Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
lämpligaste fälgdimension för bana??
1118 besök totalt
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Hej, sitter o funderar på om det spelar någon roll vilken dimension på fälgarna man har, rent prestandamässigt på bana då???

Vilken dimension är lämpligast, 15" 16" 17" 18" osv.??

Blir det större anläggningsyta mot bana med större fälg(läs ej bredare)?
Blir det bättre acc med mindre fälg?

Förutsatt att man kör med låååg däckdimension.

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Det där med grepp och acc beror nog mer på däcksvalet än på själva fälgen, även om de två är tätt knutna till varandra. Mindre rullomkrets ger bättre acc (hävstångsprincipen, helt enkelt!)

om jag har fattat rätt i Görans "Väghållningsboken" så kommer han fram till att:
1. kontaktytan minskar med lägre däckprofil (pga mindre flex i stommen?)
2. kontaktytan ökar något med bredare däck men inte så att det kompenserar punkt 1

Dessutom brukar större fälgar/däck bli tyngre än ett hjul med mindre fälg/större däckssida i motsvarande rullomkrets.

Del tre av det hela brukar vara att däck för mindre fälgar brukar vara billigare än 17 -18 tumsvarianterna. Mer åka för pengarna alltså!

Rätta mig gärna om jag tagit en tur på den tvåhjuliga här!

Mvh
Mangan

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

När det gäller acceleration så finns det två punkter att tänka på. Startgrepp och efter startgrepp.
Stargrepp, om man nu har problem med släpp, åstadkommes bäst med en hög däcksprofil och relativt mjuka däckssidor. Dom däcken är värdelösa för banåkning. Även så de flesta chassieinställningar för startgrepp.
När bilen väl kommit iväg så gäller i stort sett bara diametern som utväxling. En annan dimension flyttar då bara bästa ax några km/tim upp eller ned.

I en kurva så har vi att göra med slippvinklar som skiljer sig från färdriktningen. Detta förekommer inte vid acceleration. Där finns bara EN riktning. Alltså spelar formen på däcksavtrycket en underordnad betydelse för greppet. Men i en kurva blir det annorlunda, där bör däcksavtrycket vara bredare än långt.

Låg däcksprofil ger ett stabilt däck. Större ytterdiameter lite mer yta mot vägen. Det ger även större kylyta, likväl som ett bredare däck, och man kan åka mjukare gummi. Men vi får inte överdramatisera diametereffekten. Ett radial lågprofilsdäck är känsligt för camber och har man inte koll på detta och hur man hanterar saken så kan ett mindre extremt däcksval vara bättre. Förslagsvis låter man bromsar och utrymme för A-armar eller Mc Persson bestämma fälgdiametern. Sedan botaniserar man bland däck som får plats på bilen. Om det inte är så att regler eller tillgång på däcksdimensioner bestämmer framfarten.

Det är viktigt att däck o fälg är LÄTTA. En stor fälg ger ofta en större tröghet att accelerera rotationsmässigt. Det kan röra sig om att slöa ner bilen med 2-3 tiondelar till 100 km/tim! Det beror på att en större del av vikten hamnar längre UT från centrum, även fast totalvikten är densamma.

Totalvikten däremot är av betydelse som ofjädrad vikt, och blir väldigt trist om banan är något ojämn-slagig.

Vi kan säga att 15-16-17-18-19 tumsfälgar inte är huvudproblematiken, utan att man bör fokusera på andra omständigheter som ger den fälgdiameter som bör användas. Jag kan heller inte här ge ett uttömmande svar på en såpass komplicerad fråga.

Göran Malmberg

Täby
Här sen Nov 2002

Edit: ooops, såg nu att det inte var en 964:a du har, men jag låter det ligga kvar, kanske kan vara till någon hjälp ändå.

Är det en 964:a du har ?
Har själv en 964:a turbo och har funderat och forskat lite i det här, kör med 17 tum idag.

När jag var på Ringen så tog jag en rejäl titt på en mycket snabb och väldigt väldigt lättad 964 RS, ägaren hade borrat handtagen för att spara vikt, ger kanske en indikation på att inget hade lämnats åt slumpen.
Ägaren körde med 17 tums orginal CUP Magnesium fälgar, hade det gått snabbare med något annat så hade han garanterat haft det.

Har pratat med folk som rejsar sina 964:or, en del kör med 17 tum andra med 18, verkar inte vara någon stor skillnad, 18 tum ger bättre "stöd" men däck + fälg blir tyngre. Hade det varit stor skillnad så hade "alla" kört med den vinnande fälgdiametern, men det verkar inte finnas något självklart val.

om du går in på www.rennlist.com och söker i 964 forumet så kommer du hitta massor med information om att köra med 17 respektive 18 tum på 964:or, en del har haft problem med 18 tum på icke turbo varianterna (det skaver). Det är inte Porsche "approved" att köra med 18 tum på dom här bilarna.

om det är en 964:a du har och det för tillfället finns för mycket pengar på kontot så skulle jag satsa på 17 tum CUP fälgar i Magnesium (alltså 964 RS orginal fälgar).

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Det klassiska uttrycket: Välj bromsar, sedan sätter du på de minsta fälgarna som passar över dem..

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Erik (fd Mooseman) skrev:
Det klassiska uttrycket: Välj bromsar, sedan sätter du på de minsta fälgarna som passar över dem..

Det stämmer inte helt, på en 964RS kan man ha 16" fälgar, samma på 993 och hur många kör med 16" på de bilarna? En annan grej som kommer in i resonemanget är tillgängligheten på däck och fälg i rätt dimension. 16" fälgar med över 9" i bredd är mycket ovanligt och väldigt få däck tillverkas bredare än 245 mm i 16".

1118 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande