Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta A -75 | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (14150 totalt) |
Ännu en gammal Opel i rejsas bilarkiv .
Bilen köptes för 1500:- för snart 2 1/2 år sen. Skicket är inte särskilt bra. Då hade bilen en icke monterad 2.0l motor. Orginal har den 1.6s och automat. Bilen kördes något år med 2.0 och automat. Sen monterades 2.2i med sprut och allt från en Rekord samt bilen konverterades till manuell. En lamellbromsad bakaxel har också monterats. Numer är 2.2:an trasig (vevlagerras?). Den gjorde 1/8-milen på 10.37 i somras. I vår/sommar ska bilen få 3.5l V8 från Rover, nya bromsar(livsfarlighetsvarning på de nuvarnde orginal) och bur. En ny bakaxel (volvo 1031/1030 med aluhus och lamellbroms vill jag ha) vore också trevligt. V8 i en liten bli som ska kunna svänga kan ju verka lite lustigt, men Rovers v8 väger 144kg med och är därmed ett par kilo lättare än en Volvo b20, och borde ha tyngdpunkten lägre än än denna. Motorn har lite godis i sig och bör ge nära 200hk. Inget man skrämmer små barn med, men det borde flytta knappa tonet bil rätt hyggligt. Lite text och bilder på bilen går att läsa på http://motor.holy.se. Det finns även en "byggdagbok" (http://motor.holy.se/v8dag.html), som än mest innehåller div infall. Fulla spjäll i täby: Nytaget kort: _________________ Markus Ålind |
||||
Jag har alltid tyckt att baken på bilen är rätt ful (den är för lång helt enkelt). Hade egentligen tänkt byta bil till nästa år, men det verkar inte bli så. Jag har dock funderat en hel del på div karossmodifieringar. Bilden nedan är modifierad i Gimp, orginalet är bilden ovan. Överhänget bak har kortats in och bilen är något sänkt. Brutalt annorlunda stuk. Kanske inte väldigt vackert, men jag tycker den är tuff. Ska undersöka huvida det är rimligen genomförbart.
_________________ Markus Ålind |
||||
Baken vart mycket lik Opel GT'n och det kan ju inte vara fult PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||
Lite annan vinkel, innehåller dock en hel del perspektivfel. Ser lite skumt ut. (orginalbild https://rejsa.nu/im/user/2945/porsch
Jag tycker för övrigt ofta att kompaktbilar är snygga. Allt från Kadett C City (fina propotioner) till Golf och Z3-M-coupe. Bilen har för lång bak helt klart, men om det är någon bra ide att korta in den vet jag inte. Andra problem den har är att bakre hjulhus sitter för lågt. Det skulle man kunna åtgärda och samtidigt bredda litegran. Kanske finns någon breddare till ascona som passar. Ska knåpa ihop en bild på det senare. Innan några större ingrepp görs ska dock motorn ha kommit på plats. De rostiga sparklådorna ska nog fixas snarast. _________________ Markus Ålind |
||||
Till en lite aktuellare grej.
Jag har en Getrag 265 till motorn. Tänkte köra med organisk lamell och 228mm tryckplatta från kg trimning (pt-618). Ska hålla för 455Nm. Blir uppgraderingsbart till dryga 600 med sinter. Lameller som passar sitter bla i BMW 325i e30/e36 samt m3 e30. Men vad jag hittat så kostar lös lamell nästan lika mycket som kit med lamell tryckplatta och utrampningslager. Något tips på var man köper lamell? Behöver lamell så jag kan köpa tryckplatta så jag kan bygga mig ett svänghjul. Har ett rangeroversvänghjul nu, det väger 14.5kg . Tänkte svarva/fräsa ett eget i stålplåt, för jag vågar nog inte lätta bort 8~9kg från det i gjutjärn. _________________ Markus Ålind |
||||
Tjenare Marcus!
