma krets så är det ju toppen, det skulle underlätta mycket för mig oxå... Forumets kunniga "therealpinto" har väl förmodligen god koll på detta, och redan svarat tusen gånger på denna fråga....   _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg | ||||||
|  | Skruva banåkabil  2-kolvs alu-bromsok? | 4446 besök totalt | 

