| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ställbart chassi till Golf
|
1707 besök totalt |
|
Funderar på att byta ut mina nuvarande väghållningsprylar från Vogtland (fjädrar + dämpare) mot ett ställbart chassi. Finns flera att välja på, har blivit rekommenderad KW Variant 2 INOX-Line. och det verkar seriöst. Dock är det väl aldrig fel att höra sig för och se om det finns andra synpunkter och erfarenheter som man kan ta till sig av. Bilen är en VW Golf GTI 1994, används som bruksbil (körs dock hårt, har inga större krav på komfort m.a.o) men kommer att köras en del RS-bana med ( liknande Porsche-klubbens ), samt förhoppningsvis någon banträff, även om jag inte tror att jag har så mycket att hämta där med denna bil. Var inte riktigt nöjd med bilens väghållning vid körning på RS-bana i sommras. Krängde och slängde för mycket, ett mer stabilt beteende önskas. De olika paket som jag hittat är följande: Koni Ride Height Adjustable: 11606:- , Stötdämparexperten H&R Ställbart chassi: 13460:- , Bilmodecenter H&R Ställbart chassi: 11995:- , Forza Bilstein Höjdjusterbart: 10 995:- , Forza Bilstein Höjd och hårdhetsjusterbart: 15 995:- , Forza KW Variant 1 INOX-line: 11875:- , Örebro Fjäder och Stötdämparservice KW Variant 2 INOX-line: 13750:- , Örebro Fjäder och Stötdämparservice Kommentera gärna, ge mig förslag, tips, idéer.
Happy motoring! _________________ Marcus Johansson |
||
|
Inget tips på vilka dämpare, men handlar du direkt från tillverkaren så får du tex. KW Variant 3 (med både dämp/retur) för samma pris som KW 2 här i Sverige.
Själv köpte jag Bilstein B16 PSS9, men har inte provat dem än. (kostar ca 12k i Tyskland mot 16k som du fått i pris) _________________ David Lindblom |
||
ok! Visste inte att man kunde handla direkt från tillverkaren! Är det bara till att kontakta KW i Tyskland då? _________________ Marcus Johansson |
||
|
Re: Ställbart chassi till Golf
Du kommer att bli förvånad över hur mycket du har att hämta.... dessutom spelar det ingen större roll vad du har för bil. På bana kan man ha kul med det mesta. Tex en hyr-clio
Satsa på ett kit som har justerbara dämpare. Då har du ju möjligheten att justera balansen i bilen lite. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Hmm, nu blev det nog lite överkurs för mig
Bilen är sänkt 50/30 i dagsläget, vet inte hur hårt det innebär? (fjädrar från Vogtland, dämparna verkar komma från AL-Ko (?) ) Kräningsfjädrar, är det krängningshämmare? Vet inte heller här hur det står till, vad som sitter på original osv. Bilen har ju något som VW kallar PLUS-chassi. Ställbart = coilovers , som jag fattat det? Ställbart i höjd och hårdhet främst. och det verkar man ju kunna göra med KW Variant 2. Retur och sånt är nog mer än vad jag förstår mig på, får antagligen lita på KW's setup där. _________________ Marcus Johansson |
||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||
Du glömde denna länk
https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i Marcus köp boken och läs.... du anar inte hur mycket du kommer att lära dig Dessutom är den väldigt lättläst _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
|
Daniels förslag är klockrent
om man nu inte förstår allt i boken så börjar man få ett hum om vad väghålling handlar om och så blir det lättare att fatta vad muppar som bla jag gafflar om också
Hur kunnde jag glömma boken
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re: Ställbart chassi till Golf
Satsa på KW 3 på en gång! Göran "väghållningsboken" trycker på vikten av bra stötdämpare. Bra stötdämpare är justerbara både in & ut. Kjell på stötdämparverkstan sa att ska man köra bana är det inget att fundera på. Skall vara dubbeljusterbart! Jag har ingen praktisk erfarenhet av att tuna chassin men jag läser allt jag hittar och jag tror man lär sig fort när man har börjat leka. Har beställt KW 3 + HR krängare till min A3. Lägg på ett par tusenlappar nu så slipper du ångra dig sen. Hälsningar _________________ Christian Lindblom |
||
|
Ska du köra bana tycker jag helt klart att du ska ha ett coil over kit. Alla de fabrikaten du räknar upp är välrennomerade så det är nog upp till dig att avgöra om du vill ha allt justerbart eller bara hälften sas. Det viktiga är att du kan ställa in grejorna rätt, dvs väga in bilens corner weight. Har precis köpt en omgång vågar och det var ganska intressant. Vid första vägningen av min compact med AP coilover kit hade jag 53,6% av vikten på framaxeln och 46,4% bak. Det var ju helt okej... Det mest intressanta var dock att bilen utan förare var tyngre vänster fram och höger bak, dvs diagonalt över chassiet. Skillnaden minns jag inte exakt men jag har för mig att det låg runt 20 kilo mellan höger och vänster fram. Enligt min mekaniker som har skruvat formelbil, så ser man till så att bilen har samma höjd på båda fjäderbenen fram och sen justerar man på bakfjädern för att få bilen i balans. Nu vet jag inte om han har rätt och jag är helt novis på att väga in bilar men i mina öron låter det rätt. Är det någon annan som kan förklara/rätta mig så träder jag ödmjukast åt sidan. I vilket fall som helst är det ju meningen att du ska väga in bilen för att justera din hörnvikt med ett coilover kit. Som ren kuriosa kan jag berätta att jag ökade vikten på ena framhjulet med 3 kilo bara genom att sänka däcktrycket med 0,4 bar.
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1707 besök totalt |