Den är rolig den där Mantan du har, den går ju brett kan man ju säga utan att ljuga. Har aldrig tyckt att en manta är för lång, men du har väl nån vridning åt Kadett City då? Tänk dig att råka tappa i åttan i den.. nej jag ska inte ge dig dumma idéer. Lycka till med bygget så att vi kan ses i sommar, med varsin bil! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Det har jag redan funderat på , men det verkar vara svårt att få fatt i något kadett C City -75. Den introducerades -75, men jag har bara hittat -75 i finland och tyskland. -76 och -77 finns det dock gått om. Har den galne norrmanen med den grörna caravanen fått ner en biturbo bb så ska väl en n/a-motor stor som en sb inte vara något problem . _________________ Markus Ålind |
||||
Kul med ännu en Opel! Börjar bli ett par st Manta A här nu.
och självklart får du göra som du vill med bakänden, men jag skulle aldrig kapa av den. Tycker att det är otroligt fint flyt i linjerna original, med lite större hjulhus bak blir det säkert jättebra. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Surfa runt lite och snubbla över en manta.
Yeah, baby yeah! Nån som vet vad det är för breddare? Tycker jag känner igen de på nån ascona eller liknade. Enormt tufft. edit, dennan ascona mena jag, ser ganska lika ut (?): https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Markus Ålind |
||||
Ja det är samma sorts breddare.....alá irmscher på -70 talet.
Fanns ju till salu på blocket eller resultatservice för en vecka sedan för 2000:- Annars har KP-Styling (tror han heter så) utanför Ystad dom....och säkerligen Claus Cordt med. Mv. _________________ Ascona_A |
||||
Jag hade en på 80-talet och tycker att det är en av Opels snyggaste bilar. Nästan i Alfaklass
Jag håller inte med dig om baken som jag tycker är grymt snygg. Din Gimpmoddning gillar jag inte. Den ser ut som en Opel GT på steroider Men smaken är ju som baken. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Allt blir inte alltid som man tänkte, som bekant. Nu är det dock tänkt att det ska hända lite med bilen. Jag är hemma hos bil och garage nu ett par veckor.
Lite prylar är införskaffade. En uppsättning omega 3000-bromsar för 500:-. Dessa är 296mm och i sammanhanget gigatiska. Tror inte jag ska använda de dock. Ett par volvo 240-ok är påväg hem också. Volvooken är 4kolvs och ska gå att få dit med 260mm prelude-skivor efter lite modifikation av skivor och ok (byte av bultcirkel och nerfräsning av ok. Omegaoken är enkolvs glidok. Jag gillar inte glidok. De bör dock funka bra. Det som talar imot omegapromsarna är att jag inte lär få över mina 15"are över de, och att de är glidok. Visst är det manligt med 300mm skivor, men endå, kanskelite att ta i . Kopplinigskit till bmw 325 har anlänt. Tryckplatta är påväg. Natruligtvis hann jag inte ens börja innan det sket sig. BMW-lamellen passar inte på lådan. Det är samma diameter och rätt antal splines, men, splinesen är 0.4mm bredare på lådan. Riktigt skumt, och jag som tyckte att jag kollat upp det hela så noga :\. Lite eftersökningar visade att det var andra som haft samma problem med 265-lådan. Ett sätt är ju att ta fram filen, ett annat att göra ett don för bredda spåren. Inget av de är ju rätt, eller ens lämpliga dock (Se skruvarforumet för tråd i ämnet). Räknade lite på hur mycket man uppskattningsvis skulle kunna lätta svänghjulet med med 228mm tryckplatta. ca: 4.5kg i pereferit borde gå bra. Då är svänghjulet nere i 8.5kg. Detta utan att lätta på ett sätt som är farligt ur sprängsynpunkt. Börjar närma sig den nivå då det inte är värt besväret att svarva ett helt nytt i "riktigt" stål. Bilder kommer när något vettigt har hänt. Inte så kul att titta på en standard koppling och en uppsättning rostiga bromsar . _________________ Markus Ålind |
||||
De bromsarna sitter även på min 2,6a (som fått en 3000 24V motor) och den har 15" originalfälgar, ET 37 eller 39 tror jag. Och det är inget fel på bromsverkan, de räcker gott och väl till dunderklump-omegan på 1600 kg. En nackdel kan vara att beläggen är ganska dyra jämfört med 240. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
omegor med 296mm bromsar har anrolunda 15" än de tidagare omegorna med 280mm. Vissa 15" aluminium går över, andra inte. Något fel på bromsverkan lär det inte vara. Så stora skivor och med den enorma kolven, på en 1000kg bil . _________________ Markus Ålind |
||||
Nu har det mekats lite .
