| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Utformning av catchtank
|
788 besök totalt |
|
Utformning av catchtank
Hallå Jag skall snart snickra ihop en catchtank till soppasystemet på en bil vi skruvar lite på. Tänkte jag skulle kolla med den här samlade kunskapen om mina teorier verkar vettiga här först bara. Bilen är en Audi S2 med ca 450hk. Jag tänkte göra tanken 1-2liter stor, utloppet till soppapumpen i botten, helst skall botten göras lite konad mot anslutningen för pumpen, detta för att utloppet skall vara lägsta punkten i tanken. När det gäller återmatningen till ordinarie tank tänkte jag sätta den i toppen, helst även den i en kon. Den biten tycker jag verkar ganska naturligt eftersom man vill sätta anslutningen för pumpen i botten för att undvika att den skall suga luft, för att luften skall gå tillbaka till ordinarie tank anslutes returen på högsta punkten. Det jag funderar mest på är anslutningen av returen från fuelrailen och matningen in till catchtanken, från pumpen som suger från ordinarie tank. Jag hörde en teori att man skall försöka sätta dessa radiellt på behållaren för att på så vis skapa en virvel i tanken. Detta för att eventuella luftbubblor skall kunna stiga upp lättare i mitten. Är detta onödigt arbete ? Tittar man på denna bil ser ju inte catchtanken ut riktigt som jag har tänkt... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
|
Är ingen expert, men har testat ett par varianter på bilen varav den senaste har funkat mycket bra.
Har i dagsläget en hembyggd 2 liters i aluminium (rektangulär) med en extra försänkning i botten vid själva utloppet till huvudpumpen (Bosch Motorsport 044). Inloppet sitter en bit nedanför catchtankens topp, fått för mig att det undviker onödigt bubbelspolande om man pumpar in soppan nedanför toppnivån. Tanken matas av en Holley Blå lågtryckspump med högt flöde. Högtryckspumpar är inte så förtjusta i att suga luft, så jag har undvikit att ha en sådan som matarpump till catchtanken. Grov retur från toppen av catchtanken tillbaka till huvudtanken. Fuelrailens retur går till huvudtanken, ej till catchtanken. Tänkte att det var onödigt att cirkulera runt det varma bränslet fram och tillbaka i fuelrailen, låter det istället kylas av en smula i huvudtanken. Kräver dock att matarpumpen till catchtanken är riktigt dukig på att flöda.. _________________ Johan H |
![]() |
Skruva banåkabil
Utformning av catchtank
|
788 besök totalt |