Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Haltech och smarta tändmoduler, konfigureringsfråga
2037 besök totalt
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Saab har den s.k. DI-kassetten, en allt-i-ett-grunka som innehåller tändspolar, styrelektronik m.m. för att man ska få gnista.
Styrningen av denna är "ganska" enkel, man spänningssätter kassetten med 12 volt och den cylinder som ska tända aktiveras enkelt genom att dess motsvarande anslutning jordas i rätt ögonblick.

Men, om man nu vill att en Haltech-dator ska styra denna box, hur gör man då?

Haltech medger två sätt att styra en s.k. igniter (tändmodul) constant charge och constant duty.
En enkelt sökning på nätet gav följande resultat :

"output Type (Constant Duty , Constant Charge)
This setting is where you tell the ECU what type of ignitor module you are running. Constant Duty ignitors can do their own coil charge time whereas Constant Charge ignitor modules require the ECU to control the Coil Charge Time. If in doubt contact a Haltech Dealer."

Jag tolkar ovanstående som att det är Constant Duty som gäller i mitt fall.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Haltech och smarta tändmoduler, konfigureringsfråga

Constant duty ger bara en signal vid tidpunkten för gnistan, så använd den. Även om du skulle använda Constant charge så funkar det troligen, Sabboxen laddar nog rätt ändå, men man kan sätta t,ex 6ms. Haltchen kortar ner laddtiden när varvtalets kamvinkel går under satt laddtid. Vad gäller min msd box funkar det i alla fall med vilket som.
Modulen har väl sin huvudjordning på annan plats?
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Det låter bra det, tack.

om du med modulen menar DI(tänd)-kassetten (då originalsystemet bara består av styrdator, mapsensor och tändkassett), så, ja, det har den, på annan plats än styrdatorn.
Jag tror t o m att den i original sitter skruvad direkt i batteriets minuspol

Hur mycket påverkar detta? Mina kunskaper om elektriska störningar m.m. är tyvärr obefintliga.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

poh99 skrev:
Det låter bra det, tack.

om du med modulen menar DI(tänd)-kassetten (då originalsystemet bara består av styrdator, mapsensor och tändkassett), så, ja, det har den, på annan plats än styrdatorn.
Jag tror t o m att den i original sitter skruvad direkt i batteriets minuspol

Hur mycket påverkar detta? Mina kunskaper om elektriska störningar m.m. är tyvärr obefintliga.

Nej, det var inte med tanke på störningar främst, utan för att försäkra oss om att effektförbrukningen jordades separat. Eller ska vi säga förvissa mig om att jordningen via Halltechen bra var aktiveringsjord.
(Även om det var väldigt långsökt).
Göran Malmberg

Norrköping
Här sen Jun 2003

Kassetten strömmatas separat (vanligen direkt från huvudrelät), jordning av de olika triggledningarna (7, 54, 55, 8 i ordning enligt cyl 1,2,3,4) på kassetten medför tändning. Utsignal finns för fas (53 och 6) och förbränningsinformation (för tex knackreglering).

Att trigga tändningen utan "last" brukar inte vara att rekommendera.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Johan Edlund skrev:
Att trigga tändningen utan "last" brukar inte vara att rekommendera.

Jag antar att du syftar på waste-fire.
I teorin borde tändkassettens förväntade livslängd halveras vid wastefire då varje tändspole får jobba dubbelt så mycket som normalt, men...
Förklara gärna vad du menar.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Men, enklast vore kanske att :

1. Köpa fyra tändmoduler (hittar man t ex på skroten).
Ska dom vara smarta eller dumma?
Vad för sort sitter det t ex i en vanlig Volvo/Saab med fördelartändning?

2. Köpa fyra tändspolar av lämpligt fabrikat (Biltema har en superspole som borde duga).

3. Konfigurera Haltech att köra constant charge på dessa, wastefire-läge.

4. Vara nöjd.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

poh99 skrev:
Men, enklast vore kanske att :

1. Köpa fyra tändmoduler (hittar man t ex på skroten).
Ska dom vara smarta eller dumma?
Vad för sort sitter det t ex i en vanlig Volvo/Saab med fördelartändning?

2. Köpa fyra tändspolar av lämpligt fabrikat (Biltema har en superspole som borde duga).

3. Konfigurera Haltech att köra constant charge på dessa, wastefire-läge.

4. Vara nöjd.

Jag är ingen anhängare av vaste fire. Vad jag tror Johan avser är att det måste sitta ett tändstift anslutet till spolen (som ligger mot jord) när man jordar styrningen. Annars har gnistan ingestans att ta vägen och kan bränna spolen.
Det kan vara ide med dum tändbox eftersom du då styr laddtiden själv när ECU:n har denna option. Men nu blir det ofta så att en BRA tändmodul ofta har EGEN laddtids funktion. Då kan de bli lite korkat att gå å köpa en sämre modul bara för att den är dum. Men fyra separata spolar borde i alla fall ge rätt bra mos på stiftet och så kan du köra helsekventiell tändning.
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Grejen med wastefire är ju att man inte behöver bry sig om en viss kolvs fas, man skjuter av gnistan när kolven är på väg upp, oavsett om det är förbrännings- eller avgasfas.
Varken nytt eller revolutionerande, men då räcker det med en vevaxelgivare.
Vilket förenklar installationsarbetet.

Alternativet är att fixa en kamaxelgivare, eller, sno ihop någon galant elektronisk modul som kan utnyttja joniseringsfunktionen i Saabs tändsystem.
Eller...
En modifierad och låst fördelare vilket automatisk eliminerar hela wastefire-problematiken, bara man kan få Haltech att förstå vilken cylinder den ska fyra av.

Vad finns det för vettiga kamaxelgivare på marknaden?

Ett alternativ är förstås att modifiera en fördelare till kamaxelgivare, men det vore snyggt med en riktig givare att sätta i fördelaranslutningen istället för fördelaren.

Göran, finns det något annat sätt att fixa sekventiell tänding?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Du behöver ju en kamaxelgivare. Jag vet inte hur det ser ut på din motor men på min skulle jag nog helt enkelt kapa bort fördelarhuset och svarva ett nytt litet hus på samma bottendel av gamla fördelaren. Gärna precis mot blocket. Svarva ett litet aluminiumhjul å krympa dit på fördelaraxeln med en magnet i. Har du svarv? Det blir ju inga dyrbarheter direkt.
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Hur kinkigt är det med kamaxelgivarens noggrannhet?
Ur styrdatorns synvinkel borde det rimligen räcka med en givare som säger : "Nu är det snart dags för cylinder tre att tända".

Jag har ingen svarv men det löser sig nog.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

poh99 skrev:
Hur kinkigt är det med kamaxelgivarens noggrannhet?
Ur styrdatorns synvinkel borde det rimligen räcka med en givare som säger : "Nu är det snart dags för cylinder tre att tända".

Jag har ingen svarv men det löser sig nog.

Det är inget exakt läge, den ska tala om att nu kommet 1:an precis som du säger.
Göran Malmberg

2037 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande