| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dimensionering av expansionskärl?
|
1, 2 >> 11 besök senaste veckan (5706 totalt) |
|
Jag kommer att köra med en vattenkyld ic i insuget och en separat liten vattenkylare i fronten. Har fått tag på en liten smidig kylare från en mc som borde passa fint. På denna kylare är det förutom in och utgång endast en liten övertrycks/avluftningsslang på ca 5mm. Kommer det att räcka att koppla den slangen till ett litet expansionskärt på ca 0,5-1liter eller bör man ha ett större kärl med konstant genomströmning i? Mer vatten borde iofs innebära att det tar längre tid att värma upp=mer kylande effekt. Frågan är dock om det kommer att behövas, kan inte tänka mig att vattnet blir speciellt varmt av att kyla insugsluften, iaf inte om man jämför med ett vanligt vattensystem i en bil. Någon som har tips och/eller teorier? MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||||
|
Vattnet blir faktiskt ganska varmt, speciellt vid krypkörning/kökörning/tomgångskörning. Ju större vattenkyl i fronten, desto snabbare får man ner tempen igen.
En god vän åker skruvkompressor med vattenkyld IC, kylpaketet i fronten som använts är en fullstor AC-kondensor om jag inte minns fel. _________________ Johan H |
||||
ok, kanske ska tänka om när det gäller storleken på kylaren i fronten.. Den som jag hade tänkt att montera är ca 17*23cm. Kanske är på tok för litet?! Hur stor är en ac-kondensor? likadana kylare används som kylare på en mc som producerar ca 60hk. _________________ Jonas Edling |
||||
|
Ja 17x23 är ju inte så stort.
Den kylaren som kompisen har är lika stor som ordinarie vattenkylen, men tunnare. Jag har iaf den inställningen att vattenkylaren ska vara så stor som det bara går, gärna monterad i paket med ordinarie vattenkylen + styrtunnlar för luften + en sugande eller tryckande elfläkt (beroende på monteringsmöjligheter) för kyleffekt även vid krypkörning. Nackdelen med vattenkyld IC är att det tar tid att få ner tempen igen när den väl stigit, om kylaren inte är tillräckligt stor. _________________ Johan H |
||||
Man kanske ska ta en större kylare om montera framför min ordinarie kylare. Fast framför vattenkylaren sitter iofs elfläkten men då borde då får man kylfläkt till ic kylaren också, hmm. Hade annars tänkt att ta bort dimljusen och använda det ena intaget till en liten kylare och då var den jag fick tag på i lämpligt mått, på andra sidan hade jag tänkt att placera luftfilter. Skulle iofs kunna flytta oljekylaren och sätta dit den vid dimljuset och ha ic kylaren i fram. Nu är jag iofs lite rädd att jag ska få problem med att vanliga kylaren inte klarar av att kyla tillräckligt vid lite hård körning men man får väl testa sig fram, e inte värre än att man får göra om senare. _________________ Jonas Edling |
||||
Vatten har helt andra möjligheter att transportera värme än luft. Jämför tex när du har svetsat och ska kyla ner det du nyss värmt upp, hur lång tid tar det att kyla i 20 gradig luft kontra 20 gradigt vatten... MVH jonas _________________ Jonas Edling |
||||
Hmm.. I ditt fall rör sig värmen från insugsluften till luftströmmen som går genom kylaren i grillen så här: Luft->Plåt->Vatten->Plåt->Luft. Det är alltså luften som går genom kylaren i fronten som kyler ner insugsluften. Vattnet bara transporterar värmen. I ett vanligt system går värmen genom: Luft->Plåt->Luft. Hur gör mellansteget med vatten att det krävs mindre mängd luft genom kylarn i fronten på bilen för att kyla lika mycket? Förutom om du har väldigt kallt vatten när du startar, för då kommer förstås det att kyla en stund innan det hunnit blivit uppvärmt. Jag har lite svårt för att förklara hur jag menar, är du med?
_________________ William Ekström |
||||
Aha, du menar så. Då är jag med. Får klura lite på hur det blir men om man tänker på hur mycket effekt man vill kyla bort i form av värme i insuget så borde det inte vara speciellt mycket jämfört med hur mycket värme man transporterar bort från motorns vattenburna kylsystem. Hmm, nu hoppas jag att någon av alla duktiga personer kan komma med lite teorier. MVH jonas _________________ Jonas Edling |
||||
Det kluriga i laddluftkylarfallet är att helst vill du kyla så mycket som möjligt. Om tempen efter kompressorn är 100 grader och luften utomhus är 20 grader så vill man ju hamna så nära 20 grader som möjligt. En vanlig kylare för motorns kylvatten behöver bara kyla ner vattnet från kanske 110 grader till 90, och det är ju mycket enklare. Ju större skillnad i temp mellan kylare och förbipasserande luft destu snabbare transporteras värmen ut i luften. _________________ William Ekström |
||||
|
_________________ Johan H |
||||
|
Tack för tipsen, nu ska jag ta fram läsfåtöljen och sätta mig bekvämt och läsa
_________________ Jonas Edling |
||||
|
Jag hade tänkt att bygga in intercoolern i insuget och därmed köra vattenkylt. Hade tänkt att det skulle vara lättare istället för att hålla på och dra massa slangar och rör kors och tvärs...
Sen så borde det vara bättre med vattenkylt än luftkylt, tom Porsche har kommit fram till det med steget mellan 993:an och 996:an så då borde det väl vara så
Nu ska jag ut och måtta och se vad man kan få plats med. _________________ Jonas Edling |
||||
Kombinationen skruvkompressor och luftkyld intercooler är svåra att få behagligt tysta, eftersom det störande kompressorljudet har en förmåga att leta sig ut om man inte bygger rätt. En sandwich konstruktion med kompressor - inkapslad vattenkyld ic - insug är en mycket bra lösning för att slippa tampas med ljudnivåer... _________________ Johan H |
||||
|
Väldigt förenklat hade jag från början tänkt att bygga ett insug som ser ut nånting såhär:
Varför ska det egentligen bli mer ljud från en kompressor som pumpar luft än från en turbo? Är det kompressorn i sig som ger ifrån sig ljudet? Har härt det förut också och då rekommenderas det att använda tjockväggiga rör så fort det rör sig om den trycksatta delen av maskineriet. _________________ Jonas Edling |
||||
|
Kompressorns konstruktion orsakar det här oväsendet som man vill undvika...
Ett exempel på oväsen är Hilmerssons Manta. Förvisso en Roots-kompressor, men ljudet i princip identiskt. Han dumpar all luft från kompressorn ut genom ett spjäll. Vissa tycker det låter tufft... Men det är riktigt drygt att ha på en bil som används till någon form av vanlig körning, tex. till och från träffar.. Det går inte direkt att smyga omkring obemärkt i stan med det oväsendet, drar till sig farbror polisen också vilket vi med kompressorkonverterade bilar nyare än 1975 gärna vill undvika.. Jag kör luftkyld intercooler tillsammans med Lysholm skruvkompressor och har en OK ljudnivå numera. Men första versionen rullade inte ens ut ur garaget pga ljudnivån, det var öronbedövande... Bygg om, gör nytt.. _________________ Johan H |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 11 besök senaste veckan (5706 totalt) |