Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8983 besök totalt |
vad får en bandag kosta?
iom att jag försöker anordna en bandag åt mina vx220/speedster-vänner i europa, så undrar jag vad som är en rimlig gräns för vad det får kosta. detta kommer inte vara en "billig" banåkaträff, utan för lite mer sportbilsorienterade fordon. är 3000:- för dyrt för en heldag på knutstorp med hela slc organisation bakom med allt vad det innebär. jag vill inte att det blir för många bilar, utan att alla ska kunna åka så mycket dom vill. ett tak blir nog 40st och vi har idag ca 22st preliminärt bokade varav 16st från uk. skälet till frågan är om vi ska bjuda in fler inom rätt kategori för att sänka kostnaden. några ideer var att bjuda in sevenfordon/lotus/porsche etc. kom med kreativa och genomförbara förslag. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Banträffar här borta är betydligt dyrare än vad de är i Sverige så jag tror inte att Engelskmännen skulle tycka det är orimligt högt trots att vi i Sverige är vana vid betydligt lägre kostnader. Men som du säger så är det ju inte en "vanlig" bilträff och man får ju se det till vad man får för pengarna.
_________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
oh, jag som tänkte svara "runt 500 pix" innan jag läste att hela SLC organisationen skulle vara med.
Som Cyberiod skriver: Kanske dyrt för att vara Sverige men om det är full-service med heldags-åka utan flaggis-pass o kanske mat så är det en annan femma... Svårt att säga helt enkelt. För dyrt för min budget men kanske OK om man inser vad man egentligen får? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Njaa, 3k känns lite tungt. 2000 skulle jag nog kunna sträcka mig till när det är frågan om (i det närmaste) open pitlane. Eftersom jag bor relativt nära så uppskattar jag antagligen inte "runt om"-servicen lika mycket som de långväga gästerna.
och vi svenskar lever verkligen i vår egna lilla fiskdamm när det gäller banåkarpriser. £100 är nog inget ovanligt för en slinga på ett flygfält. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
om ni kör lite längre söderut till Sturup Raceway kan ni hyra en bana som passar Speedstern ypperligt för båkdelen av kostnade för Knutstorp.
De gånger jag varit med och hyrt har det kostat 2-3 hundra per bil och vi har varit 20 bilar (max tio på banan samtidigt). Det blir väldigt mycket körning för pengarna. _________________ Anders Hansson |
||||||
Hondaklubbens arrangemang är ju gratis för medlemar
![]() Smärtgränsen för en banträff ligger på 500:-, sen är det absolut inte värt de. ![]() Betala 1000-lappar för att få en intrimmad organisation bakom känns som slöseri med pengar. _________________ Johan Classon |
||||||
Det är faktiskt inte ens önkvärt med "open pitlane". En 4-5 pass på 15-20 minuter brukar räcka, sen är tanken tom om inte annat.
om man är tvungen att stå flaggvakt så är det mest ett skönt avbrott när man kan kolla lite på de andra bilarna. _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||||
För att vara lite cynisk.... det tycker du nog bara tills den dagen någon skadar sig ordentligt i en avåkning.... sen är det en billig livförsäkring.... dvs den stora skillnaden är att vi kör med full säkerhet på våra arrangemang (för jag har sett tillräckligt mycket skador för att veta skillnaden vad räddningspersonal kan göra DEN gången det händer) |
||||||
Varför inte prissätta utifrån vad det kostar?
£200 är nog lågt för en bandag på en riktig bana i England, efter vad jag förstått. Men då, till skillnad från "bandagar" i Sverige, är det ju fullt säkerhetspådrag, vilket normala klubbar i Sverige snålar på. Som tur är har det skett väldigt få rejäla avåkningar vad jag känner till. Frågan är, är det tur, eller skicklighet? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Jag var på ett OSC-arrangemang på Kinnekulle i september. De hade 4 ambulanser stod bredvid banan och var noga med licenser osv. Rejsa och GTI-klubben var också inbjudna.