Saxar lite från min byggdagbok (http://motor.holy.se): Har mekats friskt sen sist, dels med en polares nyförvärv (en 400-breddad Ascona B som håller på att tas isär i molekyler), dels med rovermotorn. Det går trögt då det är lite väl svårt för mig. Lite har dock hänt. Har lättat svänghjulet. Från 14.5 till 10. Hade räknat ut att det skulle bli 8kg efter lättningen, men jag räknade bevisligen inte rätt. Ca 1kg till ska borras bort i samband med att ny bultcirkel för tryckplattan borras. Dock bör momentmassetrögheten (heter det så?) ha sjunkigt under hälften då mycket tagits i ytterkant. En liten ritning på svänghjulet kommer så fort jag fått liv i VmWare (kör mest linux, men saknas bra cadprogram). I vilket fall gillar jag inte alls att det blev så tungt, men å andra sidan vågar jag inte ta mer än 4mm på tjockleken, och utaför tryckplattan kan jag inte ta mer, så det får vara så länge, måste ju komma framåt. Svarvade en kloss identiskt med vevaxeltappen. När svänghjulet sitter i denna så sitter det som det kommer att sitta på motorn (i alla fall tills klossen sätter sig i chucken, vilket den naturligtvis gjorde). Blev riktigt rakt. Ytan där lamellen suttit var hård som satan. Måste ha gått riktigt varmt nån gång. 2mm ner i ytan var det härdat. Lite knepigt att svarva och såg ut som en åker. Men sen blev det fint. Har börjat att få dit lådan på motorn. Sprängkåporna är inte ett dugg lika. Svänghjulet går inte in i Getragens kåpa över huvud taget. Inte häller skulle det gå att använda en tjock (18mm) adapterplatta då lådan kommer för långt från motorn då. Inte heller en adapterplatta i på Roverns sprängkåpa skulle gå då lådan även då hamnar för långt bort. Kvar är att göra en hybrid av de båda. Här kommer problemet att de inte är ett dugg lika och att roverns är betydligt större. Sågade av kåporna med sticksåg och planfräste de sedan. Den nya kåpan ska bli 3mm högre än den gamla pluss en millimeter att plana av då det lär slå sig lite när man svetsar. På sista bilden syns den enorma glipan på mellan 15 och 20mm. Hur den ska läggas igen tål att tänkas på. Bäst vore nog att ta 20~30mm till på Getragkåpan för att sedan pusla ihop den glipan med plåtbitar för att på så sätt bibehålla konformen. Ett annat sätt är att lägga igen med plåtbitar som är parallella med svänghjulet. Lite mer såga men mindre fipplande. Jag ska får hjälp att tigga ihop det hela sen av en rätt duktig svetsare. Klossen som sitter bultad i vevaxeln på en av bilderna är för att rikta upp lådan när man ska svetsa ihop sprängkåporna. Man bultar roverkåpan i motorn, Getragkåpan i lådan och ställer sedan lådan på motorn. På så sätt blir det automatiskt tillräckligt rakt. Ska testa thumbnails-funktionen, har en drös med bilder, Whee. Nu blir det thumbnails . Men vilket pill. Men nu skapar det script som gör thumbnailsen de åt mig . _________________ Markus Ålind |
||||
Här lyser då verkligen flitens lampa!
Du verkar ju inte ha något emot lite problemlösning, ser ut att bli väldigt bra alltihopa. Hur tjockt är svänghjluet nu? anliggningsytan mot lamellen altså... om du har tillgång till fräs och delnignsdocka kanske du kan ekerlätta lite mellan tryckplattans fästpunkter? Eller egentligen hela vägen ut till startkransen... Hur som helst så verkar allt gå galant, du kommer ju garanterat få ihop bilen! |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta A -75 | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (14150 totalt) |