Så det känns som om båda försäkrings- och räddningsfrågan var löst på ett bra sätt. Kostnad 400:- _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||||
Jag är fullständigt beredd att hålla med Fredrik. En annan sak med bandagar är att vissa bandagar med gatbilar även i de bästa kretsat ibland kan urarta till något man inte vill vara med om. Som t ex Se7en Days körningen på Tullinge i höstas. Själv känner jag mig betydligt tryggare med en organisation som tar ansvar i bakgrunden. Om man vill få tid på bana billigt så får man ju det också på onsdagsträningar t ex. Eller för att summera om nån står för organisation och säkerhet etc så tycker jag att det är ok att betala för det. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||
3000 tycker jag inte är så farligt.
En rallytävling á 45 min åkning kostar 2000 kr Blir ju flera timmar åkning utan att de behöver tänka på nåt annat. om man nu kommer ända från Holland och England för att åka på träff med likasinnade så det spelar nog mindre roll om det kostar 2000 eller 3000. _________________ Daniel Steiner |
||||||
3000 SEK är mkt även med engelsk måttstock.
Flygfält kostar mellan 60-100 £ Enklare banor/anläggningar som Snetterton, Bedford etc 100-150 £ Brands GP £ 215 Silverstone ca £200 Europa banor är billigare. Spa £ 145-195 Zolder, Zandsvoort £ 150 Croix, Dijon £ 100 Torsdagträningen på Zolder (licenskrav) kostar euro 210 för 4 timmar, euro 140 for 2 timmar. Vi kommer upp ett helt gäng ca 30 Lotus och 30 Porschar till Gotland sista helgen i juli (Alec har lovat att hela banan skall vara klar). Det kostar £ 200 för två dagar. |
||||||
Börjar det kosta tusenlappar för en enda bandag utöver ens egna kostnader för bilen och allt som hör där till så blir det knappast tillgängligt för låg/normalinkomstagaren att idka banåkning tyvärr
![]() om jag förtsätter tala för mej själv är nog en tusenlapp absolut max för en heldag med fri körtid. Därmed vill jag inte säga att det inte skulle komma tillräckligt många för att det ska gå runt ändå,dyrare arangemang med mer kringservice finns det nog också marknad för. Förövrigt tycker jag det är skiitbra med människor som vill-kan-orkar fixa bandagar ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
En heldag på Spa med över fyra timmars bantid kostade ca 320 euro. Med tanke på organisationen, bantiden, bredden på andra deltagare och (såklart) banan i sej så var det en klart rimlig peng. Som jämförelse kostar en PCS-träff på Knutstorp 200 kr. Då får man åka runt en timme, kanske något mer om man har tur, utspritt över dagen i fasta körpass. 200 kr är mycket billigt. Men mer än 500 hade det nog inte varit värt.
3.000 kr för att åka en hel dag så mycket man orkar på Knutstorp låter i överkant, men det är absolut inte orimligt. Om det ingår saker som transpondertidtagning och WLAN i depån med varvtider (som det väl gör i SLC?) så tycker jag priset är bra! |
||||||
Vill inte vara bråkig men egentligen kostade det bara 250:- . 400:- var frö dem som inte var medlemamr i GTi-klubben eller hos oss i OSC. Kinnekulle är dock klart billigare att hyra än Knutstorp _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
i dessa pengar ingår slc:s alla saker såsom tidtagning, wlan etc.
40st kan man nog vara utan problem och då kommer kostnaden hamna på ca 17-1800:-, så detta är nog vägen att gå. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
hur många betalande var det på denna träff? låter som att det behövs åtminstone 100st för att gå runt på dom priserna. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
I fallet PCS så är banträffarna en minuspost i bokföringen. Så sponsorerna (eller andra aktiviteter om man så vill) sponsrar banträffarna kan man säga. |
||||||
Jag gissar att det var ca 40 st som körde på banan. Vi var ca 10 st som hade licens och körde tillsammans. Sen vet jag inte om de licenslösa körde i 2 grupper om ca 10 st. Så det kändes aldrig som om det var trångt, eller svårt att komma ut på banan. Tyckte det var overkill med alla räddningsbilar vid tillfället, men det var ju ambitiöst genomfört och säkert berättigat. _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||||
Jag kanske kan tillägga att det var bara en ambulans som var bemannad, resten stod bara parkerade där eftersom räddnings- och ambulanspersonal utbildas i bilkörning på Kinnekulle. 4 ambulanser är väl lite overkill... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8983 besök totalt |